Boganmeldelse: Steffen Jacobsen: "Ghostwriter".

Steffen Jacobsen. Foto: Thomas A./Lindhardt og Ringhof

Bøger: Der er sikkert ikke meget at takke Sundhedsplatformen for, men en enkelt ting kunne være, at tidligere overlæge Steffen Jacobsen i bar frustration over den nu har skippet lægejobbet for at hellige sig sit efterhånden omfattende forfatterskab. At dømme efter det forfatterfoto, der ledsager hans seneste roman, har han mere end mod på opgaven. Udstyret med smøg i flaben, solbriller, tatoveringer på begge underarme og pistol i venstre hånd lægges der op til aktion, og det er der da også masser af i "Ghostwriter".

Steffen Jacobsen bruger et fortællergreb, der er ved at være en slags standard i en række af tidens krimier, nemlig et ægtepar, som står på hver sin side af loven. Hos Jacobsen har vi således politikommissær Lene Jensen, der må følge spillets regler, mens ægtefællen og tidligere jægersoldat Michael Sander som privatdetektiv ser stort på metoder, når det gælder om at opfylde sine opgaver. Hos ham er selvjustits i orden. Denne modstilling kommer der en masse dynamik ud af, efterhånden som Jacobsen udfolder sin historie.

Udgangspunktet er, at chefen for Linden Pharma som terminal kræftsyg vil fortælle sandheden om sit liv. Han hyrer derfor en journalist til at være ghostwriter på en bog, der skal rumme den ubehagelig sandhed om den måde, medicinalindustrien prioriterer profit over billige og effektive løsninger på sundhedsproblemer. Men inden de når så langt, dør de begge, og fra hver sin side inddrages ægtefællerne Lene og Michael nu i et dramatisk handlingsforløb, der også sætter forholdet mellem de to under pres.

Spændende sager, der fører læseren gennem begivenheder, der rummer så megen sandsynlighed, at det går hen og bliver ikke så lidt tankevækkende, for Steffen Jacobsen ved en del om den verden, han her sætter under sin lup og skarpe skalpel. Det er godt gjort.

Steffen Jacobsen:

"Ghostwriter"

352 sider, Lindhardt og Ringhof