Annonce
Randers

22.000 biler i døgnet skal køre midt igennem Sporbyen Scandia

Her skal klimabroens vejføring ende med udkørsel i Udbyhøjvej. Og politikerne regner med at 22.000 kørertøjer i døgnet vil benytte sig af broen. Det ærgrer Steen Jørgensen, Sporbyen Scandia, der kalder det en streg i regningen. Foto: Anne Myrup Pedersen
En streg i regningen kalder ejer af Sporbyen Scandia politikernes valg af klimabroens vejføring, der skærer lige igennem det nye kvarter fra Toldbodgade og ender ved den gamle hovedindgang på Udbyhøjvej. Men samtidig håber Steen Jørgensen på, at det aldrig bliver til noget.
Annonce

Randers: Allerede inden et helt nyt og anderledes boligkvarter med op til 1000-1200 nye boliger har taget form, har politikerne i Randers Kommune besluttet at ændre på vilkårene for området og dermed for de kommende beboere i Sporbyen Scandia. Vejen fra klimabroen kommer til at dele Sporbyen i to med op til 22.000 biler i døgnet.

Den kommende klimabros vejføring er nemlig planlagt til at løbe lige gennem Sporbyen fra Toldbodgade og ende ud i togfabrikkens tidligere hovedindgang ved Udbyhøjvej 66, lige over for det naturskønne område ved Bækkestien. Det er vedtaget i et kommuneplantillæg med ikrafttræden maj 2019.

Beslutningen er ikke noget, der huer Sporbyen Scandias ejere:

- Det er da en streg i regningen. Det er blevet os pålagt med en stor, stram pegefinger. Men hvad kunne vi gøre? Når så stor en lokalplan skal laves, har man ikke meget at skulle have sagt, og så stiller politikerne altså krav og betingelser. Og en af dem var altså en vej gennem Sporbyen. Det var med armene vredet rundt på ryggen af os, kan man vist godt sige, lyder det fra den ene af ejerne bag Sporbyen Scandia, Steen Jørgensen.

Han fortæller, at jordstykket stadig er ejet af Sporbyen, og at kommunen har reserveret jordstykket til vejføringen i lokalplanen.

- Det bliver naturligvis også op til kommunen at støjdæmpe, så beboerne kommer til at mærke mindst muligt til den nye vej, lyder det fra Steen Jørgensen, der har stor forståelse for planen med en klimabro, men bare ikke mener at vejføringen skal gå gennem Sporbyen.

En ny vej gennem Sporbyen Scandia vil dele området i to. Vejen skal gå fra Grenåvej over Pieren, over Toldbodgade og op og slutte ud for Bækkestien. Foto: Anne Myrup Pedersen
Annonce

Ikke de næste 25 år

Klimabroen, der skal slå to fluer med ét smæk ved at aflaste trafikken på Randersbro, samtidig med at den dæmmer op for at byen oversvømmes, er et led i den store plan Byen til Vandet der strækker sig i byens fremtidsplaner frem til 2040.

Byrådet valgte forslag F, der kræver at kommunal opsparing på 300 million kroner. For det anlægges en 2300 meter lang klimabro. Der er fire spor, en dæmning over det nordlige bassin og en klap- eller drejebro over det sydlige bassin. Og det forventes at der vil køre 22.000 køretøjer over broen i døgnet.

Vejføringen går fra Grenåvej over Pieren og Toldbodgade og gennem Sporbyen til Udbyhøjvej. Og går dermed gennem et område, der er udpeget i kommuneplanen som et potentielt naturområde. Potentiel natur er arealer, som på nuværende tidspunkt ikke er beskyttet efter naturbeskyttelsesloven, men som ligger på lavbundsarealer eller stejle skråninger. Potentielle naturområder er derfor områder, der har potentiale til at opnå en tilstand som beskyttet natur.

Politikernes beslutning spænder ben for flere af Sporbyens ønsker. Blandt andet om et grønt bælte, hvor meningen var at få Ladegårdsbækken, der nu løber i rør under jorden, ført op til overfladen. Samtidig var det også på det jordstykke, hvor den kommende togrestaurant Scandia Expressen, lavet i to ombyggede MR-togsæt, var planlagt at skulle stå.

- Så det giver da lidt hovedbrud, lyder det fra Steen Jørgensen.

Han siger dog samtidig, at han ikke regner med at se noget til en ny vej i de næste 25 år.

- Ja, hvis den overhovedet kommer. Det er i hvert fald, hvad jeg går og siger herude. Men det er rigtigt, at den vej er reserveret i lokalplanen, og dermed er den en latent risiko, det må man jo sige. Men jeg håber at politikerne kommer på andre tanker. Håber på, at vi i stedet får en Østbro længere ude, det vil give mere mening at få trafikken ført udenom midtbyen, mener Steen Jørgensen.

Der har været stor interesse for de nye boliger i Sporbyen Scandia, både for at bygge og for at bo. Der er solgt bygningsret på 465 boliger nu, eller næsten halvdelen. Og ifølge Steen Jørgensen er de første 25-30 lejligheder blevet lejet ud. De første boliger i Sporbyen vil være nøgleklar til september næste år.

Annonce

DF ville have tunnel

Hvorfor politikerne har vedtaget, at en ny trafikeret vej skal skære igennem Sporbyen Scandia, har vi spurgt formanden for miljø- og teknikudvalget i Randers Kommune, Frank Nørgaard (DF) om.

- Jeg havde da også hellere set linjeføringen længere ude og i en tunnel. Det gik DF ind for, mens de andre politikere virkede uinteresseret i en sænketunnel. Jeg tror ikke på, at det ville have været så dyrt, som beregningerne viste. Man kan jo i hvert fald se, hvordan færingerne kan bygge meget billigere tunneller. Så burde vi også kunne. Men altså det blev den her løsning, vi kunne blive enige om, og der var ejerne af Sporbyen Scandia indforstået med, siger Frank Nørgaard.

Han mener at diskussionen om at lægge vejføringen et andet sted er slut, helt død, nu.

- Og med hensyn til at placere en vej i Sporbyen, jamen, så længe vejen overholder afstanden til boligerne og alle støjkrav er opfyldt, så er der ikke noget i vejen for det. Mon ikke også Sporbyen selv har tænkt i at bygninger til fælles formål kan skærme for vejen og dermed dæmpe støjen for beboerne, siger Frank Nørgaard.

Nærmeste genbo til denne naturskønne plet bliver klimabroens vejstrækning, der ender ud i Udbyhøjvej, hvor togfabrikkens tidligere hovedindgang lå. Foto: Anne Myrup Pedersen
Klimabroen, som Randers Byråd har peget på, er forslag F og lilla på tegningen. Illustration: Randers Kommune
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce