VW Beach Buggy genopstår som elbil

Konceptet for den elektriske VW Buggy har klare tråde til den oprindelige Beach Buggy. Foto: VW

VW Beach Buggy genopstår som elbil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fest og farver i elektrisk genfortolkning af kult-bilen VW Beach Buggy, som skal vise bredden i ny el-platform.

Elbilernes verden handler ikke kun om kedelige, kalkulerede regneark over rækkevidde, ladetid og batterikapacitet. Her skal også være plads til fest og farver, fordi de nye og mere enkle platforme giver mulighed for at lave nichemodeller i mindre serier.

Det vil VW vise med en konceptbil, der præsenteres på det kommende internationale motorshow i Genève, og som trækker fede tråde til mærkets farverige forhistorie.

Det sker med en genfødt åben elektrisk Beach Buggy, der har hentet inspiration direkte fra 1970'ernes sorgløse glasfiber-opbygninger på den gamle baghjulstrukne folkevognsboble med luftkølet boxermotor, der udsprang af strandkulturen i Californien, men som også landede herhjemme.

Det er en biltype, som amerikanske Bruce Meyers byggede sit første eksemplar af tilbage i 1964, fordi han var træt af de tunge amerikanske jeeps, når han skulle forcere det lokale ørkensand. Det var en forkortet VW boble uden døre og tag. Ombygningen viste sin bæredygtighed med den første rigtige Beach Buggy kaldet "Meyers Manx" i 1967, hvor han kørte det berømte Baja California-løb, og siden blev biltypen kult og bygget i mange forskellige varianter.

Den åbne Beach Buggy, som er en VW boble med glasfiber karrosseri uden tag og døre, er blevet et symbol på 1960?ernes sorgløshed. Foto: VW
Den åbne Beach Buggy, som er en VW boble med glasfiber karrosseri uden tag og døre, er blevet et symbol på 1960?ernes sorgløshed. Foto: VW

Fleksibel platform

Her er med andre ord dømt nostalgi fra dengang, kassebukser og grydehår huserede, men som også peger ind i fremtiden. Konceptbilen bygger nemlig på VW-koncernens nye elektriske MEB-platform, der er meget fleksibel.

- En buggy er mere end en bil. Det er vitalitet og energi på fire hjul. Disse egenskaber er inkorporeret i den nye e-buggy, der viser, hvordan en moderne, non-retro fortolkning af en klassiker kan se ud, og mere end noget andet demonstrerer den de emotionelle bånd, som e-mobilitet kan skabe, lyder det fra Klaus Bischoff, der er chefdesigner hos Volkswagen.

Tanken er ikke fremmed. Citroën har også tidligere vist en elektrisk genfortolkning af den afslappede Mehari fra samme årti, der dengang var lige så uhøjtidelig i sin fremfærd som Beach Buggy'en.

Konceptbilen fra VW har klare tråde til originalen - den har hverken fast tag eller klassiske døre, mens de fritstående hjul med offroad-dæk og åbne karrosserisider dominerer i det overordnede design.

Mange specialserier

Tanken om mindre specialserier er ikke fremmed for VW, der i forvejen har en lang tradition for livsstilsbiler. Og i en tid med stigende individualisering kan det meget vel blive et salgsargument.

Det gælder blandt andet en række åbne cabriolet-versioner af den gamle model med specielle karrosserier fra firmaer som Hymøller og Romersk over til helt åbne design som Meyer Manx Buggy'en. Chassiset fra Boblen muliggjorde nemlig i årtier udviklingen af de kreative og nogle gange ret eksklusive, skræddersyede designløsninger. Så markedet findes.

Samlet set blev der ifølge VW på verdensplan produceret hele 250.000 individuelle køretøjer baseret på boblen som one-offs eller med lav produktionsvolumen frem til 1980'erne. VW har også for et par år siden lanceret Beetle Dune, som er en høj friluftsvariant af Beetle, og som ikke må forveksles med konceptbilen. Den er dog ikke blevet solgt i Danmark.

VW afslører først de nærmere tekniske detaljer omkring bilen på motorshowet. Det er uklart, om den nye elektriske model kommer i produktion.

VW Beach Buggy genopstår som elbil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce