Gazellerne står i kø på Alsikevej

De to stiftere af Onlinepos, Lasse Peters (stående) og Karsten Knudsen (siddende) mødte hinanden tilfældigt, men det blev starten på et samarbejde, der nu har ført til modtagelsen af tre Gazellepriser. Foto: Annelene Petersen

Gazellerne står i kø på Alsikevej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Onlinepos lever af at udvikle online kassesystemer til blandt andet restaurationsbranchen, og virksomheden gør det så godt, at den nu har modtaget sin tredje Gazelle i træk.

Randers: - Du kan kalde mig, hvad du vil - vi går ikke så meget op i titler her. Bare jeg får lov at bestemme.

Ordene kommer fra Karsten Knudsen, hvis officielle titel er salgsdirektør, og bliver efterfulgt af et grin. Han ejer sammen med Lasse Peters virksomheden Onlinepos, der leverer online kasseløsninger, primært til restaurationsbranchen. Og den randrusianske virksomhed, der holder til i de tidligere Dandomain-lokaler på Alsikevej, klarer sig rigtig godt. Den har for tredje år i træk modtaget Børsens Gazellepris som et synligt bevis på, at væksten kun går én vej.

Gazelleprisen gives på baggrund af det foregående års regnskab, og hæderen kommer derfor sjældent bag på virksomhederne, og det gjorde den heller ikke for Onlinepos. Men selv om Karsten Knudsen vidste, at firmaet ville få æren for tredje år i træk, er han stadig beæret over at have modtaget prisen.

- Vi var ret overbeviste om, at vi ville få den igen i år, men derfor er vi stolte af det, siger han og fortsætter:

- At være en Gazelle-virksomhed betyder mere udadtil, end jeg havde troet. Den er med til at gøre det nemt eksempelvis at finde investorer. Så man skal ikke tage fejl af Gazellen, siger salgsdirektøren.

At skulle finde investorer har dog aldrig været en udfordring for virksomheden, da den er selvfinansierende og med Karsten Knudsens ord "ikke skylder en krone".

At Onlinepos er en sund virksomhed med en sund økonomi trods masser af vækst viser kreditvurderingerne, der hænger på væggen i mødelokalet. De laves af Bisnode hvert år, og af de seks vurderinger, der er lavet i virksomhedens levetid, har tre af dem dobbelt A og de sidste tre trippel A, hvilket vil sige den højeste vurdering, der gives.

- Vi holder mange møder her i lokalet, så at de hænger der, sender selvfølgelige et signal til vores store kunder, om at de kan være sikre på, at vi også er her til næste år, siger Karsten Knudsen.

Gazelle-prisen
En gazellevirksomhed er en betegnelse for en hurtigt-voksende virksomhed. En virksomhed, som i løbet af fire regnskabsår hvert år har haft positiv vækst og samlet set mindst fordoblet omsætningen over de fire år.Prisen udspringer af den årlige gazelleundersøgelse, som foretages af dagbladet Børsen.

Gennemsigtigt koncept

Randers-virksomheden er en af Danmarks førende online kassesystemsproducenter. At kassesystemet er online betyder, at kunderne har adgang til alle kassesystemets funktioner direkte fra deres computer, tablet eller smartphone.

Onlinepos leverer primært kassesystemer til restaurationsbranchen og har mange kædekunder som eksempelvis Sunset Boulevard, Sushimania, Burgerschack og The Diner.

Det, der gør virksomheden anderledes, og som Karsten Knudsen fremhæver som en stor del af succesen, er konceptet, som virksomheden tilbyder.

- Vi tilbyder et meget gennemsigtigt koncept. Man betaler for opstart, og så er der et abonnement. Vores aftale med kunderne fylder tre linjer, hvorimod andres ofte fylder fire tætskrevne sider, siger salgschefen.

At man køber man et abonnementsbaseret kassesystem betyder, at man i stedet for en større engangsinvestering betaler et mindre beløb for hardware og installationsomkostninger og derefter et månedligt abonnement. Abonnementet dækker dels brugen af systemet, dels løbende opdateringer og derudover gratis 24 timers support alle ugens syv dage. Er der problemer, ringer kunderne direkte til Alsikevej, hvor supportere sidder klar til at hjælpe.

- Vi har et udviklet et rigtigt stærkt produkt, som er meget intuitivt, og så har vi de rigtige medarbejdere, der kan yde god service og adfærd, siger Karsten Knudsen.

En anden årsag til succes, ifølge salgsdirektøren, er måden, virksomheden er blevet bygget op på.

- Det er ikke, fordi vi er klogere end andre, men vi har valgt at gå atypisk til værks. Vores nyeste tiltag er eksempelvis vores salgsafdeling. Hvor de fleste vælger at have en salgsafdeling først og så bygge op, så har vi gjort det omvendt, siger Karsten Knudsen.

To ben i virksomheden

Foruden kassesystemer til restaurationsbranchen, har Onlinepos fundet en niche i nødhjælpsorganisationerne, hvor virksomheden blandt andet leverer kassesystemer til Folkekirkens Nødhjælp, Blå Kors, Red Barnet og Danmission.

Virksomheden har valgt ikke at fokusere så meget på detailbranchen, da den ikke er så ensartet. Nogle steder sælges sko, andre steder tøj, og andre steder noget helt tredje.

- Det er klogere for os at satse på det, vi ved noget om, siger Karsten Knudsen, der, som makkeren Lasse Peters, selv kommer med en fortid i restaurationsbranchen.

Men der er også kommet et andet ben i virksomheden, Onlinepos Event afdeling, som virksomheden i 2017 har arbejdet på at udbygge.

Her laves der kassesystemer, der er rettet mod festivaler, og som eksempelvis giver mulighed for at følge lagerbeholdninger og salg på hele festivalpladsen. Kassesystemet er blevet en stor succes, og den randrusianske virksomhed har stået for betalingsløsningen på blandt andet Grøn Koncert, Northside, Tinderbox og Roskilde Festival. Især sidstnævnte festival, der trækker knap 100.000 mennesker, har givet opmærksomhed til Onlinepos.

- Vi har mange, der kigger på os efter Roskilde Festival - også uden for Danmark. Vi stod for betalingssystemet på hele festivalen, hvilket er over 1000 systemer, siger Karsten Knudsen med en vis stolthed i stemmen.

Udlandet kalder

1Med tre Gazeller på hylden kunne den succesfulde virksomhed godt sætte tempoet ned, men det er der ingen planer om. Tværtimod. Lige nu har virksomheden fokus på den kommende lancering af Onlinepos takeaway-platform, som er en pendant til Just Eat, dog uden at være en direkte konkurrent, da den fungerer på en anden måde.

Onlinepos takeaway giver restauranterne mulighed for, at deres kunder kan bestille takeaway direkte fra restaurantens egen hjemmeside. Bestillingen vil herefter automatisk blive registreret på kasseterminalen, samtidigt med at ordren bliver printet i køkkenet med navn på kunden og afhentningstidspunkt. Fordi onlinebestillingen sker fra egen webside betyder det, at restauranterne ikke skal lægge mange procenter af deres indtægter til en udbyder, som det eksempelvis fungerer hos Just Eat.

Derudover er virksomheden ved at udvide i Norge, hvor der allerede ligger en Onlinepos-afdeling. Den randrusianske virksomhed har ikke været økonomisk involveret i Norge, men fra årsskiftet køber Karsten Knudsen og Lasse Peters halvdelen af det norske selskab for at sætte skub i nordmændene.

- Det går for langsomt deroppe, men nu kan vi få et fælles mål, og derefter hedder det Sverige og Finland, siger Karsten Knudsen og fortsætter:

- Det har hele tiden været vores plan, at vi vil uden for Danmark, men vi har haft vanvittigt travlt, men nu kan vi løfte det, og jeg kommer selv til at tilbringe en del tid deroppe med salg, siger han.

Samtidig åbner virksomheden et fysisk kontor i København i foråret 2018, hvor der er plads til både montører og installatører.

- Vi har ansat 11 medarbejdere siden årsskiftet og ser vi et år frem, så regner vi med at være ti mere, siger Karsten Knudsen.

Salgschefen vil dog ikke garantere, at den fjerde Gazelle springer til Randers næste år, da satsningen i Norge gør, at firmaet ikke kan vækste på samme måde som de foregående år. Men virksomheden kommer ikke til at ligge på den lade side.

- Jeg er for rastløs, så der skal ske noget. Der skal være udvikling, og vi får hele tiden nye idéer, siger han.

Gazellerne står i kø på Alsikevej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce