Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

DSB afliver Togfonden


DSB afliver Togfonden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Redaktør Knud Mogensen
Lars Rasborg
Leder. 

Uden at det har vakt større opmærksomhed i offentligheden har DSB reelt aflivet de vidtløftige løfter om den såkaldte Timemodel i Togfonden.

Togfonden kom til verden i SRSF-regeringens korte levetid, støttet af Enhedslisten og - mere uforståeligt - også af Dansk Folkeparti. I dag er vitale dele af den lige så død som toggangen mellem Randers og Ryomgård,

Timemodellens endeligt er beseglet med beslutningen i DSB om at undlade anskaffelse af tog, der kan køre 250 kilometer i timen til fordel for tog, der kun kan klare 200 kilometer i timen.

I tørt DSB-sprog hedder det i et såkaldt beslutningsoplæg:

"Tilpasningen af Togfonden betyder, at nødvendige infrastrukturforbedringer til at realisere Timemodellen sandsynligvis ikke gennemføres i denne omgang. Som følge heraf bortfalder et eventuelt rationale for anskaffelse af højhastighedstog på nuværende tidspunkt. Derfor har scenarieberegningerne i beslutningsoplægget fokuseret på fjerntog og regionaltog".

På dansk betyder det, at DSB afskriver en ny jernbanebro over Vejle Fjord og en ny banestrækning mellem Hovedgård og Hasselager. I sammenhængen er DSB jo ikke hvem-som-helst, eftersom det jo er de statslige baner, der forventeligt skal forestå kørslen.

I DSBs ledelse har man - ligesom hos nogle af de politiske partier uden for Togfonden - registreret, at der ikke er penge til de fine planer. De skulle som bekendt hentes fra olien i Nordsøen, men da råoliepriserne er styrtdykket, mangler omkring halvdelen af de godt 28 milliarder kroner.

Et centralt punkt i planen er, at højhastighedstog - som altså ikke kommer - for nogles vedkommende skulle kunne køre mellem landets største byer på en time. Således tre timer fra Aalborg til København, hvoraf de to timer går mellem Aarhus og København. Så skal det godt nok gå stærkt hen over stepperne på den voldsomt snoede strækning mellem Hinnerup og Aarhus H, hvor man på et tidspunkt synes at køre mod Silkeborg snarere end mod Aarhus. Hvor togene så i øvrigt nærmest rangeres i snegletempo de sidste kilometer ind og ud af sækstationen.

Igen tørt DSB-sprog: "I modsætning til tidligere antages det ikke, at Timemodellen implementeres".

Og kniven sættes for alvor i med følgende passus: "Højhastighedstog kan overvejes på et senere tidspunkt, hvis der etableres den nødvendige infrastruktur, der kan give signifikante rejsetidsreduktioner. Det kan for eksempel ske i forbindelse med indkøb af de tog, der skal erstatte de eksisterende Øresundstog i begyndelsen af 2030erne".

I øvrigt er DF for længst løbet fra den del af aftalen, der indebærer opførelse af en ny bro over Vejle Fjord.

Timemodellen skulle træde i kraft i 2025. Nu kan politikerne så gennemføre de fornuftige dele af planen, som DR-medarbejderen Ask Rostrup i sin tid kaldte for "klassisk socialistisk politik" og "en stor sejr for regeringen".

Det var dengang.