Annonce
Østjylland

12 ud af 1047 p-pladser i byens p-huse er målrettet el-biler: Ny lov varsler krav om markant opjustering af ladestationer

Parkeringshuset ved Pakhusene er blandt de få parkeringshuse i Horsens, der i øjeblikket tilbyder opladning til elbiler. Foto: Mads Dalegaard
En rundringning til ejerne af byens fem p-huse viser, at færre end en ud af 100 p-pladser i p-husene tilbyder el-opladning. Flere el-ladestationer er på vej, varsler ejere.
Annonce

Rettelse: Der stod i udgangspunktet i artiklen, at parkeringshuset på Lilli Gyldenkildes Torv rummer 440 parkeringspladser. Efter artiklen er blevet bragt, har AP Ejendomme gjort Folkebladet opmærksom på, at det rigtige antal er 104 parkeringspladser.

Horsens: Blandt 1047 parkeringspladser i fem horsensianske parkeringshuse er 12 målrettet elbiler.

12 er således antallet af el-ladestationer, man finder i de fem eksisterende parkeringshuse i Levysgade, Horsens Sundhedshus, Bytorv Horsens, Lilli Gyldenkildes Torv og på Nordhavnen.

Et antal, der ser ud til at stige, hvis byrådet godkender Casa Groups plan om at opføre et parkeringshus på Rædersgade. Her er planen, at 10 ud af de 190 parkeringspladser skal give elbilister adgang til opladning.


Det er vores vurdering, at 10 p-pladser med el-ladestation på nuværende tidspunkt vil være længe rigeligt til formålet. Og det er også en væsentlig større mængde, end retningslinjerne peger på.

Lars Rahbek, Casa Group


Omregnet til procent betyder det, at 1,7 procent af parkeringspladserne i de seks parkeringshuse er målrettet elbiler.

Et tal, der med fordel kan holdes op imod antallet af elbiler i Horsens Kommune.

Det tal har Folkebladet forespurgt Motorstyrelsen om at fremskaffe, men styrelsen har ikke nået at vende tilbage inden deadline på denne artikel.

Lignende tal fra februar 2019 viste, at der dengang var 77 elbiler i Horsens Kommune ud af 38.358 personbiler.

Annonce

Flere el-pladser på vej

Trods det relativt beskedne antal elbiler er der udsigt til, at antallet af el-ladestationer i p-husene kommer til at stige i de kommende år.

Parkeringshuset ved Bytorv Horsens rummer i dag 140 parkeringspladser, uden at en eneste tilbyder opladning af elbiler. Det bliver der ændret på i fremtiden, garanterer centerchef Anette Vestergaard.

- Vi har el-ladestationer med i planerne, når vi inden for overskuelig fremtid skal renovere vores p-kælder. For det er noget, vi skal kunne tilbyde vores kunder, siger centerchefen.

Også parkeringshuset på Lilli Gyldenkildes Torv, som blev opført sidste år og bliver taget i drift senere på året, rummer i øjeblikket ingen parkeringspladser med el-ladestation. Det gør sig i øvrigt gældende for hele Lilli Gyldenkildes Torv.

Det forhold vil AP Ejendomme, som er bygherre på Lilli Gyldenkildes Torv, ændre på.

- Vi er i gang med forberedelserne til at kunne etablere p-pladser med el-ladestation, og når det hele er i drift, vil der være fire-fem el-ladestationer fordelt rundt på Lilli Gyldenkildes Torv og Buchwalds Bro med mulighed for fremtidig udvidelse, siger Peter Olsson, direktør i AP Ejendomme.

De fleste vil blive placeret i terræn, men det er også i spil at placere enkelte i p-huset, der rummer 104 parkeringspladser.

- Vi har fundet to pladser i p-huset, som er oplagte til el-ladestation, men det kan også være, at vi vælger at etablere en enkelt i første omgang med mulighed for senere udvidelse, siger direktøren.

Parkeringshuset på Lille Gyldenkildes Torv rummer plads til 440 biler. Foreløbig er der ingen el-ladestationer i p-huset. Foto: Mads Dalegaard

Han lægger vægt på, at både variant og mængde af el-ladestationer skal leve op til ejendomsselskabets bæredygtighedsfokus, og derfor vil AP Ejendomme i første omgang ikke etablere flere el-pladser, end behovet fordrer.

Direktøren oplyser samtidig, at der bliver tale om kraftfulde ladestandere, der kan lade 80 procent af et bilbatteri på 20 minutter.

Folkebladet har også været i kontakt med Mikkel Bothe, udlejningschef hos Cobo A/S, der står bag parkeringshuset ved Horsens Sundhedshus. Her er 372 parkeringspladser, men ingen af dem tilbyder opladning. Det er der ikke planer om at justere på.

- Vi har ikke fået nogen henvendelser fra folk, der har udtalt et behov for lade op, mens de parkerer, konstaterer Mikkel Bothe.

Annonce

Hvem femte skal have ladestation

Ifølge "Bekendtgørelse om forberedelse til og etablering af ladestandere i forbindelse med bygninger" (ladestanderbekendtgørelsen), der sidst blev ændret i december 2019, er det nu et krav, at el-ladestationer bliver tænkt med, når et nyt offentligt tilgængeligt parkeringshus opføres.

I bekendtgørelsen lyder det, at "Bygninger med mere end 10 parkeringspladser, der ikke er beboelsesbygninger, skal etablere mindst 1 ladestander i tilknytning til parkeringsanlægget og forberede mindst hver femte parkeringsplads til ladestandere".

Antal el-ladestationer i offentlige parkeringhuse

Levysgade: 223 p-pladser, to med el-ladestation

Horsens Sundhedshus: 372 p-pladser, nul med el-ladestation

Bytorv Horsens: 140 p-pladser, nul med el-ladestation

Lilli Gyldenkildes Torv: 440 p-pladser, nul med el-ladestation

Pakhusene: 208 p-pladser, 10 med el-ladestation

(Rædersgade: Plan om at etablere 190 p-pladser, 10 med el-ladestation)

Det betyder i praksis, at der nu er lovkrav om, at et nyt offentligt tilgængeligt parkeringshus skal indeholde minimum en parkeringsplads med elladestation og samtidig sikre et setup, der gør det muligt at konvertere yderligere parkeringspladser på et senere tidspunkt, så minimum hver femte parkeringsplads på sigt tilbyder elopladning.

Annonce

- 10 el-pladser er længe rigeligt

Det vedrører blandt andet Casa Groups parkeringshus-projekt på Rædersgade, og her har man taget højde for lovteksten.

- Vi planlægger at indrette det nye parkeringshus, så det i første omgang får 10 pladser med el-ladestationer med mulighed for senere at opjustere, så 20 procent at p-pladserne får eludtag, siger Lars Rahbek, ejendomsudviklingschef hos Casa Group.

- Det er vores vurdering, at 10 p-pladser med el-ladestation på nuværende tidspunkt vil være længe rigeligt til formålet. Og det er også en væsentlig større mængde, end retningslinjerne peger på, siger han.

Det er også Casa Group, som står bag parkeringshuset ved Pakhusene på Nordhavnen, og også her kan elbilister lade deres biler op.

- Reglerne var ikke trådt i kraft, da parkeringshuset ved Pakhusene blev vedtaget, men her har vi også etableret 10 el-ladestationer, siger Lars Rahbek.

Tallene i indeværende artikel er fremskaffet gennem og bekræftet af ejerne af de enkelte p-huse.

Parkeringshuset ved Pakhusene åbnede tidligere i år. Det er Casa Group, der har fået p-huset opført, og samme selskab er på vej med endnu et parkeringshus på Rædersgade. Foto: Mads Dalegaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce