Byen til vandet: Byrådet enige om klimavenlig løsning

Byrådet har nu valgt retning for det videre arbedje med projekt Byen til Vandet. Et projekt, som i den grad interesserer randrusianerne, hvilket skulle fremgå af billedet her fra et nyligt informationsmøde om projektet. Det er borgmester Claus Omann Jensen stående yderst til venstre. Foto: lars Rasborg

Byen til vandet: Byrådet enige om klimavenlig løsning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et enigt byråd samlet i drengenes gymnastiksal på Havndal Skole valgte mandag aften, at det er det såkaldte scenarie 4A med en klimabro som supplement til Randersbro, der skal danne grundlag for arbejdet med at føre Byen til Vandet.

Randers: Der var ikke megen vaklen i geledderne, da et stort set enigt byråd besluttede sig for, i hvilken retning byudviklingsprojektet "Byen til vandet" skal gå. Projektet går, som mange vil vide, ud på at skabe rum for boligbyggeri med meget mere på havnen og ved åen. Forskellige forundersøgelser har så resulteret i en række bud på, hvordan man sikrer den bedste balance mellem trafikale løsninger, klimatilpasning, adgang til naturen og udvikling af byen.

Politikerne valgte i enighed det såkaldte scenarie 4A, som indebærer, at der bygges en såkaldt klimabro, som sammen med den eksisterende Randersbro skal sikre gnidningsfri trafik over vandet. Klimabroen skal gå over den nordlige pier med en klapbro mod syd og en dæmning med sluse mod nord, så den kan spille med i de klimatilpasninger, der skal til i fremtiden. Et andet forslag, scenarie 4, gik ud at supplere klimabroen med en engbro ved Vorup Enge vest for Randers Regnskov, men denne var der bred enighed om at give fingeren, dels fordi den vil ødelægge unikke naturområder, dels ødelægge Randers Regnskov i at udvikle og udvide efter planen.

Første skridt

Beslutningen mandag på byrådsmødet var blot første skridt af mange kommende, og flere af byrådsmedlemmerne mindede om, at projekt Byen til Vandet vil køre i flere årtier frem, nogle mente helt op til 40 år.

- Men det er et vigtigt projekt, både for borgerne, for byens udvikling, for turismen og for klimaet. Får vi ikke Byen til Vandet, risikere vi i stedet at få vandet til byen, sagde Torben Hansen (S).

Konservative Daniel Madié var også begejstret for scenarie 4A, og han nævnte, at han på en nylig studietur til Spanien havde set et færdigt projekt, som kunne minde om netop løsningen med klimabroen.

- Spanierne havde fået en stor del af projektet finansieret af EU-midler, hvilket vi også bør undersøge mulighederne for, sagde Daniel Madié, som også mindede sine byrådskolleger om, at der i de nok mindst 20 år, som projekt Byen til Vandet vil køre, også vil være andre byudviklingsprojekter, som fortjener politikernes fokus.

- Bare så vi ikke glemmer det i al begejstringen, sagde han.

Hvem betaler?

Velfærdslistens Kasper Fuhr var også for, at man skal arbejde for at realisere scenarie 4A, men i bekymring for, at det bliver de ældre, de handicappede eller børnene, der kommer til at betale for igangsætningen af projektet, havde han stillet et ændringsforslag til indstillingen fra forvaltningen. Et forslag, der gik ud på at garantere, at betalingen for projektet netop ikke blev lagt på skuldrene af kommunens svageste.

Og selv om han ikke fik opbakning til sit ændringsforslag, så blev der udtrykt forståelse og sympati for det fra flere sider i byrådet. Blot mente man, at det var nok at holde hinanden op på, at den kommunale service ikke måtte forringes som følge af projektet, men at der nu for alvor skulle søges investering af flere veje.

Beboerlistens Kim Kristensen var også for scenariet med klimabroen, men var, som han udtrykte det, på det seneste blevet en smule bekymret over, hvad der var dukket op af planer for havneområdet.

- For os - og det vil sige et flertal i Beboerlisten, vi er ikke enige - handler det netop om "Byen til Vandet" og ikke om "Høje huse til Vandet". Vi kan lide ideen, men den er ikke god, hvis det viser sig, at det blot handler om, at få knaldet så mange dyre kvadratmeter op som muligt, sagde Kim Kristensen.

Radikale Mogens Nyholm delte Kristensens bekymring, men også han var ellers glad for scenarie 4A, og således var det et enigt og glad byråd, som sagde ja til at lade scenarie 4A med klimabroen og Randersbro være grundlaget for det fortsatte arbejde med at få Byen til Vandet.

Byen til vandet: Byrådet enige om klimavenlig løsning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce