Udenfor pædagogisk rækkevidde


Udenfor pædagogisk rækkevidde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Som far til tre børn, som alle har oplevet glæden ved at blive passet af en dagplejer, har det gjort mig noget bekymret at læse i medierne om KL's tankegang indenfor dagplejeområdet, idet KL's udmelding om at forringe dagplejernes overenskomst får én til at tænke på, om KL overhovedet har sat sig ordentligt ind i, hvordan arbejdsforholdene er for dagplejere, og hvilken livsvigtig læring man som dagplejer har med at gøre.

At ændre børnetallet per dagplejer fra fire til tre er en udmærket idé, når man tænker på mere tid til det enkelte barn og på læring og udvikling samt som bedre arbejdsvilkår for dagplejeren. Men at der så menes, at der skal betales mindre til dagplejeren, er helt ude i skoven, idet det jo ikke ændrer på arbejdstiden samt læring og udvikling, KL selv har været med til at vedtage, som blandt andet personlighedsudvikling, sociale kompetencer, sprog, krop og bevægelse, natur og naturfænomener og kulturelle udtryksformer og værdier samt 48 timers arbejdsuge. Så man kan da ikke andet end at komme til at tænke på løndumping, og at man ligeledes derfor ikke kan få fuld dagpengesats.

Denne udmelding er helt forskruet, når man tænker på, hvordan vores arbejdsmarked er i Danmark med større og større behov for arbejdskraft, mon så ikke også man skulle tænke på pladser til børnene, når mor og far er på job, og på at forældre rent faktisk har et valg om, hvordan deres børns dagligdag skal være, når de er væk fra hjemmet.

At KL er kommet frem til denne konklusion, at en lønnedgang er passende for dagplejerne, må man ganske enkelt blot ryste på hovedet ad og konkludere, at dette er uden for pædagogisk rækkevidde og afspejler simpelthen ikke det ansvar, dagplejere står med hver dag. Et ansvar, KL åbenbart konkluderer, skal aflønnes med mindre økonomisk råderum til dagplejeren. Man kan ikke andet end at undre sig over denne tilgang til dagplejerne og deres arbejdsopgaver fra KL, når man ligeledes ser på vores samfundsudvikling, hvor alt peger på mere uddannelse og større fokus på læring til børnene. For her viser det livsvigtige arbejde, som en dagplejer udfører, at gøre sig gældende, idet at lære at begå sig i en beskyttende ramme, lære normer, danne relationer, udvise empati og en voksen, der har tid, kommer til gavn for barnet og er en læring, der følger barnet resten af livet. Se, det er ansvar ikke blot for barnet, men et ansvar, der er med til at danne og forme de børn, der senere bliver samfundsborgere i Danmark.

Udenfor pædagogisk rækkevidde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce