Anmeldelse: Kingdom Hearts 3 er spektakulært - for de indviede

Multi-platform: Square Enix sætter efter 17 år punktum for den ambitiøse og flotte "Kingdom Hearts"-serie med "Kinggdom Hearts 3".

Serien begyndte i 2002 på PS2, da folkene bag "Final Fantasy"-spillene utroligt nok fik lov at lave et spil med alverdens kendte Disney-figurer. Der er siden udkommet flere end 10 spil i serien, der har Sora, Anders And og Fedtmule som de bærende kræfter.

Historikken er faktisk en af "Kingdom Hearts 3"s største styrker, for selvom spillet er imponerende flot og til tider meget underholdende, er det primært en afslutningsfest for de fans, der har været med i et årti eller længere.

Hold styr på det hele

"Kingdom Hearts 3" åbner med en flot og storslået åbningssekvens, der nikker til alle de foregående spil i serien, uden for alvor at få forklaret, hvad der er sket for de uindviede. Når man får lov at styre Sora første gang, varer det ganske få minutter, før en ny cut-scene tager over - og sådan fortsætter det faktisk spillet igennem, hvor historien i den grad er i centrum. "Kingdom Hearts 3" tager sig nemlig tid til at fortælle sin lange og indviklede historie gennem talrige cut-scenes, der er flotte at se og høre på, selvom de til tider også er indforståede og kliche-fyldte.

Gameplayet er på overfladen simpelt hack'n'slash, men der er faktisk en god dybde af evner, genstande og kombinationer under den Disney-glitrende overflade. Du er hurtigt i stand til at eksekvere vildere og vildere angreb i samarbejde med Anders And, Fedtmule og alle de andre kendte karakterer, du løber ind.

I lighed med forgængerne i serien, rejser Sora, Anders And og Fedtmule nemlig rundt til forskellige Disney-universer, og de får hjælp af Buzz Lightyear, Rapunzel, Elsa og mange flere undervejs.

Flot og fængende

Square Enix skal have ros for de varierede, store og flotte Disney-verdener, man får lov at besøge. Lydsiden i "Kingdom Hearts 3" hører også til på allerøverste hylde - både hvad gælder kompositionerne og stemmeskuespillet. Det er på sin vis også beundringsværdigt, at Square Enix i en tid, hvor alle multitasker og har travlt, tager sig tid til at fortælle en dyb og kompleks historie med mange og lange flot udførte cut-scenes. Du kan skippe dem, men de indbyder virkelig til at blive set. Desværre er den flotte historie fortalt ud fra en formodning om, at publikum har spillet de fleste af spillene i serien - har man ikke det, kan man bruge timer på at læse op på lektien online.

Er du mangeårig fan af "Kingdom Hearts" skal du ikke snyde dig for den spektakulære afslutning, og har du aldrig rørt et spil i serien før, vil jeg stadig anbefale at samle det op. For det er flot, stemningsfuldt og underholdende - men gør dig selv en tjeneste og afsæt nogle timer til at læse op på de foregående spil først. Spillets sværhedsgrad og Disney-faktoren gør, at det appellerer til hele familien, men dialogen er udelukkende på engelsk.

Titel: "Kingdom Hearts 3"

Platform: PS4, Xbox One

Lanceringsdato: 25. januar