Annonce
Navne

100 år med De Grønne Busser

Vagn Nielsen var en kendt profil i dansk busdrift og blev udnævnt til æresmedlem af Danske Bilruter. Arkivfoto: Hanne Bliksted
I forbindelse med jubilæet bliver Kim Nielsen eneindehaver af busfirmaet.

Et markant firma i dansk busdrift, De Grønne Busser med base i Hinnerup og i Hammel, har langfredag den 15. april bestået i 100 år.

Som Kim Nielsen, der er tredje generation i firmaet og fremover eneindehaver, bemærker:

- Et jubilæum, som ikke mange i busbranchen har oplevet, og endnu færre vil opleve i fremtiden.

Annonce

I forbindelse med 100-års jubilæet går en bror til Kim Nielsen, Per Nielsen, på pension.

Det var brødrenes farfar, Johannes Nielsen, der i april 1922 etablerede De Grønne Busser med ruter fra Vitten til Randers og fra Vitten til Aarhus.

Firmadomicilet var oprindelig beliggende i Tinning, derefter blev det Vitten og senere igen Skjød.

Tilbage i 1922 blev der kørt til Randers tirsdag, torsdag og lørdag. Til Aarhus mandag, onsdag og fredag. I alle tilfælde med én daglig afgang, kørt af en 12 personers Ford.

Ruten til Randers blev solgt i 1930, senere generhvervet i 1958, men lukket i 1981.

Ser man på De Grønne Bussers historie, er det i det hele taget et gennemgående træk, at man ved de licititationer, der nu holdes med regelmæssige mellemrum, enten vinder eller taber ruter.

Legenden Vagn Nielsen

I 1953 overtages De Grønne Busser af Johannes Nielsens yngste søn, Vagn Nielsen, og har man fulgt blot lidt med i dansk busdrifts historie, vil man vide, at navnet Vagn Nielsen, gerne med tilføjelsen Skjød efter hjembyen, blev noget af en legende.

Vagn Nielsen var således formand for landsforeningen Danske Bilruter i årene 1969-78, og han udnævntes efterfølgende til foreningens æresmedlem.

Vagn Nielsen døde i juni 2019 og spøgte med, at han i en høj alder var blevet udnævnt til alt-mulig-mand i busfirmaet.

Her flankerer Per og Kim deres far, Vagn Nielsen. Billedet er fra 2016. Arkivfoto Bjarne Svendsen

I Vagn Nielsens tid som indehaver blev der opført et nyt garageanlæg i Skjød, og et garageanlæg blev etableret i Hinnerup, hvor De Grønne Busser i dag har hjemsted.

Ved 50-års jubilæum i 1972 var der seks busser og otte chauffører i busfirmaet.

Annonce

Stod udenfor

I 1981 blev de amtslige trafikselskaber dannet, da mange ruter ikke kunne overleve, og der skulle tegnes kontrakter. De Grønne Busser valgte som det eneste at holde sig uden for. Senere indgik man dog i samarbejdet.

I 1993 var De Grønne Busser med, da X-bus ruten Randers-Hadsten-Hammel-Silkeborg med forbindelse til Esbjerg blev etableret, og i 1995 flyttede administrationen fra Skjød til Hinnerup.

I 1998 vandt De Grønne Busser flere ruter i kontrakter med det daværende Aarhus Amt.

Men - der var en vis omkostning: Aarhus Amt forlangte nemlig, at alle busser skulle males blå.

- Farven kunne de tage fra os, men ikke navnet, hedder det lakonisk i busfirmaets historiske redegørelse.

Og i Silkeborg og Hinnerup kommuner måtte busserne gerne fortsat være grønne.

Annonce

Combus-skandalen i 1999

Historien om De Grønne Busser er også danmarkshistorie. For i 1999 tabte man tre ruter til det statsejede Combus - tidligere DSBs rutebiler - og måtte sige farvel til en stribe medarbejdere.

Farven kunne de tage fra os, men ikke navnet.

Senere blev Combus solgt til Arriva, dengang et engelsk selskab, og trafikminister Sonja Mikkelsen (S) fik tilnavnet "Kludre-Mikkelsen", fordi staten tabte 500 millioner kroner på den handel.

- Og vi kunne som tabere af ruterne og skatteydere bare se til, som Kim Nielsen bemærker.

Ved 75-års jubilæet i 1997 havde De Grønne Busser 28 busser og 38 fastansatte chauffører.

Året 2021 blev ubehageligt for De Grønne Busser, der tabte licitationen på de stærkt benyttede ruter 118 og 918 X, Randers-Aarhus. Det betød farvel til 38 medarbejdere.

Annonce

Aktuelle ruter

Men De Grønne Busser er stadig med. Aktuelt betjener firmaet følgende ruter:

114 Faarvang-Hammel-Aarhus, 115 Laurbjerg-Hadsten/Favrskov Gymnasium, 116U Galten-Skovby-Harlev-Tilst Gymnasium, 200 Hinnerup-Aarhus, 211 Allingåbro-Assentoft- Randers Busterminal, nemlig som en dubleringsbus om morgenen for Arriva, 211U Paderup Gymnasium-Assentoft-Ørsted- Udbyhøj Syd, og 221U Paderup Gymnasium-Assentoft- Auning-Ryomgård.

Der køres ud fra både Hammel og Hinnerup.

Og vi kunne som tabere af ruterne og skatteydere bare se til.

Kim Nielsen, De Grønne Busser

Der er i dag godt en snes busser, 16 faste chauffører og lige så mange afløsere. En garagemand og en mekaniker sørger for, at materiellet er i orden.

Med skal også, at De Grønne Busser tre gange er kåret som Midttrafiks bedste busselskab hvad angår tilfredshed med kørsel og service.

I forbindelse med jubilæet er fremstillet et jubilæumsskrift, hvori brødrene Per og Kim Nielsen konstaterer, at De Grønne Busser stadig er en fornuftig forretning, og at man i øjeblikket sonderer markedet efter nye udbud og eventuelle andre muligheder inden for branchen.

I skriftet er der også mange tidstypiske fotografier, blandt andet af skiftende bustyper.

Annonce
Randers FC For abonnenter

Fire år med Søren Pedersen som chef for køb og salg: Sådan har han klaret det, og dét kan vi forvente os til sommer

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Pernilles midtbybutik havde en fantastisk åbning: Nu bliver det den femte interiørbutik til at lukke siden nytår

Randers For abonnenter

Magtlisten i Randers nærmer sig toppen: Mød erhvervskvinden, der arbejder på at skabe en dansk pendant til Gucci, og som har en plads i top 20

Erhverv

Ingen revolution i Verdos top i denne omgang: Repræsentantskabet valgte at beholde næsten hele den gamle bestyrelse

Sport For abonnenter

Billeder og cheftrænerens forklaring fra Kristrup, der nu hænger i en tynd tråd: - Vi er for gode til at rykke ned

Eccos overskud skrumper midt i russiske stormvejr: Krigen får negative konsekvenser for skogigantens økonomi i 2022

Randers

Ingen har lyst til at tage ansvaret for det der foregår - men alle er enige om at det ikke er godt nok: Velkommen til Jobcentret

Kultur For abonnenter

Randers' middelaldereventyr i Kina klædt af til skindet: Jamen, han har jo slet ikke noget tøj på!

Sif og Andreas vil give mere til jorden end de tager: Sådan kom de i gang uden at stifte stor gæld

Randers

På trods af røg og smeltet plastic kørte Dannie næsten 500 meter i brændende bil på motorvejen: Nu er hans baby forvandlet til aske

Cirkusrevy uden Ulf og Lisbet: Velsmurt underholdning, men ingen latterkramper

Østjylland

Kjeld skal så 22 kilometer blomsterbed - til fri plukning: I år er der en ny blomsterblanding på menuen

Randers For abonnenter

Søren kunne godt stoppe med at arbejde og bare leve af sine penge: Men han har stadig en vigtig mission at fuldføre

Erhverv

Hypen for friturestegt bagværk er væk: Donut Shoppen lukker ned i Brødregade

Annonce