Toget slog igen


Toget slog igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Da sommerkøreplanen trådte i kraft i 1971, afgav DSB frivilligt en stribe lokalstrækninger. Blandt dem Randers-Ryomgård -Grenaa og Randers-Silkeborg-Esbjerg. Gennem adskillige foregående år havde mange privatbaner måttet lukke, heriblandt Randers-Hadsund og Viborg-Fårup-Mariager.

Da sommerkøreplanen trådte i kraft i 1971, afgav DSB frivilligt en stribe lokalstrækninger. Blandt dem Randers-Ryomgård -Grenaa og Randers-Silkeborg-Esbjerg. Gennem adskillige foregående år havde mange privatbaner måttet lukke, heriblandt Randers-Hadsund og Viborg-Fårup-Mariager.

Talrige byer mistede deres status som stationsbyer. Nævnes kan Allingåbro, Auning og Pindstrup. En station som Laurbjerg, der hidtil havde haft tog både mod Aarhus, Randers og Silkeborg, blev jernbanemæssigt udraderet. Samme skæbne havde tidligere en by som Fårup haft - den havde som Laurbjerg været et knudepunkt men blev nu blot et sted, hvor alle tog suser igennem.

Op gennem de brølende 1960ere var togdrift blevet umoderne, og trenden holdt sig længe efter. Nogle husker sikkert endnu, hvordan nu afdøde rådmand Axel Handewitt mødte kraftig modstand mod den i dag meget benyttede nærbane mellem Aarhus og Hornslet.

Med i den begrædelige DSB-historie hører, at mange små landstationer blev lukket - Bjerregrav og Hinnerup er et par lokale eksempler.

Men toget slog igen, så at sige. Hinnerup genåbnede som standsningssted, og det samme er set mellem Randers og Aalborg.

Som ofte omtalt kæmper lokale kræfter for at få Laurbjerg genåbnet som standsningssted. Det skal nok lykkes.

DSB havde mange grunde til at sanere driften tilbage i 1971. Togene blev ganske enkelt brugt for lidt. Hertil kommer, at organisationen - som dengang også omfattede det nuværende Banedanmark - var løntung. Det gjaldt både i togene og på stationerne. Konkurrencen med rutebiler og privatbiler kunne ikke vindes.

I dag befinder et markant slanket DSB sig i en helt anden position. Der er masser af passagerer i togene, faktisk ofte så mange, at ikke alle kan få en siddeplads.

At de italienske IC4-tog næppe nogensinde fuldt ud kommer til at supplere, endsige afløse, IC3-materiellet fra Randers, er et problem i sig selv. DSB mangler, kort sagt, nogle gedigne »perron-ryddere« i form af toetages togsæt.

Om kort tid vil den nye regering fremlægge en revideret plan for Togfonden, som den ikke selv er en del af. Da finansieringsgrundlaget er pist væk, fordi oliepriserne er faldet kraftigt og vil falde yderligere, må ambitionsniveauet bringes i overensstemmelse med virkeligheden. Det er næppe heller afgørende for ret mange, om de kan komme frem på præcis 60 minutter mellem landets store byer eller skal rejse lidt længere, når de blot kan sidde bekvemt og kan regne med, at togene er præcise.

Toget slog igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce