Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Zzzzzzz... Gab, hvor kedeligt!


Zzzzzzz... Gab, hvor kedeligt!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Kulturjournalist Lisbeth Stryhn
Søren Bidstrup/Scanpix Denmark
Leder. 

De keder sig i folkeskolen, på de ældste trin. Faktisk svarer en tredjedel af knap 500.000 adspurgte i 7.-9. klasse, at de keder sig "tit" og "meget tit". Det fremgår af en dugfrisk rapport, foretaget af Dansk Center for Undervisningsmiljø, og alarmklokkerne ringer. For man må jo helst ikke kede sig. Så forspilder man talentet. Eller hvad?

De fagligt stærke keder sig, fordi de savner udfordringer. De fagligt svage keder sig, fordi de ikke kan se nogen mening med det, de skal lære.

Nu er det ikke første gang i historien, at elever svarer, at de keder sig, hvis de bliver direkte spurgt. Men at det er så mange, er naturligvis ikke godt. Omvendt lever vi i en kultur, hvor vi lynhurtigt kan skifte fra den ene platform til den anden, hvis det skulle blive bare en anelse kedeligt. Det er noget, som mange organisationer, der betjener sig af frivillig arbejdskraft, kan skrive under på. Hvis det bliver for kedeligt at være besøgsven, kan man jo bare springe over og være frivillig suppekoger på amatørteatret.

Men det forholder sig lidt anderledes i skoleklassen, hvor man ikke bare kan springe rundt og beskæftige sig med noget, der ikke keder en. Tysk grammatik har eksempelvis aldrig været hylende morsomt stof, men en nødvendighed, hvis man skal lære sproget. Og svensker-krigene med Brømsebro-fred og mange andre fredsaftaler er jo heller ikke det mest sexede at diske op med over for en søvnig og træt teenager. Men den stakkels historielærer kan ikke bare hive de dele ud af historiebogen, som eleverne finder kedelig. For det er jo en del af historien - kedelig eller ej.

Derimod er der forskellig måde at formidle sit stof på. Den gode lærer har altid et par tricks i ærmet til at afbøde kedsomheden med, uden at den pågældende skal stå på hovedet eller hoppe rundt på ét ben. Man må huske på, at skolen ikke er cirkus og ren underholdning. Det er altså et sted, hvor man skal lære noget. Indlæring kan til tider være drønkedeligt, lige indtil man kan stoffet. Så kan det ovenikøbet blive rigtig sjovt.

Ingen kan forvente, at timerne i folkeskolen altid er lig med topunderholdning. Der kan endda til tider være langt imellem snapsene. Måske skulle man begynde at tilegne sig den holdning, at dagen ikke er spildt, hvis man har lært noget. Derimod er det bekymrende, at vores børn har så djævelsk mange muligheder for at blive underholdt af tomme kalorier. Det er desværre den kultur, som mange af dem helt naturligt overfører til skolen. Og så er det for alvor surt at være lærer.

'Læring handler jo også om at fordybe sig og være fuldt til stede'