Annonce
Østjylland

Årets Brøl: Nordjysk "lav en røv-gif" kampagne hædres med fire priser

Mariagerfjord Kommune er sammen med otte andre nordjyske kommuner blevet kåret som vinder af fire priser ved Årets Brøl 2016. Priserne får de for deres Stop-Sprit-kampagne.

Annonce

Der blev uddelt masser af roser fra juryen, da ni nordjyske kommuner - heriblandt Mariagerfjord Kommune - blev overøset med hele fire hæderspriser for deres fælles trafiksikkerhedskampagne Stop-Sprit ved Årets Brøl 2016.

Stop-Sprit er resultatet af et samarbejde mellem ni nordjyske kommuner, der ud over Mariagerfjord Kommune tæller Rebild, Vesthimmerland, Thisted, Morsø, Jammerbugt, Brønderslev, Frederikshavn og Hjørring kommuner.

Kampagnen består af en digital platform, der ved hjælp af humor sætter fokus på spritkørsel blandt unge nordjyder, og juryen i Årets Brøl 2016 valgte altså at kvittere med en sejr i kategorierne Digital kampagne, Offentlig kampagne, Unikt kampagneelement og Årets annoncør. Lidt af en præstation i en konkurrence, hvor der ellers var blevet indgivet 170 prisvinderforslag til i alt 22 priser.

- Vi har et vigtigt budskab at viderebringe ? nemlig at alkohol og bilkørsel er en dårlig cocktail. Adfærdsændring tager tid, men med Stop-Sprit-kampagnen har vi igennem humor sat fokus på spritkørsel i et forum, hvor unge agerer. Det skaber holdningsbearbejdelse indbyrdes mellem de unge og på sigt en mere sikker adfærd.

Birgit Krogh Alminde, trafikplanlægger.

Den fælleskommunale trafiksikkerhedskampagne Stop-Sprit blev forleden hædret med hele fire priser ved Årets Brøl 2016. Privatfoto
Annonce

Dialog i øjenhøjde er vigtig

Stop-Sprit-samarbejdet startede i 2013. Det skete som en reaktion på en kedelig statistik, der viste, at hvert andet trafikdrab i Nordjylland skyldes spritkørsel. Det er især de unge mænd, der falder uheldigt ud i statistikken, og problemet går på tværs af kommunegrænserne.

Derfor valgte man i ni nordjyske kommuner at samarbejde om en trafiksikkerhedskapagne rettet mod unge, hvor humor var et essentielt element.

- For os har det været vigtigt at iscenesætte alvoren i spritkørsel i relation til de sociale situationer, som unge har indbyrdes med alkohol. Den løftede pegefinger har ringe effekt, men med Stop-Sprit-kampagnen taler vi i øjenhøjde med målgruppen, siger trafikplanlægger Birgit Krogh Alminde fra Mariagerfjord Kommune om kampagnen.

Annonce

Stop-Sprit rammer spot on

Årets Brøl-juryen, der består af stærke repræsentanter inden for reklame- og markedsføringsbranchen, har flere begrundelser for sit valg af det nordjyske kommunesamarbejde som vinder af de fire kategorier. Eksempelvis at budskabet fra Stop-Sprit: "...går rent ind i den effektfulde kommunikation, hvor man nemt bliver ét med målgruppen. Med et modigt og stærkt kampagnebudskab har man gjort det nemt at få unge i tale på de sociale medier. Man har skabt røre og diskussion om et meget alvorligt emne uden brug af løftet pegefinger".

Hvad angik kategorien Unikt kampagneelement, måtte juryen erkende, at Stop-Sprit-kampagnens såkaldte "røv-gif" var det ubetinget mest humoristiske indslag i kategorien, ligesom aktiviteterne matcher kampagnens budskab og målgruppen: "spot on".

I det vindende kampagneelement kan de unge sætte deres egne ansigter på en digital figur, der i et loop trækker hovedet ud af sin egen bagdel. Det færdige element kan de efterfølgende sende videre til deres venner.

- Vi har et vigtigt budskab at viderebringe, nemlig at alkohol og bilkørsel er en dårlig cocktail. Adfærdsændring tager tid, men med Stop-Sprit-kampagnen har vi igennem humor sat fokus på spritkørsel i et forum, hvor unge agerer. Det skaber holdningsbearbejdelse indbyrdes mellem de unge og på sigt en mere sikker adfærd, fastslår Birgit Krogh Alminde.

Årets Brøl-konkurrencen er etableret af Erhverv Norddanmark, som er et tværfagligt erhvervsnetværk i Nordjylland.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Smitten har bredt sig de seneste uger: Derfor er eksperter alligevel fortrøstningsfulde

Annonce