Annonce
Erhverv

120-årig gør klar til at bage og slå større marcipanbrød op

? Jeg har altid drevet Kathrine Andersen Chokolade ud fra gode jyske principper om, at vi først investerer, når pengene står på kontoen, men det er vi gået på kompromis med i denne gang. Heldigvis har der været fuld opbakning hele vejen rundt hos både bank og revisor, siger Jakob Skovsgaard om byggeriet af det nye chokolade-værksted i Søften. Foto: Axel Schütt

Når lavsæsonen rammer Kathrine Andersen Chokolade fra Vitten på den anden side af påsken, så flytter chokolade-værkstedet anno 1898 ind i en ny og moderne bygning i Søften. Virksomheden får næsten tre gange så meget plads og har som mål at vokse til dobbelt størrelse inden for tre år.

VITTEN: De røde sandkasseskovle med langt skaft i indgangspartiet hos Kathrine Andersen fortæller indledningen til historien om den nye verden, der venter for et af Danmarks ældste chokolade-værksteder et halvt år frem i tiden.

For et par måneder siden var de 16 medarbejdere nemlig udstyret med hver sin plast-skovl, da de første spadestik blev taget til en helt ny fabriksbygning, som er under opførelse i industriområdet i Søften - nærmere bestemt på adressen Rho 12.

Postnummeret forbliver det samme, som på den nuværende matrikel for enden af Krogsvej i Vitten, men Kathrine Andersen Chokolade kommer til at gå fra de nuværende 550 kvadratmeter til 1400 af slagsen. Alle ansatte har samtidig været med til at indrette de nye lokaler på tegnebrættet, så de faglærte bagere og konditorer i produktionen får den plads, som de har brug for, og det samme gælder de typisk ufaglærte eller fleksjobbere i pakkeriet.

- Vi har stået ved en skillevej i de seneste tre år. I dag har vi en del af vores lagerkapacitet hos Frode Laursen længere nede af vejen, og det sidste års tid, hvor vi er gået ind på et nyt forretningsområde med bagning af cookies, har vi lejet os ind andre steder og sendt medarbejdere derhen, når der skal bages. Nu får vi mulighed for at samle hele forretningen ét sted, forklarer Jakob Skovsgaard, direktør og ejer af Kathrine Andersen Chokolade siden 2007.

Kathrine Andersen Chokolade

Etableret i 1898 af Kathrine Andersen og er i dag et af de ældste chokolade-værksteder i Danmark.Den første butik åbnede i 1909 og lå i M.P. Bruuns Gade i Aarhus. Yderligere to butikker kom til i 1910 og 1922. De lukkede dog igen i henholdsvis 1927 og 1949.

Forretningen gik i arv til datteren Marie efter Kathrine Andersens død i 1942.

Knud og Bitten Kjærsgaard Frandsen købte forretningen i 1966 og flyttede produktionen fra M.P. Bruuns Gade til Højbjerg i 1979.

I 1987 blev butikken i M.P. Bruuns Gade solgt fra, og virksomheden har siden udelukkende beskæftiget sig med fremstillingen af chokolader.

Henrik Larsen overtog forretningen i 1995, og seks år senere - i 2001 - rykkede virksomheden til Hinnerup.

Johannes Klitte Kristensen, der også ejede de nuværende bygninger på Krogsvej, købte Kathrine Andersen Chokolade i 2005, indtil den nuværende indehaver af både bygninger og forretningen, Jakob Skovsgaard, kom til i 2007.

Kathrine Andersen Chokolade beskæftiger i dag 17 ansatte inklusive direktøren.

1. maj 2019 forventer virksomheden at kunne flytte ind i en nyopført fabrik på adressen Rho 12 i Søften. Her får Kathrine Andersen Chokolade 1400 kvadratmeter under tag mod de nuværende 550 kvadratmeter.

Direktør og virksomhedsejer Jakob Skovsgaard kommer ikke oprindelig fra chokolade-branchen. Han er først og fremmest forretningsmand, og derfor gør det heller ikke følelsesmæssigt ondt på ham, hvis en flødebolle ikke længere sælger og må glide ud af sortimentet. Også selv om opskriften går tilbage til 1898. Det er dog som regel de nye tilføjelser i salgskataloget, der først forlader det igen. Foto: Axel Schütt

Post, salat og møbler

Dengang var der tale om en enkeltmandsvirksomhed, og Jakob Skovsgaard sikrede sig, at den tidligere ejer, Henrik Larsen, også var med på den første del af den nye rejse, da direktøren overtog det nu 120 år gamle chokolade-værksted 11 år tilbage i tiden.

- Henrik havde mange af opskrifterne i hovedet. Det var ham, der vidste, hvordan chokoladerne skulle laves, og i begyndelsen var vi bare os to. Jeg mødte ind ved tre-fire tiden om natten for, at chokoladen var tempereret og klar i spandene, når han dukkede op, og weekenderne brugte jeg på at rydde op og gøre rent. Samtidig arbejdede jeg selv som konsulent ved siden af, siger Jakob Skovsgaard med et smil.

En af direktørens første investeringer blev derfor en tempererings-maskine, så konditoren altid havde adgang til smeltet chokolade.

Jakob Skovsgaard har i øvrigt ikke selv en baggrund i chokoladebranchen. Han er uddannet produktionsingeniør med en MBA ovenpå og stået for optimering af blandt andet Post Danmarks pakkecentre og syv fabrikker i Tvilum Scanbirks regi.

Indimellem var han logistikchef i Norden for salatfabrikken Denja i Randers. Her høstede Jakob Skovsgaard erfaringer i fødevarebranchen, som han vendte tilbage til, da Kathrine Andersen Chokolade fra 1898 kom til salg.

Kathrine Andersen har selv skabt definitionen håndlavet. Det betyder, at alle chokolader er dekoreret i hånden. Foto: Axel Schütt
Annonce

Pris, brand og kvalitet

- Det tiltalte mig, at der var tale om både et håndværk og et stærkt brand - et nicheprodukt med høj pris og lækker kvalitet. Jeg havde regnet med, at jeg ville bruge tre-fire år på at vende forretningen og så tage videre og gøre det samme et andet sted, men jeg har fundet ud af, at det virkelig er tale om et fantastisk produkt med masser af spændende muligheder. Jeg får stadig stillet min trang til udvikling her efter 11 år. Nu kender jeg samtidig branchen rigtig godt, og vi er klar til at tage næste step, fortæller Jakob Skovsgaard.

De røde tal blev sorte allerede i år ét og har været det siden. I det seneste regnskab fra juni 2018 leverede Kathrine Andersen et overskud på 325.000 kroner på bunden mod 1,3 mio. kroner året før.

- Vi er vækstet organisk med omkring en mio. kroner i omsætning og en ny medarbejder hvert år, men nu er målet, at vi skal være dobbelt så store både på omsætning og antal medarbejdere om tre år, siger Jakob Skovsgaard.

Kathrine Andersen Chokolade hviler i dag forretningsmæssigt på fire ben - delikatesse-chokolade som flødeboller, stænger og tærter til salg i specialbutikker, salg af pause-snacks til hotel- og cateringsvirksomheder, lønproduktion som müsli- og daddelbarer og private label-produktion samt gavefirma-leverancer typisk omkring højtiderne som jul og påske.

Det er HPH Totalbyg, der står for opførelsen af den nye fabrik i Søften. Alt inventar bliver flyttet med, men der bliver samtidig investeret i et par nye produktionslinjer. Illustration: Kathrine Andersen Chokolade
Annonce

Højsæson lige til påske

Det oprindelige forretningsområde - delikatessen - er stadig det største, men hotel- og cateringsalg samt lønproduktion og private label for andre virksomheder er tæt på at være lige så store, mens gavefirmaer fylder mindst i regnskabet.

- Vores højsæson begynder i august og slutter omkring påske. I den periode kører vi i flere skift, og vi har folk på arbejde om natten for at kunne følge med. Fra april og frem til sommeren arbejder vi med udvikling af nye produkter. Julekataloget skal være klar inden sommerferien, og påskekataloget er ved at være færdigt nu, fortæller Jakob Skovsgaard og fortsætter:

- Selve julesalget varer omkring et par måneder fra uge 42 og for os frem til starten af december. Her er der virkelig knald på julevarerne, mens påskesalget, der typisk kun varer godt en uges tid ude i butikkerne, for vores vedkommende begynder i slutningen af januar.

Under Jakob Skovsgaards ledelse af Kathrine Andersen Chokolade er virksomheden gået fra at være en ordreproducerende virksomhed og en leveringstid på op til en uge til en virksomhed, der producerer til lager og kan levere inden for et par dage.

- Fleksibiliteten gør en forskel for kunderne, for mange får først bestilt, når hylden er ved at være tom, siger direktøren og tilføjer:

- Det er ikke inden for delikatesse-benet, at det største vækstpotentiale ligger for os. Der er mange mikro-chokoladeværksteder rundt i hele landet, og forretningernes loyalitet over for de forskellige producenter forsvandt under finanskrisen. Det er et blodrødt og benhårdt marked at være på, men det er et vigtigt marked for vores dna.

Annonce

Ikke bare et marcipanbrød

Direktøren ser i stedet Kathrine Andersen Chokolades nye bageri-afdeling som en afgørende vækstdriver i fremtiden. Det er for eksempel produktion af kokosmakroner, kransekager, trøffelkugler og træstammer.

- Vi satser meget på produktudvikling, men det gælder i høj grad også på emballage-delen. 80-90 procent af købsbeslutningen i butikken bliver truffet ud fra indpakningen, og derfor kigger vi meget på design, farver, stil og storytelling. Hvis emballagen ikke er opdateret, har du et problem. Desuden er slutforbrugeren meget konservativ. Det klassiske marcipanbrød er og bliver bestselleren. Vi kan produktudvikle så meget, vi vil og forsøge os med smage fra chai-the til fyrnåle, men det er både de nye specialiteter, vi melder ind - og ud af markedet igen.

Apropos smagstrend kan peber ifølge Jakob Skovsgaard vise sig som det nyeste sort, efter nuancer som salt, karamel, chili og ikke mindst lakrids har været det. Kathrine Andersen er klar til at imødekomme modetendensen med varianten pink peber i hvid chokolade.

- I anledning af vores 120 års jubilæum har vi også lanceret tre forskellige typer af marcipanbrødet - en california, en valencia og en dansk blend, der er grovere og mere bitter end de to andre, og det er klart det danske marcipanbrød, som falder i de flestes smag, slutter Jakob Skovsgaard og understreger, at et marpicanbrød jo ikke bare er et marcipanbrød.

Annonce
Randers

Tag kandidattesten her

Randers FC For abonnenter

AGF var statister i ny randrusiansk triumf: Dét sagde Randers FC-lejren efter sejren over rivalerne

Danmark

Søndagens coronatal: 1349 positive svar ud af 67.000 testede

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Analyse: Derfor får Dansk Folkeparti to mandater i det nye byråd

Randers For abonnenter

Daniel og Mads springer ud i et verdenseventyr - det har kostet blod, sved, tårer og masser af mad

Østjylland

DF-politiker dømt for racistisk opslag på Facebook

Randers FC For abonnenter

Karakterer fra det østjyske derby: Let på hatten, Kronjylland!

Randers FC

Se videoanalysen og højdepunkterne: Randers FC er kongerne af Østjylland

Randers For abonnenter

Renés lystfiskermekka var allerede en succes, men corona-pandemien gav fra dag ét væksten et yderligere boost

Erhverv

Lizette Risgaard: Kommuner og regioner skal bruge vores penge ordentligt

Erhverv

Handskefabrikkens vilde udvikling: Randers er blevet til Rhanders og vil være Danmarks Gucci

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Randers

Antik og lopper i lange baner for første gang i den nye hal: Arena Randers bugnede af varer og folk

Randers For abonnenter

Fra kaptajn i skyerne til træ-transport i asfalthøjde: Da pilotjobbet røg, var Kresten ikke for fin til at slæbe kloakrør

Randers

Borger-opfordring til at der skal gå sport i det: Handl i Randers midtby, så den ikke går til grunde

Annonce