Annonce
Rejser

Corona sætter dybe spor: Et katastrofe-år for Aarhus Lufthavn

Siden foråret har der været foruroligende stille i Aarhus Lufthavn. Corona-pandemien betyder, at passagertallet er 70 procent lavere end sidste år. Direktør forventer, at lufthavnen først er tilbage på vækstsporet i 2022. Foto: Jens Thaysen
Corona sætter dybe spor i Aarhus Lufthavn. I august blev lufthavnen brugt af 79 procent færre passagerer end for et år siden.
Annonce

AARHUS: Det så godt ud for Aarhus Lufthavn - rigtigt godt endda - da nytårschampagnen var drukket, kransekagen fortæret og 2019 blevet til 2020.

Otte måneder senere ser det skidt ud - rigtigt skidt ud.

Corona-pandemien har i den grad stukket en kæp i hjulet på alle lufthavnens planer om vækst.

I perioden fra januar til udgangen af august faldt passagertallet med 70 procent i forhold til samme periode i 2019. I april og maj fragtede Aarhus Lufthavn ikke en eneste passager noget som helst sted hen, og der er uoverstigeligt langt op til de 500.490 passagerer, der benyttede lufthavnen i Tirstrup i 2019. Det højeste passagertal i øvrigt siden 2012.

- Det er en ærgerlig situation at stå i. For første gang i mit liv står jeg med en fornemmelse af ikke at kunne gøre noget. Vi kan bare prøve at styre bedst muligt igennem krisen og må blot huske på, at den ikke  skyldes en fejl, vi har begået, siger Peer H. Kristensen, direktør for Aarhus Lufthavn.

Annonce

Ærgerlig situation

Selv om 2019 var et usædvanligt godt år for Aarhus Lufthavn, endte året alligevel med et underskud på 36 millioner kr.

Og i en pressemeddelelse forudser Peer H. Kristensen, at lufthavnen kommer til at kalkulere med et endnu større underskud i 2020 end forventet.

Så har I overhovedet kapital nok til at klare jer gennem coronakrisen?

- Ja, svarer Peer H. Kristensen og minder om, at lufthavnens tre ejerkommuner, Aarhus, Norddjurs og Syddjurs, sidste forår besluttede at udvide ejerkapitalen og tage en privat investor med ombord.

De tre kommuner investerede i alt 100 millioner kr. og den private investor - Jens Stausholm hedder han - lagde 30 millioner kr.

- Vi har omkring 130 millioner kr. at stå imod med, men de skulle være brugt på at udvikle lufthavnen, siger direktør Peer H. Kristensen.  Foto: Axel Schütt

- Så vi har omkring 130 millioner kr. at stå imod med, men de skulle være brugt på at udvikle lufthavnen. Især på at udvikle nye ruter, siger Peer H. Kristensen.

Annonce

Hjælpepakker

Desuden er nogle af de penge, kommunerne har indskudt, øremærket. De skal bruges til moderniseringer og forbedringer af lufthavnen.

- Og det byggeri fremskynder vi, siger Peer H. Kristensen, der spændt venter på, hvad der ligger af penge i de hjælpepakker, staten har giver luftfarten.

- Vi kender ikke beløbet, men der kan ligge rigtigt mange millioner i hjælpepakkerne, siger Peer H. Kristensen.

Han glæder sig over, at både juli og august har budt på fremgang. Omend en uhyre beskeden fremgang.

Så små er skridtene fremad, at Peer H. Kristensen forudser, at 2021 også bliver et vanskeligt år.

Annonce

Mål om 1,5 millioner passagerer

- Men i 2022 skal vi være tilbage på vækstsporet, siger lufthavnsdirektøren.


Hvis vi skal have vækst i Danmark igen, er det vigtigt, at der er nogle ruter ud af landet. Det er også vigtigt, at man kan flyve fra Aarhus til København.

Peer H. Kristensen, direktør Aarhus Lufthavn


Det er forudsætningen for at nå målsætningen om at komme op på et passagertal på 1,5 millioner kr., inden årtiet er omme.

- Et mål, jeg er overbevist om, at vi havde nået i 2025, hvis ikke coronaen havde ramt os, siger Peer H. Kristensen, der nødig ville se et Østjylland uden sin egen lufthavn.

- Hvis vi skal have vækst i Danmark igen, er det vigtigt, at der er nogle ruter ud af landet. Det er også vigtigt, at man kan flyve fra Aarhus til København. Det er her, man for alvor kan komme ud i verden, siger Peer H. Kristensen.

Lige nu er det især SAS' rute til Oslo og Ryanairs rute til London, der bringer udenrigspassagerer til Tirstrup.

Og så glæder Peer H. Kristensen sig over, at der så småt er ved at komme gang i charterferierne.

Århus Charter sender i denne uge tre charterfly afsted til Grækenland, og Peer H. Kristensen forventer, at flere andre charterselskaber følger efter.

Chartertrafikken var nemlig i vækst, inden corona satte ind. Sidste år voksede chartertrafikken 46,6 procent i forhold til 2018.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce