Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Prodan konkurrerer mod hele verden

Prodan A/S deltager i industrimessen i næste uge sammen med én anden randrusiansk virksomhed. I alt er 50 danske virksomheder repræsenteret på messen. Arkivfoto: Lars Rasborg

Prodan konkurrerer mod hele verden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I næste uge valfarter erhvervsdrivende fra hele verden til industrimesse i Hannover. Men messen er ikke, hvad den har været.

Randers: Da Prodan A/S, der producerer og leverer metal- og plastelementer til en lang række industrivirksomheder, for ti år siden drog afsted til messer, kunne salgschefen være så godt som sikker på at vende hjem med tasken fuld af nye ordrer. Sådan er det ikke længere. Faktisk regner virksomhedens salgscef, Heinrich Jacobsen, ikke med at få én eneste ordre med hjem, når han i næste uge drager til Hannover for at deltage i verdens førende messe inden for industriel teknologi, hvor mere end 6000 udstillere fra 70 forskellige lande deltager.

- Før i tiden blev sådanne messer brugt til at forhandle priser og skaffe nye ordrer, som vi kunne tage med hjem og give direkte videre til produktionen. I dag er det helt anderledes, og messen er kun starten på et langt, sejt træk i kampen om at få nye ordrer. Det er med andre ord kun den første kontakt, der skabes på messen, derefter skal kontakten opretholdes, den potentielle kunde skal aflægges flere besøg, der skal forhandles og tales om måden at angribe de potentielle opgaver på. Og så, tre til seks måneder senere, kan man være heldig at få en ordre i hus, forklarer salgschefen.

Til spørgsmålet om, hvorfor indholdet af messerne har taget denne drejning, er han ikke i tvivl: Det er på grund af den digitale udvikling.

- Vores digitale muligheder har gjort verden mere global. Det betyder, at vores potentielle kunder kan bruge internettet til at søge langt bredere efter leverandører - og det gør de. Så når vi på en messe har skabt kontakt til en potentiel kunde, bliver handlen ikke afsluttet der. Kunden skal først hjem foran computeren og afsøge markedet yderligere. Pludselig er vi altså gået fra at konkurrere mod danske virksomheder om danske kunder til at konkurrere mod virksomheder fra hele verden om kunder fra hele verden, lyder det fra Heinrich Jacobsen.

250 unge mødte op til praktikmesse

Har udtænkt en ny taktik

Netop derfor har Prodan A/S de seneste år holdt en pause fra alt, der hedder messer. Den randrusianske produktionsvirksomhed fik ganske enkelt for lidt ud af det i forhold til den tid og indsats det krævede at deltage. I år har Heinrich Jacobsen dog besluttet at give industrimessen i Hannover endnu et skud, og denne gang har han udtænkt en ny strategi.

- I år har jeg på forhånd lavet aftaler med 10-12 potentielle kunder, som kommer og besøger os på messen. Jeg har dog stadig ingen forventning om at få ordrer med hjem, men fordi jeg har sikret mig disse møder med mulige kunder, føler jeg mig sikker på i hvert fald at få nogle forespørgsler med hjem, som så, efter mailkorrespondancer og opkald på sigt kan blive til ordrer.

- Og håbet er selvfølgelig, at det bliver til ordrer af så markant en størrelse, at de vil føre til vækst og ansættelse af flere medarbejdere hos Prodan A/S, fastslår han.