Annonce
Navne

150 år med tog mellem Randers og Aalborg

Dette udaterede billede viser Randers Banegård for mange år siden.
Vognene til den nye jernbane kom fra den senere Vognfabrikken Scandia i Randers.

I dag, torsdag den 19. september 2019, er det præcis 150 år siden, togene begyndte at køre i regelmæssig drift mellem Randers og Aalborg.

Dagen før i året 1869 var den 80.7 kilometer lange strækning blevet officielt indviet med fester i alle de mange byer, som togene dengang gjorde holdt i. I bogen "Nordjyske jernbaner" skriver forfatteren, daværende journalist ved dagbladet Børsen Niels Jensen, at flere steder stod festlighederne på i flere dage!

Kongen selv, Christian IX, var sejlet til Aalborg for at være med, og den slesvigske kongevogn var forinden kørt ad den nye jernanestrækning til byen, behørigt tildækket, så den kunne være med i det 17 vogne store vogntog, der bevægede sig mod Randers.

En lærer, der skulle motivere et leve kongen undervejs, kom lidt galt afsted, da han adresserede sine gode ønsker til kong Christian VIII.

Den ordinære togdrift bød på tre afgange hver vej og med materiel, der som ved andre baneindvielser var fremstillet på fabrikken Hvide Mølle i Randers, senere Vognfabrikken Scandia.

Trækkraften dengang var damplokomotiver. Nogle af dem fremstillet på en jernbanehistorisk fabrik i England, Stephensons i Newcastle upon Tyne.

Annonce
Fotoet her fra Aalborg Banegård med et IC3-tog er af væsentligt yngre dato. Arkvfoto: Henning Bagger/Scanpix

Mange stationer

For 150 år siden ville enhver by med respekt for sig selv gerne kunne kalde sig stationsby. Den nye jernbane fik da også mange standsningssteder på sin vej fra Randers over Hobro til Aalborg. Strækningen var i de første mange år enkeltsporet, hvilket vi vender tilbage til.

Lokalt kan nævnes Svejstrup trinbræt, Bjerregrav station, Kousted trinbræt, Fårup station - der som bekendt tilmed fra 1927 og frem til 1966 var et lille knudepunkt - Sønder Onsild station og Øls trinbræt.

I de egentlige stationsbyer blev der opført ganske pompøse stationsbygninger, således i Bjerregrav og Fårup, og i Sønder Onsild blev den oprindelige bygning endda på et tidspunkt erstattet af en ny, en mindre rødstensbygning.

I adskillige år var der alene standsninger i Hobro, Arden og Skørping mellem Randers og Aalborg, men nye tider har betydet, at stationerne i Svenstrup og Støvrningf (begge ved Aalborg) er genåbnet for trafik.

Til gengæld er trafikken ikke længere kun forbeholdt DSB, der nu alene kører IC-tog og IC-Lyntog på strækningen, mens regionaltrafikken mellem Skørping og Aalborg er overladt til NT, Nordjyllands Trafikselskab.

Den aktuelle køretid mellem Randers og Aalborg svinger fra 47 til 55 minutter, alt efter togtype.

Besværligt arbejde

I sin bog fortæller Niels Jensen, at arbejdet med at anlægge den nye jernbane var meget besværligt, også selv om man søgte at undgå de største terrænproblemer.

Men uventede vanskeligheder viste sig flere gange. Således ved Onsild, da en mængde kilder pludselig væltede op ad jorden, selv om arbejdet foregik i den tørre sommertid.

Den største udfordring mødte entreprenøren dog nord for Skørping, specielt ved passage af Lindenborg Å.

De problemer skulle vise sig igen, da banen i flere etaper blev gjort dobbeltsporet. Over en længere strækning forløber det oprindelige spor og det nye - der er fra 1956 - med flere hundrede meters mellemrum, hvilket endda kan ses på almindelige færdselskort.

Udbygningen til dobbeltspor kom til at strække sig over mange år. Først kom strækningen Randers-Bjerregrav i 1940, mens de senere udvidelser blev foretaget helt frem til 1956.

Ifølge Niels Jensens bog var beslutningen om at anlægge dobbeltspor truffet tilbage i 1918.

Nu er næste etape for strækningen, at den skal elektrificeres. Til det formål har Banedanmark som bekendt allerede udført forskelligt broarbejde i Randers, idet de nuværende broer er for lave til, at der kan anbringes køreledninger i dem.

Et lille historisk tilbageblik:

Togene i september 1869 klarede strækningen Randers-Aalborg på to timer og fem minutter. Datidens offentlige trafik var den hestetrukne diligence, som brugte mellem syv og otte timer - og som blev nedlagt, da togene begyndte at køre.

I dag har DSB konkurrence af nye typer fjernbusser, som klarer turen til Aalborg på en time, altså nogenlunde som togene, men til væsentligt lavere priser.

Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Virksomhed er forberedt: Klar til at flytte produktion til England, hvis brexit-aftale falder

Alarm 112

Fire rumænere er anholdt for indbrud og indbrudsforsøg i seks politikredse

Randers For abonnenter

Tiltalt for voldtægt af fire unge kvinder: Ung mands sexliv rulles op i detaljer i godt fyldt retssal

Annonce