Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


En tragisk og livsbekræftende fortælling

Holdet bag ?Seebach? er i fuld gang med at få de sidste detaljer på plads inden premieren, og ifølge skuespiller Pelle Emil Hebsgaard (øverst th.) føles det, som om der er ekstra meget på spil denne gang, fordi fortællingen er så personlig. Fotos: Søren Malmose

En tragisk og livsbekræftende fortælling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Musical: Det var en af den slags idéer, hvor ingen var i tvivl om, at dén var værd at forfølge.

Teaterchef på Fredericia Teater Søren Møller husker ikke længere præcis, hvordan den opstod, men det var under en snak med Nicolaj Bundesen i forbindelse med teatrets opsætning af "Shu-bi-dua - the musical". Nicolaj Bundesen er nemlig ikke kun søn af Michael Bundesen. Han er også manager for Rasmus Seebach, og teaterchefen og manageren kom pludselig til at tale om, at historien om Seebach-familien egnede sig ualmindeligt godt til at blive fortalt som musical.

Der var jo ligesom ingen tvivl om, at musikken kunne bære, for både far og søn er ophavsmænd til en sangskat, der strækker sig over mere end fire årtier. Og selve historien - om en mand, der knækker under nationens fordømmelse og latterliggørelse, og hans søn, der sørger for, at opstår fornyet respekt for faren - indeholdt så mange lag, at det gav mening at dele den med publikum.

- Jeg var ret overbevist om, at det var verdens bedste idé, husker teaterchef Søren Møller her godt tre år efter snakken med Nicolaj Bundesen, og lige om lidt vil det vise sig, om publikum er enige.

I disse uger er holdet bag forestillingen "Seebach" i gang med de sidste prøver. Scenografien er på plads. De omkring 40 sange er indøvet. Det samme er dansetrinene. Premieren er pludselig inden for rækkevidde, og som altid føles det, som om meget er på spil, men denne gang er der føjet en ekstra dimension til den spændte forventning. For forestillingen handler - helt usædvanligt - om et menneske, der stadig befinder sig i rampelyset, og om en familie, for hvem historien om Tommy Seebach ikke bare er en fortælling om en krøllet musiker, men først og fremmest om en far og en mand.

Jeg er meget beæret over, at Fredericia Teater har valgt at kaste sig over at kreere en musical over min families historie. Jeg synes, at Fredericia Teaters arbejde med deres seneste forestillinger vidner om, at de arbejder professionelt, engageret og med den største respekt for publikum og for selve historien. Jeg ved, at de går ind til opgaven med en sund blanding af ydmyghed og ambition, og jeg føler derfor, at Fredericia Teater er de helt rigtige til at fortolke vores historie.
Rasmus Seebach sanger, søn af Tommy Seebach

"Seebach"

Urpremiere 29. september 2017 på Fredericia Teater Spilleperiode: 29. september-10. december 2017

Aarhus-premiere 21. april 2018 i Musikhuset Aarhus Spilleperiode: 21. april-29. april 2018

Københavns-premiere 22. juni 2018 på Det Kongelige Teaters Gamle Scene Spilleperiode: 22. juni-15. juli 2018

Nuancerne skal med

Derfor har teatret fra starten haft et tæt samarbejde med familien Seebach, der ikke kun har givet sit ja til, at forestillingen blev lavet, men også løbende har mødtes med holdet bag. Det er, medgiver Søren Møller, noget særligt at skulle skabe en forestilling, som både skal underholde publikum, men også skal fortælle en historie, som dem, det handler om, kan genkende.

- Men familien har mødt os med meget stor tillid. Der har hele vejen igennem været en gensidig respekt og en forståelse for, at de ved mere om at være Seebach, og vi ved mere om at lave teater, siger teaterchefen og understreger, at man helt fra starten har været enige om, at forestillingen skulle være præcis så nuanceret, som virkeligheden også er det.

- Hvis vi ikke kunne fortælle, at Tommy drak, så ville det jo ikke give mening. Omvendt ville det også være forfejlet, hvis vi bare ønskede at fremstille ham som en fyldebøtte. Vi kan ikke portrættere mennesker, der ikke er tredimensionelle, så vi har ønsket at vise et charmerende og betagende menneske, der også kæmpede med nogle ting, og de nuancer har familien også ønsket at få frem. De er jo - som så mange andre - ikke et glansbillede, men en familie, der går gennem livet med både opture og nedture, siger Søren Møller.

Det er skuespiller Pelle Emil Hebsgaard, der - sammen med Teit Samsøe - spiller Tommy Seebach, og også han oplever, at denne forestilling er en særlig udfordring. Både fordi historien er barsk og smuk på én gang og fordi den tager udgangspunkt i en meget personlig fortælling, der i høj grad stadig er nærværende for de involverede.

