Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Søger du patienterstatning? Her klager du


Søger du patienterstatning? Her klager du

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Du har flere muligheder, hvis du er utilfreds med behandlingen i det danske sundhedsvæsen.

1

Patienterstatningen

Hvis du ønsker erstatning, fordi du er kommet til skade i forbindelse med behandling eller på grund af et lægemiddel, skal du kontakte Patienterstatningen.

Patienterstatningen forholder sig ikke til skyldsspørgsmål. De vurderer kun, om der er sket et skade, og om du har krav på erstatning.

2

Styrelsen for Patientsikkerhed

Hvis du vil klage over behandlingen eller konkrete sundhedspersoner, er det Styrelsen for Patientsikkerhed, der behandler klagesagen.

Du kan klage, hvis dine rettigheder er blevet tilsidesat.

Du kan også klage over den sundhedsfaglige behandling.

3

Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn

Hvis du vil klage over en eller flere konkrete sundhedspersoner, afgøres din sag af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, der også hører til Styrelsen for Patientsikkerhed.

I forbindelse med din klage kan du bede om en dialogsamtale med de sundhedspersoner, der har behandlet dig. Ved samtalen kan du få en forklaring på, hvorfor det gik som det gjorde, og personalet kan lære af dit forløb.

4

Har du en decideret skade?

Klagesager, disciplinærsager og dialogsamtaler udløser ikke en erstatning.

Hvis du har en decideret skade, skal du også anmelde den til Patienterstatningen.

5

Hvis der er uenighed

Styrelsen for Patientsikkerhed behandler også afgørelser fra Patienterstatningen, hvor patienten eller sundhedsvæsenet ikke er enige i afgørelsen.