Annonce
Østjylland

Økonomien under busser og tog bløder: Kommuner og region afværger kollaps

Trafikselskabet Midttrafik ejes af Region Midtjylland og de midtjyske kommuner. Midttrafik står for driften af busser samt tog, og i øjeblikket er selskabet i en dyb økonomisk krise på grund af corona-situationen. Det ser dog ud til, at ejerne samt staten i sidste ende holder hånden under økonomien og dermed den kollektive trafik. Foto: Morten Pedersen
På grund af corona-krisen mangler det offentlige trafikselskab Midttrafik penge til eksempelvis at betale vognmændene. Men kommuner og region afværger en økonomisk nedsmeltning, og samtidig kan der være en hjælpepakke på vej fra Folketinget. Problemerne for den kollektive trafik ser dog ud til at fortsætte i 2021 og 2022.

AARHUS: Der er ved at blive pustet nyt liv i den corona-ramte økonomi under driften af letbane, busser og den øvrige kollektive trafik i Østjylland.

De midtjyske kommuner og Region Midtjylland vil rejse penge, så deres fælles trafikselskab "Midttrafik" får råd til eksempelvis at betale vognmænd for at drive busruterne.

- Vi kan ikke bare lade Midttrafik gå konkurs. For det første er kollektiv trafik en hjørnesten i samfundet, og derfor er det særlige økonomiske bidrag en nødvendighed for at holde busser, tog og andet kørende. I sidste ende er det også sådan, at region og kommuner som ejere hæfter for et underskud i selskabet, siger formand Jørgen Nørby (V) fra Region Midtjyllands udvalg med ansvar for kollektiv trafik.

Normalt er billetsalget i busser, tog og lignende med til at finansiere driften af den kollektive trafik.

Men under corona-krisen er billetsalget gået i stå, ligesom der har været en stor stigning i udgifterne til eksempelvis rengøring. Beregninger viser, at situationen i år giver Midttrafik et tab på 420 millioner.

Derfor bad trafikselskabets bestyrelse for to uger siden om økonomisk hjælp fra ejerne i form af kommuner og region. Eksempelvis er Aarhus Kommune anmodet om at hjælpe Midttrafik med 154,8 millioner kroner i år samt 67 millioner kroner i 2021.

Annonce

Corona-krisens konsekvenser er ikke overstået ved udgangen af i år. Det må og skal en hjælpepakke tage højde for. Alternativt kan det ende med, at vi igen skal se på mulige lukninger og omlægninger af busruter og anden kollektiv trafik.

Jørgen Nørby (V), Region Midtjylland

Afgørende hjælpepakke

Aktuelt rækker Midttrafiks likviditet til 1. juli.

Det betyder, at der i løbet af juni skal tilføres penge til selskabet for at holde liv i den kollektive trafik. Bestyrelsesformand Claus Wistoft fra Midttrafik er fortrøstningsfuld. Han peger på, at der også i Folketinget er fokus på corona-vanskelighederne for kollektiv trafik.

- Jeg overbevist om, at der kommer en aftale med midler til at bringe os og andre trafikselskaber videre fra den her ekstraordinære situation. Mit håb er, at hjælpepakken hurtigt kommer på plads, så region og kommuner ikke behøver skyde ekstra penge i Midttrafik, understreger Claus Wistoft.

I Syddjurs Kommune har byrådet netop gentænkt årets budget for at finde nye besparelser og undgå et minus i kassebeholdningen. Alligevel ser borgmester Ole Bollesen (S) ingen vej uden om at støvsuge kommunens økonomi for at finde penge til Midttrafik.

- Men det er klart, at denne problemstilling er en del af hele problemstillingen om, hvordan staten skal kompensere kommunerne for de mange ekstraomkostninger, der har været i forbindelse med Covid-19. Jeg forventer derfor, at Midttrafiks manglende indtægter, som følge af nedlukningen, vil indgå i den statslige kompensation. Vi har dog stadig til gode, at se aftalen om den statslige hjælpepakke, fortæller han.

Den svære fremtid

Ifølge Midttrafiks prognoser er der udsigt til, at faldet i passagerer og indtægter vil strække sig ind i 2021 og måske endda 2022.

I Region Midtjylland får det Jørgen Nørby til at holde et skarpt øje med de langsigtede perspektiver i en mulig ny støtteordning fra Folketinget.

- Corona-krisens konsekvenser er ikke overstået ved udgangen af i år. Det må og skal en hjælpepakke tage højde for. Alternativt kan det ende med, at vi igen skal se på mulige lukninger og omlægninger af busruter og anden kollektiv trafik. Vi kan ikke bare hente penge til kollektiv trafik fra et andet område i regionens budget, understreger udvalgsformanden.

Jørgen Nørby (V) er formand for regionens udvikling for regioal udvikling. Udvalget har ansvar for den kollektive trafik, og medlemmerne besluttede mandag at give en kæmpestor økonomisk håndsrækning til driften af busser og tog. Beslutningen skal godkendes i regionsrådet. Foto: Morten Stricke/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers FC

Randers FC sælger støttefigurer til tomme tribuner: Opbakningen varmer i klubben

Annonce