Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Gamle ting får nyt liv på hendes museum

Cecilie Ning Hage blev kastet hovedkulds ud i opgaven med at drive Tidens Samling. Men det var, set i bakspejlet, måske en fordel, vurderer hun i dag.

Gamle ting får nyt liv på hendes museum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Cæcilie Ning Hage stod pludselig med en stor samling hverdagsting fra 1900-tallet, da hendes mor døde efter kort tids sygdom. Det, der før var hendes hobby, gjorde hun til sin levevej og driver nu museet Tidens Samling i Odense.

Hvad gør man, når man pludselig står med større samling tøj, møbler og alt muligt andet indbo og husgeråd fra danske hjem i 1900-tallet? Det var situationen for Cæcilie Ning Hage, da hendes mor døde efter kort tids sygdom for 13 år siden. Hun kommer ud af en familie, hvor alle er selvstændige og vant til at klare tingene selv, så hun byggede videre på museet Tidens Samling, som hendes mor Annette Hage havde grundlagt i 1992 uden nogen storstilet plan for, hvad det kunne udvikle sig til.

Set i bakspejlet var det i virkeligheden en fordel at blive kastet ud i det, vurderer Cæcilie Ning Hage i dag. Hun vidste godt, hun havde arvet moderens samlermani, og den i forvejen store samling af hverdagsting fra 1900-tallet er svulmet yderligere op de seneste år, blandt andet råder Cæcilie Ning Hage over godt en kilometer fyldte sko-reoler med mere end 9000 par sko. Hun leverer tøj og andet udstyr til film og tv-serier, for eksempel Badehotellet, og driver i dag Tidens Samling i Kulturmaskinen i  Brandts Klædefabrik-komplekset i Odense, hvor museet i år kan fejre 25 års jubilæum. Her giver hun nogle af sine erfaringer videre.

1.  Jeg har haft held til at udvikle min samlermani til at kunne leve af den. Det har handlet om at tænke nyt og se, om jeg kunne lægge mere til, så tingene fik ekstra værdi. For eksempel har vi mange skoleklasser på museet, så børnene kan lære om historie på en anden måde end ved at læse i en bog. Også demente, blinde og svagtseende tager vi i stigende grad ind som besøgende, de får altid noget ekstra ud af af det, når de har mulighed for at komme helt tæt på og sidde med tingene i hænderne.

2. Man skal hele tiden være opsøgende og finde på nyt. Jeg holder for eksempel øje med, hvilke film der får støtte og henvender mig ofte til dem for at høre, om jeg kan hjælpe dem.

3. Netværk er vigtigt. Jeg var med på optagelserne til Dirch-filmen, og her lærte jeg en kostumier at kende, som senere skulle arbejde på produktionen af Badehotellet. Hun ringede til mig, fordi vi havde arbejdet sammen på Dirch-filmen, og på den måde kom jeg til at levere nogle af kostumerne til Badehotellet.

4. Familien skal være med. Når man er selvstændig og skal løbe noget nyt i gang, er det vigtigt at have hele familien med, så de kender betingelserne. Jeg har i øvrigt fået fin hjælp af min mand, som efterfølgende har overtaget min morfaders butik Kramboden, så han har også vænnet sig til det med at være selvstændig.

5. Nogen at sparre med. Jeg får megen hjælp af bestyrelsen for Tidens Samling, hvor der sidder folk med en række kompetencer, som jeg ikke selv har. Dem sparrer jeg meget med. Det er altid vigtigt med nogle øjne, der ser det hele lidt udefra.