- Det er vildt hårdt og angstprovokerende, men også hjertegribende. Det er jo fortællingen om en far, der bedøver sig med alkohol, og det gør dagligt ondt på os at gå ind i den fortælling. Men vi viser også, hvor meget hjerte han havde, hvor oprigtig og ærlig han var. For det hører også med til historien og til den respekt, jeg har for familien.

Forløsningen

De fleste kender til store dele af Tommy Seebachs historie i forvejen. De husker hans stjernestatus og hans fald fra tinderne til en uønsket position som repræsentant for den dårlige smag krydret med et usundt forhold til alkohol. Måske har nogle af os ligefrem været med til at krumme tæer, da hans "Under stjernerne på himlen" fik en bundplacering ved Det Internationale Melodi Grand Prix, og hvem har ikke på et tidspunkt kaldt ham Tommy Tvebak?

Pelle Emil Hebsgaard erkender blankt, at han er en af dem, der aldrig rigtig tidligere har lyttet til hverken den ene eller den anden Seebach og nok har været "en anelse fordomsfuld" over for Tommy Seebach. Men det har ændret sig i markant grad.

- Jeg har fået en kæmpe kærlighed for dem begge, fordi jeg nu kender alt det, der ligger bag sangene, og så må man jo bare have dyb respekt for to mennesker, der forstår at lave nogle sange, som de fleste mennesker kan synge med på. Det er ret magisk at kunne skrive sange, der rammer så mange mennesker, siger Pelle Emil Hebsgaard, der særligt er optaget af rejsen fra at være "en stor kanon" til at gå i forfald, men også er fascineret af forholdet mellem far og søn.

- De fleste vendte Tommy Seebach ryggen, da det gik ned ad bakke for ham, og da Rasmus Seebach selv stod foran en musikalsk karriere, skulle han træffe et ret afgørende valg: Nemlig om han ville forsøge at fjerne sig fra det, hans far stod for, eller om han tværtimod skulle stå ved sin arv.

Også teaterchef Søren Møller mener, at Rasmus Seebachs beslutning om at stå ved sin arv og ligefrem forsøge at genrejse sin fars eftermæle er en central del af fortællingen om Seebach-familien.

- Hvis man kigger på det med teaterbriller, har Tommy Seebachs liv på mange måder en klassisk tragedieform. Men fordi Rasmus kommer til og insisterer på at stå ved sin fars musik, bliver det næsten modsat. Man kan sige, at Rasmus Seebach forløser sin fars karriere. Når vi i dag for eksempel hører "Under stjernerne på himlen", kan vi høre, hvor skidegodt et nummer det er - og med det afsæt forsøger vi også i forestillingen at se på tingene i et lidt større perspektiv: Hvordan nogle ting løber gennem generationerne, og hvordan vi kan lære noget af de spor, vi går i.

Når ord ikke rækker

Nogle vil måske mene, at det ikke ligger lige for at bruge musicalen som genre til at fortælle en så personlig historie, der trods en form for forløsning også indeholder et element af tragedie. Kan man for eksempel overhovedet forholde sig seriøst til et alkoholmisbrug og samtidig bryde ud i sang?

Men spørger man teaterchef Søren Møller, giver musicalen netop fortællingen en ekstra dimension, fordi, som han siger, "når musical er allerbedst, er det et fantastisk redskab, når ord ikke længere er nok".

- Jeg synes jo ikke, at underholdning og refleksion er hinandens modsætninger. Tværtimod går de fint hånd i hånd. Så jeg håber, at publikum - ud over at få en helt vildt god aften i teatret - også får noget at tænke over og bliver mindet om, hvor både skrøbeligt og fantastisk livet er. Vores opgave er ikke at moralisere. Vi skal ikke gøre sætningerne helt færdige, men vi kan skabe noget ... en følelse og en eftertanke, som sidder i kroppen på publikum i dagene efter, siger han.

Også Pelle Emil Hebsgaard håber, at forestillingen formår at sætte sig hos publikum som andet og mere end en aften i selskab med en række kendte sange. For nok er der nørdet med detaljerne, så de fleste i glimt vil føle sig ført tilbage i tiden, og nok er underholdningen en afgørende præmis, men forestillingen kan forhåbentlig også sætte sig som en eftertanke og måske endda starte en dialog.

- Jeg synes jo, at der er mange ting i den her historie, der kan meget mere, end man umiddelbart tror. Det håber jeg virkelig, at folk ser og mærker. Jeg har i hvert fald lagt hele min sjæl i den her forestilling.