Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ninja, superhelt og univers-bygger - her er Legos tre sidste spil i 2017


Ninja, superhelt og univers-bygger - her er Legos tre sidste spil i 2017

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Multiplatform: Lego runder 2017 af med hele tre nye udgivelser: de to helt nye og meget ventede spil "The Lego Ninjago Movie Video Game" samt "Lego Marvel Superheroes 2", og så udkommer "Lego Worlds" på Nintendo Switch.

I den forbindelse tog Gear en tur i Legoland med Warner Bros og TT Games, der i mange år har lavet Lego-spillene, for at se og høre nærmere om spillene og prøve kræfter med to af dem. "Lego Marvel Superheroes 2", der er opfølger på et af de bedste Lego-spil til dato, får en særskilt anmeldelse, når vi er nærmere lanceringen den 14. november.

Vi fokuserede på det nye Ninjago-spil, der udkom samtidig med filmen den 22. september, og mødte James Burgon fra TT Games, der har været med til at lave spillet.

Handlingen i spillet lægger sig naturligvis op ad biograffilmen, hvor Den Grønne Ninja (Llyod) kæmper sammen med sine hemmelige ninja-venner for Ninjago City. De skal bekæmpe den onde Lord Garmadon, som også er Lloyds far, for at forhindre ham i at udslette byen. Det er hæsblæsende, sjovt og legende let. Spillet handler som de fleste Lego-konsolspil om at fuldføre missioner. Du skal smadre, genopbygge, konstruere helt nyt og samle et hav af objekter. Meget lig virkelighedens byggen med Lego. Og for kendere af Lego-spillene er styring og gameplay meget velkendt.

Filosofien bag spillene er, at de skal være lette og tilgængelige for alle. Som at følge en samlevejledning til en æske Lego. Men hvordan skaber man et univers, der på mange måder skal ligne noget, gamerne har set før, ikke er for svært og måske endda heller ikke for let - og så samtidig gøre spillet unikt?

De spørgsmål stillede Gear James Burgon, der er production assistant for TT Games. Han har i mange år udviklet Lego-spil for firmaet, og Ninjago-spillet er ingen undtagelse:

- Den største udfordring var at gøre spillet til sit eget. Det synes jeg, vi er lykkedes med. Vi har haft stort fokus på at gøre kampsportsoplevelsen og de forskellige ninja-moves så realistiske som mulige. Vi har set mange kung-fu-film som research, og Jackie Chan (som lægger stemme til Master Wu i den engelsksprogede version af filmen og spillet, red.) har været med i processen og lært fra sig.

- Spillets historie og handling tager selvfølgelig udgangspunkt i filmen. Spillet har desuden en vanvittig dybde, så du kan gå på en nærmest uendelig opdagelse i Ninjago-verdenerne. Vi har bygget og bygget content, og til sidst måtte vi stoppe på grund af tidspres og tage de bedste bidder med i spillet. Vi har kunnet gå på jagt efter inspiration og indhold i tegnefilm-serien også, så vi kunne udvikle verdenerne og gøre dem så omfattende, samtidig med at vi holder os til handlingen.

Men hvordan balancerer man voldelig kampsport med et computerspil for børn?

- Vi har arbejdet sammen med Lego i mange år, så vi kender "Lego-ånden". Vi har en løbende dialog med Lego og viser dem animationer af, hvordan vi forestiller os spillet. Det er en spændende proces. I fællesskab får vi lagt en tone af Lego over spillet, så spillene bliver spændende, men ikke for voldelige, siger James Burgon.

Worlds og Marvel Superheroes 2

I Legoland viste TT Games og Warner Bros også "Lego Worlds" frem, da det nu også fås på Nintendo Switch. Spiloplevelsen er den samme som på PS4 og Xbox One - desværre, fristes man til at sige, da det hører til blandt de svageste Lego-spil de seneste år.

Konceptet drager paralleller til Minecraft og Roblox, idet der er en enorm mulighed for at bygge egne verdener og lege i dem - altså meget lig den fysiske udgave af Lego. Der er også en historie-del, som dog ikke er nær så godt skruet sammen, som man er vant til i øvrige Lego-spil. Nintendo Switch brillerer bl.a. ved multiplayer og mulighed for at tage spil med på farten, men ingen af delene fungerer optimalt i "Lego Worlds", hvor de skiftende kameravinkler og enorme verdener gør det svært at få overblik på en almindelig skærm og endnu mere på den lille skærm, hvis man spiller håndholdt.

Gear giver dog "The Lego Ninjago Movie Video Game" en varm anbefaling, og vi glæder os til at prøve kræfter med "Lego Marvel Superheroes 2", da etteren er et af de bedste Lego-spil til dato med en solid historie, en stor sandkasse-verden og et enormt persongalleri.