Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Datacenter virker som en magnet på andre

Der er interesse for at erhverve hele Tietgenbyen Nord, et område, der med sine 1.180.000 kvadratmeter er næsten dobbelt så stort som Facebooks byggegrund, markeret med blå streg.

Datacenter virker som en magnet på andre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Facebooks datacenter i Odense ser ud til at trække mere med sig, præcis som det blev forudsagt. Erfaringer fra Facebooks center i Luleå bekræftes. Sådan ventes det også at gå for de nu tre datacentre i Jylland.

Nyheden om placeringen af endnu et datacenter i Region Syddanmark (Apple til Aabenraa, red.) bekræfter endnu en gang, at datacentrene nærmest virker som en magnet. Først kom Apple til Viborg, så Facebook til Odense, Google har meldt sin ankomst til Fredericia og nu Apple med sit andet datacenter i Jylland.

- Facebooks datacenter i Luleå har tiltrukket mange andre virksomheder inden for den branche, og der kommer flere og flere. Det har ikke kun været godt for Luleå, men for hele regionen. Sådan tegner det sig også nu i Syddanmark med placeringen af det fjerde datacenter, siger Stefan Birkebjerg Andersen, stadsdirektør i Odense Kommune.

Han var for et par uger siden i Luleå sammen med andre repræsentanter for Odense Kommune for at se Facebooks datacenter dér og høre om de erfaringer, byen, kommunen og regionen har gjort sig.

 

Erfaringer fra Luleå

- Grundlæggende er det en god ting for Odense og Fyn og resten af Region Syddanmark, at der nu kommer et datacenter mere i regionen. I Luleå er erfaringen entydigt den, at datacentret deroppe har trukket en masse til sig, og der er mere på vej, så man kan tale om en klynge omkring datacentret i Luleå. Sådan ser det også ud til at gå i Danmark med nu fire centre i regionen, og det vil efter alt at dømme også smitte af på Fyn, siger Stefan Birkebjerg Andersen

- Hvor meget centrene kommer til at betyde lokalt, afhænger helt af, hvor meget der puttes ind i dem. I Luleå blev der investeret cirka 1,5 milliarder kroner i selve byggeriet og 3,5 milliarder kroner i "indmaden". Den fordeling har trukket mange andre virksomheder til området, og vi forventer, noget tilsvarende vil ske både i Odense og de andre lokaliteter, hvor der nu kommer datacentre, lyder det fra Odenses stadsdirektør.

Måske mere på vej til Fyn

Der kan også være mere på vej til Fyn. Odense Kommune, der solgte det godt 500.000 kvadratmeter store areal til Facebook sidste år, har konstateret betydelig interesse for den nordlige del af Tietgenbyen, et helt nyt erhvervsområde på 1.180.000 kvadratmeter, altså godt dobbelt så stort som Facebook-grunden.

Området er ikke byggemodnet endnu, men byrådet har frigivet de første millioner til at gøre det, fordi interessen for at købe området tilsyneladende er til stede.

Efter avisens oplysninger har Odense Kommune modtaget to henvendelser om området, og i begge tilfælde minder fremgangsmåden om den metode, Facebook brugte, da selskabet havde de første kontakter til Odense Kommune om det areal, som blev købt sidste år. Det kunne altså tyde på, at mere af samme skuffe kan være på vej.

Det har ikke været muligt at få nogen officiel kommentar om den mulige købsinteresse for området.