Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Summa summarum: Sæt i gang


Summa summarum: Sæt i gang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Axel Præstmark , axpr@amtsavisen.dk
Billede
Leder. 

København har gjort det. Aarhus, Odense og Aalborg har gjort det. Svendborg, Vejle og Struer har gjort det. Lemvig har gjort det. Mange har gjort det, smeltet byen og havnen sammen. Så "bedre sent end aldrig" er vel efterhånden det mest positive, vi kan sige om den vigtige beslutningsproces om byen og havnen, der venter politikerne i Randers Byråd nu i vinter.

Mens mange andre - store som små - har bygget og bygget, har vi i Randers snakket og snakket. Vi har lagt planer, store planer, men vi har stadig et af byens største industrikvarterer liggende i hjertet af vores by på et af de smukkeste og dyreste arealer, og vi har stadig stillestående myldretidskøer på samtlige vores store indfaldsveje. Vores by og vores havn er ikke smeltet sammen. Randersbro er stadig det hårdest belastede knudepunkt i provinsen.

Selv om der ikke er mange af os, der har stemt på ham, så repræsenterer det enlige konservative medlem af Randers Byråd, Daniel Madié, vel nærmest os alle, når han lufter den holdning, at nu må vi sætte det mulige i gang, selv om vi kunne ønske os noget endnu større og endnu bedre. Konkret mener Madié, at vi bør igangsætte byggeriet af en ny havnevej nu. Den skal knytte havnen sammen med E45 via Clausholmvej og lette presset på både Aarhusvej og Grenaavej. Vejen koster 50 millioner kroner. Og en del af de penge har kommunen sparet sammen allerede.

Enig, Madié. Sæt i gang. En ny havnevej giver os ganske vist ikke en midtby på havnen - som i mange sammenlignelige byer - men nu har vi holdt i kø på Aarhusvej og Grenaavej længe nok, i årevis, og det har kostet erhvervslivet og dets kunder og alle andre millioner af minutter og kroner samt grå eller ingen hår på hovedet. Sommetider er det mest vanskelige ved store opgaver at komme i gang. Når først det store dyr er sat i bevægelse, følger det ene skridt efter det andet. Går vi i gang med en ny havnevej, går vi måske mere naturligt i gang med en klimabro, der ikke blot skal lette biltrafikken yderligere, men som også skal fungere som sluse og sikre midtbyen mod oversvømmelser, når vandet i fjorden stiger.

Bid for bid kan vi realisere projektet, akkurat som når man spiser en elefant, bid for bid. Vi kan flytte busserne og havnekontoret og få et shoppingcenter på begge sider af Havnegade i stedet. Vi kan flytte havnens virksomheder, der får bedre placeringer på den nye havn. Og måske kan manden, der står i front for både byudvikling og kraftvarmeværk, flytte værket - selv om han ikke mener, at kraftvarmeværket ligger mere i vejen i Randers, end H.C. Østedsværket ligger i vejen i København. Man kan jo bare bygge rundt om, lyder argumentet. Tjo, man kunne vel også lade være. Hvis man skulle lave noget smukt fra bunden, ville man næppe starte med at placere et kraftvarmeværk i midten.

Men summa summarum, først og fremmest: Sæt i gang.

Gasværksgrunden kan blive ny busterminal