Portræt af provinsbyen

Bent Haller. Foto: Lindhardt og Ringhof

Portræt af provinsbyen

Boganmeldelse: Bent Haller: "Når krigen slutter".

Når man læser det indledende kapitel til Bent Hallers nye roman, "Når krigen slutter", hvor dens hovedperson, den 16-årige Edith præsenteres, vækker både skrivestil og indhold associationer til hjemstavnslitteraturen fra begyndelsen af 1900-tallet og til triviallitteraturen. En venlig uskyld kombineres i et ukompliceret sprog med lettere ophidsede statements om politik og klassesamfund. Skulle det imidlertid få en til at lægge bogen fra sig, begår man en fejltagelse. Selvom forfatteren ikke er nogen stil- eller genrefornyer, er han nemlig til gengæld suverænt god til at berette om såkaldt almindelige mennesker og deres vilkår.

"Når krigen slutter" handler blandt andet, som titlen antyder, om krigens indflydelse på tiden, der fulgte efter, om de omkostninger, det enkelte menneske måtte trækkes med som en slags betaling for sine handlinger under besættelsen. Dette gælder i høj grad for Edith. Edith falder for en østrigsk soldat og bliver gravid; hun elsker ganske enkelt sin Helmut og er ligeglad med krig og nationalitet. Det er hendes omverden ikke. Resten af hendes liv præges af angsten for at blive afsløret som "feltmadras" og af hendes manglende evne til igen at blive forelsket, til at glemme ham, familien ikke ville have inden for sine døre. Alt dette lyder måske en anelse klichefyldt, men Hallers karakteristik af den noget naive, ærlige Edith og hendes familie formår dog at ryste alle tilløb til tidsbestemt typisering af sig; alle får selvstændig krop og indhold.

Også portrættet af provinsbyen, der møder en ny virkelighed, virker stærkt troværdig. Frederikshavns beboere tvinges pludselig til at tage stilling til, om de vil handle med tyskerne, omgås dem eller ignorere dem. Skal man støtte sig til regeringens anbefalinger, skal man være socialdemokrat eller kommunist, skal man gå ind i modstandsbevægelsen? Lurepasseri, dobbeltmoral og hykleri bliver nogle af dagligdagens centrale begreber. Menneskets svagheder og krigens indflydelse på moralen afsløres, men mere med vemod end med fordømmelse, og man mærker forfatterens ikke ukritiske forståelse.

Et sted i romanen hører Edith om Martin Andersen Nexøs "Ditte Menneskebarn", "en socialistisk historie", som der står, men hun foretrækker Romanbladet, og dermed udelukker hun muligheden for selv at kæmpe for bedring af kvinders vilkår i tiden, men hun er også en fuldgyldig eksistens for Bent Haller. Hans socialrealisme er af den uhildede, inkluderende art, så i den forstand er han måske alligevel lidt af en genrefornyer.

Bent Haller: 'Når krigen slutter'
Bent Haller: 'Når krigen slutter'

440 sider. 300 kroner. Lindhardt og Ringhof