Randers: Så har forslaget til en ny parkeringsstrategi for Randers midtby været i høring. Og emnet har fået borgerne til tasterne, idet i alt 22 høringssvar er tikket ind i sagen.
Dog er der ikke noget i svarene, der giver anledning til at forslaget skal ændres, mener forvaltningen, ud over at etableringen af et intelligent p-informationssystem bør rykkes frem. Med den rettelse vil det blive indstillet, at parkeringsstrategien godkendes, lyder det i dagsordenen.
Forslaget indeholder en kortlægning af parkeringssituationen i Randers Midtby i dag samt lister en række tiltag op, der skal forbedre udnyttelsen af de eksisterende parkeringspladser.
På mandag vil medlemmerne af miljø- og teknikudvalget få sagen til orientering, mens det kommende miljø- og teknikudvalg og nye byråd vil få forelagt sagen til beslutning på møderne i januar 2022.
Forslag til mere parkering
Flere høringssvar indeholder helt konkrete forslag til, hvordan der kan laves flere p-pladser i Danmarksgade/Søren Møllers Gade-kvarteret og Tøjhushaven. Der er også forslag om at bevare træer i Danmarksgade/Søren Møllers Gade-kvarteret. Enkelte høringssvar går på, at der også er problemer med manglende parkering i andre områder, end de der er taget med i strategien.
Parkeringsstrategi på kort sigt
I parkeringsstrategien for Randers midtby sår der på kort sigt:
Etablere flere p-pladser ved Randers Regnskov (midler hertil er frigivet og p-pladserne vil blive etableret primo 2022).
Tidsbegrænsning på 30 minutter for kantstensparkering i de helt centernære gader.
Tidsbegrænsning på to timer for kantstensparkerings i gader med lidt længere gangafstand til butikkerne.
Betalingspladserne samles på de større parkeringsanlæg.
Etablere holdepladser til brug for varelevering til byens butikker.
Parkering ved elbilladestandere tidsbegrænses i tre timer, så der sikres større udskiftning på pladserne. Samtidig fjernes betaling på pladserne.
Tidsbegrænse al kantstensparkering i gaderne i Søren Møllers Gade-kvarteret og Tøjhushave-kvarteret, og indføre beboerlicenser, der gør det muligt for beboere at parkere hele dagen. Dette vil begrænse heldagsparkeringer i kvartererne for andre end de, der bor der.
Kortlægning af muligheder for ekstra parkering i Søren Møller Gade kvarteret og i Tøjhushave kvarteret incl. overslag over anlægsudgifter hertil.
Etablere intelligent parkeringsinformationssystem.
Forvaltningens svar er, at parkeringsstrategien indeholder et initiativ, hvor de nuværende parkeringsrestriktioner i kvartererne kortlægges, og der skal udarbejdes forslag til, hvor der kan etableres mere parkering. De konkrete forslag vil blive medtaget i det arbejde. Problemer med parkering i andre områder er ikke omfattet af denne parkeringsstrategi og håndteres i andet regi.
Gratis parkering for elbiler
Der er ønske om flere ladestandere til elbiler i midtbyen, og at elbiler fritages for betaling. Parkeringsstrategien indeholder netop en række tiltag for elbiler, herunder fritagelse for betaling, kommer det fra forvaltningen, der også nævner, at Randers Kommune ikke, ifølge den eksisterende lovgivning, selv må etablere flere ladestandere.
Gratis parkering i to timer på udvalgte pladser, lyder det også fra borgerne. Og bevar betalingspladser frem for at tidsbegrænse dem. Fra forvaltningen lyder det, at flere tidsbegrænsede pladser vil udgøre et problem for ældre, som skal bruge længere tid. Det vil også reducere antallet af pladser, hvor beboerlicenserne kan bruges. Der er brug for en langsigtet strategi, der udpeger, hvor der skal anlægges ny parkering, siger forvaltningen, der minder om at forslag om gratis parkering i to timer tidligere er drøftet i byrådet.
Det vil betyde et indtægtstab, og betyde en oplevelse af færre ledige pladser.
Det er meget få p-pladser, der ændres fra at være betalingspladser til tidsbegrænsede pladser. Der vil fortsat være mange pladser med betaling, som sikrer, at gæster til byen kan finde en ledig parkeringsplads.
Parkeringsstrategien udpeger, hvor der er muligheder for at etablere flere parkeringspladser i en periode, indtil Flodbyens mange projekter realiseres, idet første etape af Flodbyen først forventes realiseret om 10-15 år.
Handicap p-pladser
I flere høringssvar peges der på, at der bør være større fokus på etablering af handicapparkeringspladser og at der laves en strategi for handicapparkering. Der skal findes en erstatning for de handicapparkeringspladser, der nedlægges i Trangstræde.
Parkeringsstrategi på lang sigt
Parkeringsstrategi for Randers midtby på længere sigt:
Gode oplevelsesruter for fodgængere til gågaderne fra parkeringspladserne ved centerringen som en del af midtbystrategien.
Dialog med omkringliggende kommuner for at ensarte vilkår for håndværkerparkering i kommunerne.
Strategi for placering af ladestandere som en del af DK 2020.
Etablering af ladestandere ved kommunale bygninger som en del af DK 2020.
Etablere ekstra parkering som opfølgning på kortlægningen i Søren Møller Gade kvarteret og i Tøjhushave kvarteret for de afsatte midler på budgettet.
Hertil bemærker forvaltningen, at byrådet i forbindelse med budgettet for 2022-2025 har vedtaget, at forvaltningen skal i dialog med Handicaprådet om udarbejdelse af en tilgængelighedspolitik. Her vil det være naturligt også at indarbejde en strategi for handicapparkering. Der er i øvrigt ingen planer om at ændre antallet af handicapparkeringspladser i Trangstræde.
Mere tydelig skiltning til de ledige parkeringspladser er der også ønsker om. Det er for svært at finde ud, af hvor der er ledig kapacitet. Der efterspørges også information om oplevelsesruterne, som skal binde midtbyen bedre sammen med de større parkeringspladser, der ligger i omegnen af midtbyen.
Forvaltningen oplyser, at et forslag til intelligent parkeringsinformationssystem er indarbejdet, og forvaltningen foreslår at initiativet fremrykkes til et initiativ på kort sigt. Forslag til oplevelsesruterne fremgår af den strategiske udviklingsplan for midtbyen.