Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Lyden af Amerika

Randers Kammerorkester er klar med seks værker, der tilsammen rummer lyden af Amerika. Pressebillede

Lyden af Amerika

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Oplev lyden af Amerika, når Randers Kammerorkester onsdag 20. april kl. 19.30 spiller seks værker af seks vidt forskellige komponister i Værkets Koncertsal.

Oplev lyden af Amerika, når Randers Kammerorkester onsdag 20. april kl. 19.30 spiller seks værker af seks vidt forskellige komponister i Værkets Koncertsal.

I de seks stykker musik samler Bela Bartok, Terry Riley, Charles Ives, Samuel Barber, Walter Piston og Aaron Copland tilsammen lyden og indtrykket af Amerika i værker, der spænder fra Barbers næsten overjordisk smukke og ny-romantiske Adagio for strygere til Terry Rileys meditative rejse ind i et fascinerende fletværk af rytmer og melodier i værket »In C«.

David Riddell dirigerer, og som gæstepianist medvirker den japanske Aya Tominaga Olesen.

I det nordamerikanske musikliv er Samuel Barbers Adagio for strygere blevet et klassisk mesterstykke og en fast del af repertoiret i alverdens koncertsale. Adagioen er fuld af en særlig stemningsfuld poesi, og med sit ekspressive og sangbare udtryk er værket et eksempel på, hvad Barber ville med sin musik: »Jeg komponerer, hvad jeg føler«.

Barber har selv sammenlignet Adagio for strygere med en lille bæk, der vokser sig større og større til en brusende, monumental flod, der til sidst flyder ud i det store hav. Musikken begynder på samme måde stille og lavmælt men ender i et vældigt følelses- og lydmæssigt klimaks, hvor de potentialer, der ligger i strygerklangen, udnyttes til det yderste.

Den ungarske Bela Bartok fortolker på sin egen måde den amerikanske jazz i Contrasts for klarinet, violin og klaver, der er skrevet til klarinettisten Benny Goodman.

Efter nogle år i USA blev Bartok amerikansk statsborger i 1945, og man kan forstille sig, hvordan han i musikken beskriver en ungarsk folkemusikers musikalske møde med den amerikanske musik på en jazzklub et sted i New York.

Europæernes indtog i den nye verden kan man også opleve i Aaron Coplands »Appalachian Spring«, hvor Copland fortæller historien om nybyggernes liv på den endeløse prærie. Scenen er en forårsfest, hvor Copland bl.a. bruger rytmer fra den amerikanske square dance til at beskrive foråret og festen med et særligt fokus på det unge par, der står foran et langt liv som ægtefæller i det nye land.

Koncerten rumme desuden to værker af Walter Piston og Charles Ives. I Pistons Divertimento for ni instrumenter kan man opleve, hvordan Bach ville have komponeret, hvis han var født i 1800-tallets USA, og Charles Ives præsenterer i »Holding Your Own« for strygekvartet sin fortolkning af sange som »My Old Kentucky Home«, »Bringing in the Sheaves« og »Sailor's Hornpipe«.

pcb

Lyden af Amerika

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.