De brugte mikrobiler sælger hurtigt

W Up, tv., er den mest populære. Men du kan få mere bil for pengene med Hyundai i10 til højre. Foto: Jens Overgaard

De brugte mikrobiler sælger hurtigt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er stadig rift om en billig, brugt mikrobil, hvor priserne er forholdsvis høje, og især VW Up holder niveauet.

Lav pris, rimelige driftsomkostninger og en minimal afskrivning. Det er stadig noget, som vægter mere end størrelsen, når danskerne er på jagt efter et billigt brugt køretøj. Så mens salget af nye mikrobiler er faldet, så er der stadig et stort marked for de brugte af de helt små.

Det viser en opgørelse, som Bilbasen har lavet for Ekstra Bladet. Her er VW Up sammen med Seat Mii og Chevrolet Spark nogle af de hurtigst omsættelige. Og prisniveauet er forholdsvist højt. Således starter priserne på en VW Up i den uge, vi tjekker, fra underkanten af 40.000 kr. Vel at mærke for en bil, der har kørt 200.000 km.

Gennemsnittet for den lille VW ligger på omkring 65.000 kr., mens de andre trillinger, Seat Mii og Skoda Citigo, ligger en tand under. Der er også bud efter de konkurrerende trillinger, Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo med Toyotaen som den dyreste, her er gennemsnittet på omkring 55.000 kr.

I den uge, vi tjekkede, var der 750 Up til salg på Bilbasen med en gennemsnitlig liggetid på 30 dage. Jan Lang, som er analytiker på Bilbasen, uddyber:

- Jeg er forundret over, at priserne er så høje. Omvendt er liggetiderne lave, så prisniveauet afskrækker ikke køberne, konstaterer Jan Lang.

VW Up er den mikrobil, der er absolut mest efterspurgt som brugt, og priserne er høje. Foto: Jonas Ahlstrøm
VW Up er den mikrobil, der er absolut mest efterspurgt som brugt, og priserne er høje. Foto: Jonas Ahlstrøm

Driftsikre

Mikrobilerne byder generelt på korte liggetider og dermed det forholdsvis høje prisniveau. Her spiller også ind, at trillingerne af begge kuld er driftssikre og billige at holde kørende.

- Da VW Up & Co. kom i sin tid, pegede man på, at det var en forholdsvis spinkel konstruktion, som kun kunne holde en vis årrække. Men det er gjort til skamme, for der er ikke meget galt med dem, siger Jan Lang.

Han peger dog på, at mikrobilerne generelt tager et dyk i prisen, når de bliver over fem år gamle. Der kan i alle tilfælde også være gevinst ved at gå mod strømmen og se i retning af andre modeller som Opel Karl eller Hyundai i10. Det er begge biler, som er rummelige og byder på godt med udstyr.

Her kan man f.eks. få en Opel Karl i en 2016-model med omkring 50.000 km tælleren til 60.000-65.000 kr. Fiat Panda er også en outsider til 50.000-60.000 kr. Men der er ikke så mange af dem.

- Man kan generelt her få biler, der er to år yngre end Up, men til samme pris, siger Jan Lang.

Hyundai i10 er et godt køb i mikroklassen. Det er en model, som sammen med Opel Karl, giver meget plads og udstyr for pengene. Foto: Jens Høy
Hyundai i10 er et godt køb i mikroklassen. Det er en model, som sammen med Opel Karl, giver meget plads og udstyr for pengene. Foto: Jens Høy
Der er ikke langt fra en brugt mikro til en brugt mini, der giver mere biler for pengene. Her kan Ford Fiesta være et godt bud. Foto: Ford
Der er ikke langt fra en brugt mikro til en brugt mini, der giver mere biler for pengene. Her kan Ford Fiesta være et godt bud. Foto: Ford

De brugte mikrobiler sælger hurtigt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce