Boganmeldelse: Texas i hjertet

Mathilde Walter Clark tager læserne med til Texas og faderens barndomsby. Foto: Les Kaner/Politikens Forlag

Boganmeldelse: Texas i hjertet

Mathilde Walter Clark er ude i genren autofiktion, når hun beretter om savnet af fars kærlighed. Forrygende læsning det meste af vejen, lyder anmelderens dom.

På forsiden står der "roman". Indeni står der "erindringsbog". Mathilde Walter Clarks seneste værk, "Lone Star", hvor forfatteren går på jagt efter sin far i Texas, er endnu et eksempel på det, der kaldes autofiktion - altså en blanding af selvbiografi og skønlitteratur. Bedst kendt er måske Karl Ove Knausgaards "Min kamp" og herhjemme Knud Romer med "Den som blinker er bange for døden" og "Kort over paradis".

Jeg kan huske, at der skulle tages et par tilløb, før "Min kamp" fik fat i mig. Det samme gjorde sig gældende for "Lone Star", som ganske vist fortælles ret lige ud af landevejen af forfatteren, dog uden at der spares på detaljerne - også når de måske kan synes lidt trivielle og indforståede. Hvorfor er det for eksempel vigtigt for historien, at der købes bøffer hos Slagter Lund, eller hvordan der bliver lagt gips på et brækket ben?

Mathilde Walter Clark: ?Lone Star?. Foto: Politikens Forlag

Rejsen til fars barndomsby

Nu skal det siges med det samme, at "Lone Star" faktisk er en god bog. Mathilde Walter Clark er i stand til at hæve det personlige op på et niveau, hvor vi både får en levende og indsigtsfuld beretning om, hvordan det er, når man gerne vil elskes af en far, der faktisk ikke kan finde ud af det, hvilket han naturligvis ikke behøver at være atomfysiker og bo i Texas for. Men det gør faderen altså, og dér, hvor romanen virkelig gnistrer godt, er, da forfatteren sammen med faderen rejser til hans barndomsby, Lockhart, syd for Austin, og lukkes ind i hjertet af "The Lone Star State", som Texas også kaldes, fordi den engang var en selvstændig republik og åbenbart aldrig i sjælen har overgivet sig til yankeerne.Autofiktionsforfattere balancerer på en svær line mellem det, der er interessant for en større kreds, og så det, der af hensyn til dramaturgien måske bare skulle være blevet i familiealbummet - ikke mindst, når man kalder sit værk for en roman. Mathilde Walther Clark kunne måske godt have haft en lidt skrappere redaktør, men "Lone Star" er stadig forrygende læsning det meste af vejen - til Texas og tilbage igen.-4 stjerner

Mathilde Walter Clark: "Lone Star"

368 sider. 300 kr. (Politikens Forlag)

Boganmeldelse: Texas i hjertet