Næste stop er Laurbjerg

Foto: Rune Feldt-Rasmussen

Næste stop er Laurbjerg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På et tidspunkt i 1960?erne foreslog et ungt socialdemokratisk folketingsmedlem, at samtlige jernbanestrækninger i Danmark blev omdannet til cykelstier. Den pågældende er stadig politisk aktiv, dog nu i et andet parti.

På et tidspunkt i 1960'erne foreslog et ungt socialdemokratisk folketingsmedlem, at samtlige jernbanestrækninger i Danmark blev omdannet til cykelstier. Den pågældende er stadig politisk aktiv, dog nu i et andet parti.

Det unge folketingsmedlem havde tidsånden med sig. Bilismen bragede frem, privatbaner som Viborg-Fårup-Mariager, Randers-Hadsund og Hadsund-Aalborg var nedlagt, og helt galt for togdriften gik det, da DSB i foråret 1971 gennemførte, hvad man har kaldt »sidebanemassakren«.

Baner som Randers-Ryomgård og Randers-Laurbjerg-Silkeborg-Esbjerg forsvandt sammen med en stribe andre ved den lejlighed.

Lidt pudsigt levede det tidligere lille jernbaneknudepunkt Laurbjerg videre en tid - nemlig på den måde at udkørselssignalet fra Langå i sydlig retning viste bogstavet L for Laurbjerg. Det blev først ændret til Å for Århus efter nogle år.

I forbindelse med »sidebanemassakren« forsvandt også en række standsningssteder på hovedstrækningerne. Nævnes lokalt kan Øster Bjerregrav, Fårup og Onsild, hvor man endda havde opført en ny stationsbygning ikke mange år i forvejen.

Men nu er der andre boller på suppen. Hvor DSB tidligere nedlagde standsningssteder på samlebånd, genåbnes de i disse år. Syd for Aalborg er flere nedlagte standsningssteder genåbnet. Det samme gælder syd for Aarhus, og som bekendt har man nu i flere år igen kunnet komme med toget i Hinnerup.

Aktuelt udfoldes store bestræbelser for, at Laurbjerg igen kan blive standsningssted. Indtil 1971 kunne man her komme med tog enten mod Aarhus og Randers eller mod Silkeborg. Ren luksus, vurderet i dag.

På et tidspunkt skal det nok lykkes at få togene til at standse i Laurberg. Hovedoperatøren på strækningen, Arriva, meldes positiv, mens det aldrig bliver aktuelt for DSB at lade sit enlige IC-tog standse her.

Problemet med et nyt standsningssted er, at især pendlere føler sig generet. De vil hurtigt ud og hjem og ser i princippet helst, at togene kører uden stop fra Viborg til Aarhus. Men mon dog ikke Arriva kan finde de to minutter, det vel koster at standse i Laurbjerg? Der er en tidsbuffer i Langå, hvor togene skifter køreretning, og det varer jo ikke minutter, men få sekunder, for en lokofører at gå fra den ene ende af toget til den anden.

Transportministeren kan meget vel hedde noget andet til den tid, men det bliver med stor sandsynlighed i denne dronnings regentperiode, at man igen kan læse eller høre i togene: Næste stop er Laurbjerg.

Næste stop er Laurbjerg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce