Tysk peptalk for Kleopatra i gammel togfabrik

Elsebeth Dreisig spiller Kleopatra. En skitse af figuren ses til højre for hende. Foto: Flemming Krogh

Tysk peptalk for Kleopatra i gammel togfabrik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Avisen var med, da 40 sangere og andre aktører bag ny stor opera fik de første hint om, hvad instruktøren forventer.

AARHUS: - En forestilling uden energi er kedelig ... Vis, at I er glade for at være jer. I spiller ikke for mig, men for publikum. Hvis der er problemer, så kom med dem. Diskuter dem ikke bag murene. Vær åbne. Forsøg at være en nice guy. Let's do it.

Nej, vi er ikke i omklædningsrummet hos et fodbold- eller håndboldhold. Vi er i operaen. I en gammel, renoveret og ommøbleret Frichs' togfabrik i Aarhus-forstaden Åbyhøj. Her har Den Jyske Opera øvelokaler, og den tyske instruktør Ben Baur på kun 36 år har ordet.

Bænket foran ham sidder 40-45 af dem, der enten er på scenen eller på anden måde hjælper til, når operaen "Kleopatra" spiller i marts og april med start i Aarhus og dernæst rundtur til først København, Hillerød og Albertslund og siden Sønderborg, Esbjerg, Flensborg, Vejle og Odense.

Der bliver lyttet på førstedagen. Instruktør Ben Baur fortæller, hvor han vil hen med forestillingen. Foto: Flemming Krogh
Der bliver lyttet på førstedagen. Instruktør Ben Baur fortæller, hvor han vil hen med forestillingen. Foto: Flemming Krogh

Moderne udtryk

I dag skal aktørerne sættes ind i, hvad stykket går ud på, og hvordan operachef Philipp Kochheim og instruktør Ben Baur har tænkt sig, at det hele skal forløbe.

Kochheim og Baur holder pænt lange indlæg om handling, ideer, komponisten og tankerne i "Kleopatra". Samtlige i lokalet præsenterer sig og fortæller kort deres rolle. Stemningen er intens. Der er forventninger. Deltagerne er klar til at tage imod.

Kulisserne er der, selv om det er et øvelokale, og stykket skal opføres på helt andre scener. Operaens skræddere har forsynet et par giner på scenen med dragter, der bliver brugt i forestillingen. Opdaterede i stil. Elegante. Et gammelt stykke får et moderne udtryk.

På dansk

- "Kleopatra" er et mesterværk, fantastisk og meget speciel. Vi har lavet en turn around på den, forklarer Philipp Kochheim, der har været chef i Aarhus et par år.

Der er deltagere fra Ukraine, Tyskland og Sverige foruden danskerne, så her foregår alt på engelsk. Men når stykket er på scenen, skal alle synge dansk, så udlændingene skal øve sig. Til gengæld får publikum danske tekster over scenen.

Seks uger med prøver ligger foran aktørerne. Derefter skal de kunne det hele, for Baur rejser hjem til Berlin, når turneen begynder. Når gæsterne har set forestillingen, skal de ikke bare sige "Det var godt ...", og det var det. De skal være så begejstrede, at de fortæller andre, hvor godt det var, siger Ben Baur til forsamlingen.

Dreisig som Kleopatra

Sopranen Elsebeth Dreisig, som skal spille Kleopatra, er et kendt navn for det danske operapublikum med talrige solistroller.

- Kleopatra er en særlig kvinde, og det er svært at finde ud af, hvem hun er. Hvordan jeg skal synge og spille hende, er heldigvis ikke lagt fast endnu, så jeg kan få lov at komme med input, siger Elsebeth Dreisig, der aldrig tidligere har spillet rollen, så hun glæder sig.

Der er to sangere på de fleste roller, og Elsebeth Dreisig spiller på skift med ukrainsk-amerikanske Stefania Dovhan.

Tysk peptalk for Kleopatra i gammel togfabrik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce