Fortryllende værk tilbage i lyset: Første opførelse siden 1894

Operachef Philipp Kochheim fortæller om forestillingen. Kuiliser og dragter er på plads i øvelokalet i Frichsparken. Foto: Flemming Krogh

Fortryllende værk tilbage i lyset: Første opførelse siden 1894

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et næsten glemt mesterværk af dansk komponist opføres med store internationale navne i en spændende historie.

AARHUS: - Der findes danske mesterværker, som næsten er glemt, selv om de er på højde med og lige så fortryllende som de tilsvarende italienske, franske og tyske komponisters.

Det handler om opera, og sært nok kommer ordene ikke fra en dansker, men fra en tysker.

Philipp Kochheim er chef for Den Jyske Opera med hovedsæde i Aarhus, og han lukker op for det, han kalder den danske musikhistories rigdom. Første titel i en dansk serie er August Ennas "Kleopatra".

- Vi sigter mod at udfolde og fejre rigdommen i dansk kultur og gøre det muligt at udvide forståelsen af danskernes egen nationale arv, siger Philipp Kochheim og tilføjer:

- Bortset fra Carl Nielsens "Maskarade" er kun en håndfuld andre danske operaer almindeligt kendt og endda færre i udlandet. Foruden August Enna er komponister som Ludolf Nielsen og Paul August von Klenau næsten glemt.

"Kleopatra" har ikke været opført i Danmark i 125 år siden premieren på Det Kongelige Teater i 1894. Snart er den nye udgave på vej landet rundt med forestillinger i blandt andet Aarhus, Sønderborg, Esbjerg, Vejle og Odense.

Spilleplan og optrædende
Den Jyske Opera præsenterer den danske komponist August Ennas opera "Kleopatra". Dirigent Joachim Gustafsson. Instruktør/scenograf Ben Baur. Kostumedesigner Uta Meenen. Lysdesigner Anders Poll.Der er musikalsk optakt lørdag 23. februar klokken 13-14 på caféscenen i Musikhuset Aarhus. Solister fra forestillingen synger. Operadramaturg Henrik Engelbrecht fortæller om opera i Danmark i 1800-tallet, om August Enna og handlingen i "Kleopatra". Gratis adgang.

"Kleopatra" er i tre akter første gang opført 7. februar 1894 på Det Kongelige Teater, København. Synges på dansk med danske overtekster. Varighed cirka 2 timer og 45 minutter inklusive pause.

Spilleplan 2019: 1., 2. og 9. marts Musikhuset Aarhus 12. og 13. marts Det Kongelige Teater 15. marts Frederiksborgcentret, Hillerød 16. marts Musikteatret Albertslund 22. marts Alsion, Sønderborg 26. marts Musikhuset Esbjerg 27. marts Idrætshallen, Flensborg 11. april Vejle Musikteater 12. april Odeon, Odense

De fleste roller er dobbeltbesatte, og fire orkestre skiftes til at spille. Kleopatra synges på skift af Stefania Dovhan og Elsebeth Dreisig. Prins Harmaki synges på skift af Christian Juslin og Magnus Vigilius, som fik Reumertprisen Årets Sanger 2018. Charmion (Kleopatras jaloux kammerpige) synges af Ruslana Koval og Tanja Christine Kuhn. Sepa synges af Thomas Christian Sigh og Lars Møller. Jens Bové synger Schafra og Kirsten Grønfeldt synger Iras.
Philipp Kochheim (til venstre) og Ben Bauer mødte hinanden første gang i Darmstadt for 20 år siden. Foto: Flemming Krogh
Philipp Kochheim (til venstre) og Ben Bauer mødte hinanden første gang i Darmstadt for 20 år siden. Foto: Flemming Krogh

Internationale navne

Kochheim har fundet en talentfuld landsmand til at instruere.

Ben Baur var kun 16 år, da Kochheim stødte på ham første gang. Kochheim var chef for operaen i Darmstadt og Ben Baur havde en assistentrolle bag scenen. Men siden da er Baur blevet et stort navn i branchen på rekordtid. Han er uddannet scenograf og kostumedesigner og bor i dag i Berlin.

Dirigenten, svenskeren Joachim Gustafsson, er uddannet i Gøteborg og har studeret videre som dirigent i Wien i Østrig.

Også kostumedesigneren er hentet i Tyskland. Uta Meenen er uddannet skrædder og har arbejdet for flere af de store operahuse og teatret i Tyskland. Hun har formået at give dragterne et nutidigt look og alligevel skabt dem til at passe til den gamle opera og handling.

Det er store, internationale navne.

Og den danske komponist August Enna kan man betragte som et link mellem den italienske og den nordiske musik, mener Philipp Kochheim.

En dragt og smykker bliver sat på en af ginerne af skrædder Maria Kurtzhals. Foto: Flemming Krogh
En dragt og smykker bliver sat på en af ginerne af skrædder Maria Kurtzhals. Foto: Flemming Krogh

Historien

Historien i operaen handler om, at det lykkes prins Harmaki, forklædt som drømmetyder, at komme ind i dronning Kleopatras palads for at myrde hende, genvinde magten over Egypten og befri sit land for indflydelse fra Rom. Men planen lykkes ikke.

Charmion, en af Kleopatras kammerpiger og dybt forelsket i prins Harmaki, hjælper med at lægge mordplanerne, men da Harmaki ser Kleopatra, bliver han slået af hendes skønhed og kan ikke begå mordet. Harmaki ender med at blive dræbt, og Charmion indser de frygtelige konsekvenser af sin jalousi.

Fortryllende værk tilbage i lyset: Første opførelse siden 1894

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce