Tænk lidt større, Randers


Tænk lidt større, Randers

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: Det er et fremragende forslag, Jens Peter Hansen er kommet med til løsning af udfordringerne for fodgængere og cyklister omkring Randersbro.

Sådan en "underbro" efter hollandsk forbillede er godt tænkt. Og hollænderne er jo om nogen førende på verdensmarkedet indenfor infrastrukturløsninger til vandudfordrede byer. Byrådet bør tage ned og se, hvordan biltrafikkens udfordringer er løst i Holland, der jo ligger mest under vandoverfladen.

Naturligvis er der altid nogle nej-hatte (ikke cyklister ...?), der straks kommer op med indvendinger om de par gange om året, broen - måske - er oversvømmet.

Men så finder man jo bare en anden vej ... de to-tre dage.

I 363 dage om året vil det være en eminent løsning på problemet med Tørvebryggen og Havnegade, som er en stor barriere for fodgængere og cyklister, der gerne vil ind til centrum - eller bare østpå ud af byen.

To gange i 2017 var vi så heldige, at Tørvebryggen og/eller Havnegade var lukket for biltrafik. Det var nogle fantastiske dage, også for alle de besøgende fra Regnskoven eller havneområdet.

Dengang tænkte jeg på diskussionerne/planerne om klimabro og Byen til Vandet, og hvordan trafikken skal afvikles.

Indtil nu har jeg ikke set forslag på en havnetunnel til bilerne.

Hvorfor egentlig ikke en sænketunnel fra Rosenørnsgade og hen til Randersbro? Tja, eller gerne helt hen til Hospitalsgade. Det kunne fredeliggøre og frigive hele området fra centrum ned mod åen.

Hvor svært kan det være? Mange andre byer (også Holland) har løst trafikudfordringer med en tunnelløsning.

En tunnel kunne både sikre, at (noget af) biltrafikken - kun for personbiler/varevogne - stadig kan afvikles via Havnegade, og samtidig kan byen udvides ned mod havneområdet uden barrierer. Og der frigøres et kæmpeområde til lukrative byggegrunde.

Lastbiler skal afvikles via klimabroen, der med en brugerbetaling på 10,- per gennemfart og 5000 biler i døgnet kan være betalt på cirka 15 år. Ja, ja der vil være protester fra nogle få. Men igen. I Sverige og Norge er betalingsordninger løst perfekt, og ingen tænker efterhånden over det.

Skal Randers videre fra de fine planer og tanker, må der også reel handling til, og gerne utraditionelt og visionært, som Jens Peter gør det.

Tænk lidt større, Randers

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce