Annonce
Randers

Ældre med rollator afskæres fra buskørsel i ny køreplan

Passagerer, der skal ombord i Midttrafiks busser, må selv sørge for indstigningen. I bybusserne volder det ikke de store problemer. Foto: Anne Myrup Pedersen
Midttrafik og Randers Kommune planlægger at nedlægge bybuslinje 10 og 11 og erstatte dem med blå busser. Men dem kan ældre med rollator ikke komme op i uden hjælp.

Randers: Elin Iversen er 91 år. Hun bor i Kollektivhuset på Parkboulevarden i det vestlige Randers. Med sin rollator som nødvendig følgesvend tager hun to-tre gange om ugen bybuslinje 10 eller 11 ind til byen og hjem igen.

For at handle, for at købe tøj eller gå en tur på biblioteket.

Men de fornøjelser ser ud til at forsvinde fra august, for Midttrafik og Randers Kommune har planer om at sløjfe både linje 10-11 og erstatte dem med ruterne 73 og 231, som er blå busser.

I dag er det nemt for Elin Iversen at træde ind i bybussen med sin rollator, for gulvet sænker sig, når hun skal stige ind. Den blå bus derimod har fem stejle trin, som skal bestiges, inden passager og rollator er ombord.

Og det bliver stort set en umulighed for ikke bare Elin Iversen, men de mange ældre fra Kollektivhuset, der benytter bybussen ind til Randers Midtby for at købe ind eller gå på biblioteket.

Elin Iversen kan ikke bugsere sig både sig selv og rollatoren ind i bussen uden hjælp. Og buschaufførerne hos Midttrafik er ikke forpligtet til at hjælpe. Det har hun undersøgt.

Annonce

Hornbæk og bybusserne

Hornbæk betjenes i dag af bybuslinje 10 og 11.

Begge linjer kører med timedrift i dagtimerne. I weekenderne og aften er der kun en begrænset betjening i bydelen.

På begge linjer er antallet af kunder imellem Hornbæk og Tånum/Ålum lav.

Ved skolen i Hornbæk stiger antallet af kunder ind mod centrum, men passagertallet overstiger aldrig 40, og der er derfor ingen kapacitetsmæssige problemer på linjen.

De regionale linjer 73 og 231 betjener også den sydlige del af området.

Det foreslås, at linje 10 og 11 erstattes af rute 73 og 231.

Rute 231 opgraderes, så den kører med halvtimesdrift, og linjeføringen ændres, så Hornbæk dækkes på samme måde, som linje 10 gør i dag. Himmelbovej vil dog ikke længere blive betjent.

Rute 73 omlægges, så den betjener både den vestlige og centrale del af Hornbæk. Samlet set betyder det, at der kommer flere afgange på hverdage, aften og søndage, men lidt færre afgange på lørdage.

Kilde: Kollektiv trafikplan for Randers Kommune 2020

Hvad skal vi gøre?

Med de nye køreplaner forudser Elin Iversen en fremtid uden busturene ind til Randers Midtby.

- Jeg taler på manges vegne. Vi er gamle, og os med rollatorer kan ikke komme op. Det går fint med bybussen, for den sænker sig, men det bliver umuligt at komme ind i den blå bus, siger Elin Iversen.

Hun bakkes op af flere ældre, der stiller spørgsmålet: "Hvad skal vi gøre?"

Elin Iversen ved, at borgerne kan aflevere deres høringssvar indtil 22. januar, men hun er ikke i stand til at betjene sin iPad, så hun kan aflevere sin holdning til omlægninger i et høringssvar.

- Jeg kan det almindelige, men hvorfor kan man ikke bare ringe?, spørger Ellen Iversen.

Vildt forundret

Hun beskriver sig selv som rask nok, men hun har problemer med balancen og er derfor nødt til at bruge rollator, når hun er uden for Kollektivhusets mure.

- Lige nu kører busserne to gange i timen, men hvis de bare kørte en gang, ville det være fint. Vi gamle har tid til at vente, siger Elin Iversen, der har fem minutters gang til busstoppestedet på Viborgvej.

Rollatorfolkets kritik af de nye køreplaner bakkes op af centerleder på Kollektivhuset, Helle Dreisig.

- Det er fuldstændig urimeligt, at man fratager ældre muligheden for at komme en tur ind til byen. Jeg er vildt forundret over, hvis det er det, der bliver besluttet, siger Helle Dreisig.

- Jeg har svært ved at forestille mig, at den slags bliver gennemført i en by, der gerne vil gøre noget for de ældre og kalder sig demensvenlig by. Og det er jo ikke kun, de ældre mennesker med rollator, der bliver ramt. Det rammer også de børneinstitutioner, der ligger i området. Og det bliver ikke nemt, hvis en institution skal afsted med en flok børn til Fladbro. Det virker ikke gennemtænkt, siger Helle Dreisig.

Bybussen inviterer til en nem og problemfri indstigning. Foto: Anne Myrup Pedersen

I drift primo august

Midttrafik har i samarbejde med Randers Kommune udarbejdet en kollektiv trafikplan for kommunens samlede kollektive trafiknet. Trafikplanen er som udgangspunkt bygget op om et ensartet serviceniveau og et ønske om at binde kommunen bedre sammen. Dette gøres med mere direkte ruter mellem de store byer, flexbusser i mindre byer og muligheden for at komme på tværs af kommunen ved brug af flextur.

Trafikplanen indeholder forslag til nye linjeføringer på regional- og lokalruter samt en omlægning af bybusnettet i Randers by. Den offentlige høring løber til 22. januar 2020. De nye køreplaner sættes i drift primo august 2020.

Midttrafik vurderer alle kommentarer til ændringsforslagene, der kommer ind i høringsperioden, i udformningen af de endelige køreplaner.

I de blå busser skal ældre med rollatorer og mødre med barnevogne forcere fem trin. Midttrafiks buschauffører er ikke forpligtet til at hjælpe. Foto: Anne Myrup Pedersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers FC For abonnenter

3 ting vi lærte af forårets første kamp: Indskiftere banker på

Annonce