Flere er sprunget på cyklerne i Randers

Hele Dronningborg har sydet af bevægelse og aktiviteter med fokus på cykling for alle aldersklasser. Pressebillede

Flere er sprunget på cyklerne i Randers

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Randers: Transportministeriet har netop offentliggjort et idékatalog, der skal få flere til at vælge cyklen frem for bilen i København. Det arbejde har man længe været i gang med i Randers Kommune. Her har udlån af elcykler, mountainbikes, gratis spinningstimer og ikke mindst dialogmøder med borgerne fået flere til at træde i pedalerne.

Randers: Transportministeriet har netop offentliggjort et idékatalog, der skal få flere til at vælge cyklen frem for bilen i København. Det arbejde har man længe været i gang med i Randers Kommune. Her har udlån af elcykler, mountainbikes, gratis spinningstimer og ikke mindst dialogmøder med borgerne fået flere til at træde i pedalerne.

Bydelen Dronningborg har i et år været pilotområde under Randers Cykelby, og det har været en succes. Det viser en netop offentliggjort evaluering lavet af Rambøll.

Én af aktiviteterne i projektet var gratis spinningtimer med tilhørende helbredstjek til ansatte i de virksomheder, der var med i projektet. Virksomheden Carl. J. Nielsen A/S, gav de ansatte fri en halv time tidligere, så de kunne deltage:

»Der er flere af de ansatte, der er begyndt at cykle til arbejde og i deres fritid, og samtaleemneren i pauserne drejer sig ofte om cykling og bevægelse. Det giver sammenhold og livskvalitet blandt medarbejderne, og det smitter af på hele virksomheden at medarbejderne er aktive og har et godt helbred,« fortæller direktør Michael Nielsen.

Spinningtimerne havde til hensigt at motivere de ansatte i institutioner og virksomheder til at deltage i den landsdækkende kampagne »Vi cykler til arbejde«, og det lykkedes over al forventning:

»Tidligere var der blot én virksomhed, der havde deltaget i kampagnen, men projektet fik både ansatte på skolen og de tilknyttede virksomheder til at deltage, og det er positivt, at projektet kunne flytte så mange,« forklarer Birgit Berggrein, projektleder for Randers Cykelby

Det er ikke kun de voksne, der har rullet på to hjul i bydelen. De unge i området har fået en BMX -bane, skolen har afholdt temauger om cykling, og daginstitutionerne har lånt elladcykler til pædagoger og forældre samt løbecykler til de mindste:

»Hele bydelen har sydet af bevægelse og aktiviteter med fokus på cykling for alle aldersklasser. Det har været berigende og udviklende at samarbejde med de ansatte i skole, daginstitutioner og virksomheder. Projektet viser, at det er muligt at flytte flere over på cyklerne, når vi i fællesskab finder ind til, hvad der motiverer borgerne til at springe på cyklerne,« forklarer Birgit Berggrein

I 2011 var bydelen Hornbæk pilotområde under Randers Cykelby. Året efter var det Dronningborg, og Randers Kommune ansøger cykelpuljen under Vejdirektoratet om penge til at gøre Sydbyen til pilotområde næste år. Et område med mange virksomheder og uddannelsesinstitutioner:

»Det tager tid at ændre borgernes transportvaner, men i Randers er vi godt på vej. Resultaterne fra Dronningborg viser, hvor vigtigt det er at inddrage borgerne og lytte til, hvad der motiverer dem til at vælge cyklen fremfor bilen i dagligdagen,« forklarer Kasper Fuhr Christensen, formand for Miljø- og Teknik udvalget i Randers Kommune og tilføjer:

»Vi bruger erfaringerne, som vi høster i ét pilotområde til at videreudvikle cykelindsatsen i resten af Randers Kommune. Vi har blandt andet haft succes med udlån af elcykler til borgere med langt til arbejde. Størsteparten af de borgere, der har lånt en elcykel, har efterfølgende selv købt en elcykel, så det forsøg fortsætter vi selvfølgelig med,« siger Kasper Fuhr Christensen.

pcb

Flere er sprunget på cyklerne i Randers

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce