Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Mariager anmelder: På rejse med ord ind i et sind

"Traveling" er en fin titel. Digtsamlingen er en rejse med ord, langt ind i sindet.

Mariager anmelder: På rejse med ord ind i et sind

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Peter Laugesens nye digtsamling "Traveling" er et teaterstykke med mange sceneskift og en melankolsk undertone.

Bøger: Noget af det spændende ved moderne digte er, at de sjældent er leveringsdygtige i svar. De kredser om livets store spørgsmål. Men de besvarer dem ikke. Læseren må selv forsøge, tvinges til at spørge sig selv. Udfordres til at tænke. Til at søge meningen. Måske findes den. Men kun måske.

Sådan er det i høj grad med digtene i samlingen "Traveling", som dansk lyriks "grand old man", Peter Laugesen netop har sendt på gaden.

I en alder af 75 år er Laugesen så springende, så udfordrende - og så sanselig - som ingen sinde. Uden at ane en disse om lyrik, fornemmer en læser, at her er det en moden, erfaren digter, som taler. Ordene har deres eget liv. Digtene er fanget i luften. Som stemninger, man kan suge til sig fra et togvindue, når toget farer gennem et landskab eller en by.

Med ord kan Laugesen skildre en stemning, fastholde et lys - eller en lyd. Fornemme en duft fra en mark - og holde den fast.

"Traveling" er en god titel. For digtene er som en rejse i tid. Og som en rejse gennem vidt forskellige landskaber og byer. Er der også tale om en rejse gennem forskellige sind? Gennem forskellige temperamenter? Gennem forskellige menneskeliv? "Traveling" er som et teaterstykke med et væld af sceneskift. Men med et stille vemod som fællesnævner.

Melankolien og politikken

Laugesen fortæller om rosen, der taber de sartrøde kronblade over visne grannåle. "Rosen uden for døren/myre/jeg kommer fordi dit billede/længe efter", skriver han.

Laugesen i en nøddeskal, eller rettere Laugesen i den ene af to nøddeskaller. For digtet har sin vemod. Melankolien er til at tage og føle på. Som den har været hos Laugesen i alle de senere års udgivelser.

Den anden konstante del hos Laugesen, den anden nøddeskal, han findes i, er den politiske holdning. Den bor ikke i erindringen om rosen. Men den er skam ikke borte. Den findes i mange af samlingens andre digte. Som når Laugesen skriver: Anarkismen har måske ingen fremtid/den bor bare videre/i hjertet. "I hjertet" - det er jo netop der, det gode digt skal komme fra. Og det gør det hos Peter Laugesen.

Han søger dybt inde i sig selv for at finde de ord, der bliver til digte - for ham. Og måske til påstande, oplæg, stemninger - og i bedste fald inspiration - for vi andre. Peter Laugesen har aldrig lagt skjul på, at hans hjerte bor i venstre side. Det gør det stadigt. Men livet piller ved drømmene.

Som Peter Laugesen skriver: Det er uretfærdigt/men det er der så meget der er/Man kan ikke vente retfærd/af forbryderisk glemsel/og dumhed/Dumhed er et valgt/glemsel er et valg/forbrydelse er et valg/sæt kryds/Dumhed betaler sig/glemsel betaler sig/forbrydelse betaler sig....

Det gode ved gode digte er, at man ikke nødvendigvis behøver give digteren ret. Oplevelsen lever ikke i en facitliste. Men i de ord, der formulerer spørgsmålene. De ord har Laugesen styr på.

 

Peter Laugesen

"Traveling"

Digtsamling, 152 sider

Gyldendal