Annonce
Østjylland

Århusiansk it-institut står bag animationen af computerspil i verdensklasse

Det er småt med informationer om det nye computerspil, og hvordan det kommer til at se ud. Billedet her er fra Hitman 2 fra 2018. Arkivfoto: IO Interactive.
Alexandra Instituttet er med i animationsprocessen af et kommende computerspil, som IO Interactive og Warner Brothers er gået sammen om at udvikle. Hvornår spillet udgives, og hvad det kommer til at handle om er en hemmelighed. Spil op i den størrelsesorden kan dog koste mere end 1 milliard kroner at producere.

AARHUS: Spilleglade danskere kan godt begynde at slikke sig om munden. Et nyt, verdensomspændende spil er i støbeskeen, og her spiller to danske parter en stor rolle.

Der er tale om spiludviklingsfirmaet IO Interactive, som blandt andet står bag de populære Hitman-spil, samt Alexandra Instituttet, der er et Aarhus- og Københavnbaseret IT-institut.

IO Interactive producerer spillet sammen med den amerikanske mediekoncern Warner Brothers, og Alexandra Instituttet hjælper til med animationsprocessen.

- Af forretningsmæssige årsager må vi ikke informere om udgivelsesdato, hvad det kommer til at handle om og andre detaljer vedrørende spillet, lyder det fra Magnus Koch, der er Computer Graphics Engineer hos både Alexandra Instituttet og IO Interactive.

Annonce

Vi har været i gang i et halvt år nu, og IO Interactive har sin egen spilmotor for at sikre strømlighed og effektivitet i produktionsprocesen. Den type spil IO Interactive laver er en såkaldt AAA-klassificering, og det er de dyreste spil på markedet.

- Magnus Koch.

Høj kvalitet

I samarbejde med Fredrik Dalland Holsten og Morten Pol Engell-Nørregård fra Alexandra Instituttet er Magnus Koch ansvarlig for animationsdelen i det kommende spil ved hjælp af et såkaldt Motion Mathcing System. Spillet kommer til at befinde sig i den absolutte elite indenfor spilbranchen.

- Vi har været i gang i et halvt år nu, og IO Interactive har sin egen spilmotor for at sikre strømlighed og effektivitet i produktionsprocesen. Den type spil IO Interactive laver er en såkaldt AAA-klassificering, og det er de dyreste spil på markedet, siger Magnus Koch.

AAA-spil koster mellem 100 millioner danske kroner og 1,5 milliarder danske kroner, alt afhængig af producent, genre og tidsramme for produktionen. For eksempel har det nyeste Star Wars-spil og de populære Grand Theft Auto-spil kostet mere end 1 milliard danske kroner.

Produktionsomkostningerne er varierende i branchen, ligeså produktionstiden. Der findes to overordnede måder at producere spil på. Én hvor man producerer og udgiver løbende - det kan for eksempel være at producere én bane og udgive den, producere en ny bane og udgive den og så fremdeles.

Den anden måde er at producere det færdige spil og udgive dette. Her tog det for eksempel IO Interactive mere end seks år at producere det Hitman: Absolution fra 2012.

Nyeste animationsteknologi

At illustrere menneskelige bevægelser i et spil er komplekst, da der er mange forskellige måder et menneske for eksempel kan åbne en dør på. For at få inkorporeret de menneskelige bevægelser har man traditionelt set benyttet sig af en såkaldt Motion Capture-teknik.

Her har man filmet en person udføre bevægelserne og efterfølgende manuelt arbejdet dem ind i spillet. Gollum fra Ringenes Herre-filmene er blandt andet animeret sådan. En langvarig og kedsommelig process, kan Magnus Koch informere om.

Men siden 2016 har man kunne man få en computer til at matche tanke og handling i animationsprocessen - også kaldet for Motion Matching.

- Computeren kan gennem algoritmer finde den rette bevægelse til den ønskede kommando i spillet. Det kan for eksempel være, at animationsfiguren hopper, når gameren beder om det, lyder det fra Magnus Koch.

Han og Alexandra Instituttet er med til optimere denne metode ved at strukturere dataene på en overskuelig måde. Og i fremtiden kan det blive væsentlig nemmere at animere og producere spil.

- På Alexandra Instituttet er vi ved at undersøge, om vi gennem neurale netværk kan lære computeren, hvordan et menneske bevæger sig, så den selv kan regne ud, hvordan en naturlig bevægelse skal se ud i spillet, lyder det fra ham.

Alexandra Instituttet

  • Grundlagt i 1999.
  • Holder til i Aarhus og København.
  • Er ét af syv GTS-institutter (Godkendt Teknologisk Service) i Danmark.
    • Et GTS-institut er godkendt af Udannelses- og Forskningsministeriet til at omsætte forskning til vækst.
  • Instituttet hjælper offentlige og private virksomheder med at anvende den nyeste IT-forskning og -teknologi.
  • Har over 100 medarbejdere ansat - blandt andet indenfor computer graphics, kunstig intelligens, internet of things, big data, it-sikkerhed, interaktionsdesign og smarte produkter.

IO Interactive

  • Grundlagt i 1998.
  • Holder til i København.
  • Producerer videospil.
  • Står blandt andet bag Hitman-serien, Mini Ninjas og Freedom Fighters.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers FC For abonnenter

Thomasberg efter nedtur i Silkeborg: Det er en enorm stor skuffelse

Randers FC

Marxen gik direkte i omklædningsrummet: Det er forfærdeligt

Annonce