Annonce
Randers

235 kiggede med på online-borgermøde om trafikplan

Der var stor interesse for at følge Randers Kommunes første online-borgermøde. Teknik-direktør Jens Heslop forklarede om planerne for en klimabro. Foto fra Facebook
Randers Kommune har holdt sit første online-borgermøde. Og det var en succes, mener manden, der holdt oplæg og svarede på borgernes spørgsmål.

Randers: Da klokken blev 17 tirsdag eftermiddag åbnede Randers Kommune videoforbindelsen til et mødelokale på Laksetorvet og inviterede byens borgere til at kigge med og stille spørgsmål via Facebook. De var inviteret til et borgermøde om planlægningen af en ny bro over fjorden, den såkaldte klimabro, som skal aflaste Randersbro.

Da interessen var størst, kiggede 235 med, og ifølge kommunen var der 150, som hang på hele vejen, til mødet sluttede efter halvanden time.

Det var Jens Heslop, direktør for udvikling, miljø og teknik, der stod foran kameraet og efter et kort oplæg besvarede et meget stort antal spørgsmål fra borgerne, som skrev i kommentarfeltet, hvorefter spørgsmålene blev læst op og besvaret.

Efter online-mødet talte vi med Jens Heslop, og han var meget tilfreds. Både med antal deltagere og med hele forløbet:

- Jeg tror, vi skal langt mere af den her vej, ikke alene på grund af corona, men også som en service til folk, for eksempel børnefamilier, som foretrækker at sidde hjemme i stedet for at skulle afsted til et møde i en gymnastiksal.

- Vi har rigtig mange projekter, hvor vi inddrager borgerne, og vi vil gerne prøve flere modeller af, så flest muligt kommer til orde. Når jeg er til borgermøder, plejer det at være plus-60, der møder, forklarer Jens Heslop, som håber, at online-møder tiltrækker flere yngre borgere.

Annonce
Den planlagte ny forbindelse over fjorden med Klimabroen. Illustration: Randers Kommune

Randersbro

Emnet for kommunens første online-borgermøde var trafikplanlægning, nærmere bestemt planerne om at lave en ny bro over fjorden, den såkaldte klimabro.

Først fortalte Jens Heslop lidt om baggrunden for projektet: Industrihavnen flytter til sydsiden af fjorden, og Randersbro kan ikke klare trafikken i fremtiden.

- I dag er der 37.400 biler i døgnet over Randersbro og 48.700 på motorvejen uden om Randers. Vi har beregnet, at i 2030 vil der være 51.600 biler over broen og 64.400 på E45. Det vil skabe masser af kø og trængsel.

Klimabroen skal både aflaste Randersbro og andre veje for trafik og være en del af en løsning, som for fremtiden skal begrænse oversvømmelser af midtbyen.

Hvis klimabroen er klar om 10 år, vil der formentlig være 25.000 biler i døgnet, som vælger den vej, og det vil aflaste Randersbro. Til gengæld vil der også komme mere trafik på Clausholmvej, cirka 9000 biler i døgnet.

Og derfor var der også en lang række spørgsmål fra borgerne til netop det område.

Clausholmvej

Forud for tirsdagens online-borgermøde, holdt kommunen sidste uge møder for beboere langs Clausholmvej, nogle som skypemøder via computer, andre som fysiske møder med højst 10 deltagere.

Men der var fortsat stor interesse for at få noget at vide om fremtidens trafik på Clausholmvej, som løber mod syd fra Randers:

Hvad vil det betyde med den ekstra tunge trafik på Clausholmvej, lød et spørgsmål.

- De 9000 biler i døgnet svarer til trafikken i dag på Hobrovej, og det kan den godt klare, svarede Jens Heslop.

Hvad vil det betyde for skolebørnenes sikkerhed?

- Vi har netop lavet et lyskryds på Clausholmvej. Det er den sikreste krydsning for skolebørn.

Jens Heslop oplyste også, at der hverken bliver tale om at udvide Clausholmvej eller anlægge en cykelsti langs vejen.

Han kom dog de bekymrede en smule i møde:

- Jeg vil ikke lægge skjul på, at der vil komme ekstra 4000 biler i døgnet på Clausholm i 2030, også mere tung trafik, så vi vil meget gerne høre jeres forslag til, hvordan vi kan forbedre sikkerheden, sagde han.

Høringsfrist

Der er høringsfrist indtil den 1. juni for kommentarer til trafikplanen, og Jens Heslop gentog flere gange en opfordring til borgerne om at benytte muligheden for at komme til orde og indsende høringssvar.

Andre spørgsmål handlede om planerne om den såkaldte østforbindelse, en bro eller en tunnel og en ringvej øst om Randers. Jens Heslop betegnede det som en genial løsning:

- Men klimabroen er nummer et, og østforbindelsen må komme bagefter, slog han fast. Det hænger blandt andet sammen med, at der først skal skaffes penge til Klimabroen, som er nødvendig for at aflaste Randersbro, der ifølge Jens Heslop vil bryde sammen med den forventede trafikstigning frem mod 2030.

Tirsdagens online-borgermøde om den påtænkte klimabro var det eneste borgermøde i denne omgang. Den 1. juni udløber fristen for borgerne for at indsende skriftlige kommentarer til planen. Den 7. september ventes det, at byrådet beslutter den endelige linjeføring, og i efteråret 2021 skal gravearbejdet i gang.

Du kan gense udsendelsen fra Randers Kommunes facebookside her.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers FC

Fra rødt kort til drømmemål: Piesinger nyder succes i Randers FC

Annonce