Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Følelse og fordum, viden og fakta


Følelse og fordum, viden og fakta

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Anne-Mette Knattrup, turistchef /fmd. Dansk Turismefremme
Annelene Petersen
Debat Kronik. 

Turisme er på verdensplan den hurtigst voksende industri. Med en stigning på seks procent i internationale ankomster og det bedste halvår (januar til juni) siden 2010,  gør man store fremskridt efter nogle matte år. Stigningen har f.eks. været på ni procent i  Mellemøsten og otte procent i Europa. I Danmark arbejdes der hårdt på, at en ny national strategi skal styrke samarbejde, effektivitet og målrettet indsats på alle niveauer for at øge turismeomsætningen med afledte skatte- og afgiftsindtægter til følge.

Turisme er en industri i udvikling - den kan Randers blive en del af på et meget højere niveau, end vi er i dag. Mange industrier er på grund af automatisering og digitalisering under afvikling - dem skal vi have mest ud af så længe det varer. Der er nogle helt klare samfundsmæssige fordele ved turisme:

- Turismen skaber vækst i hele landet, og bidrager dermed til at skabe et mere balanceret Danmark. Som hovedregel vil væksten være stærkest der, hvor man har de rette tilbud til turisterne, og hvor man formår at fortælle turisterne om disse tilbud med en markedsføring, der engagerer og begejstrer. 

- En god grund til at hele Danmark gerne vil turismen er, at man ikke kan flytte attraktionerne, havet, feriehusene, restauranterne, naturen, oplevelserne, detailhandlen og dermed heller ikke turismens arbejdspladser til udlandet. Samtidig er turismens arbejdspladser velegnede til borgere, der ellers har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet.

- På trods af at turismen er stedbundet, er det vigtigt ikke kun at tænke i egen lokalitet, når der skal skabes vækst i turismen. For turisterne tænker i oplevelser og tager derhen, hvor oplevelserne er. Derfor samarbejder mange kommuner om at samle deres tilbud til turisterne i en fælles destination, der har flere tilbud og gode historier at fortælle end de enkelte kommuner hver for sig. Det betyder, at kommunerne får mere at tilbyde og glæde af hinandens tilbud og turister.

I Randers forbruger turisterne  (Kilde: Turismens Økonomiske Betydning i Randers, 2013) i alt godt 547 mio. kr. og foretager omkring  150.000. overnatninger. Det kan svinge efter konjunkturer og vejret.  Inklusiv afledte effekter skabte turismeforbruget knap 268 mio. kr. i værditilvækst, 178 mio. kr. i skatteindtægter og 1000 jobs i kommunen. Herved står turismen bag 1,2 pct. af al værditilvækst og 2,2 pct. af alle job i Randers.

Derfor er der god grund, at Randers med det potentiale vi har, melder os på banen med en strategi og plan for turismen. En plan der er forankret på alle nødvendige niveauer og med opbakning fra randrusianerne. I parentes bemærket er der lang vej til Barcelona eller Amsterdamtilstande - den tid den sorg.

Vi skal bruge mere viden og fakta om vores kunder, deres adfærd, tendenser og efterspørgsel. Og vi skal vide, hvor vi differentierer os fra vores konkurrenter,  og hvor vi kan supplere, så vi kan indgå de rette samarbejder, der gør, at vi øger vores markeder og målgrupper.  Turisme er i også følelser, følelser for oplevelser. Opgaven består i, at få så meget viden, at vi vækker ægte følelser, der gør det til en god oplevelse for vores gæster at besøge Randers. Det er også det turisme går ud på.