Annonce
Østjylland

26 klager over tidligere kaoskryds: - Det går for langsomt nu

Krydset ved Dokk1 på Mindet er ikke længere kaotisk. Det sørger steler for, når de i myldretiden rejser sig og afspærrer Sydhavnsgade. Foto: Axel Schütt
Teknik og Miljø vurderer, at steler har en positiv virkning på trafikken ved Mindet. Men ordningen irriterer en del bilister.

AARHUS: Kaoskryds.

Det var den oplagte betegnelse, da T-krydset fra Mindet ind til parkeringskælderen under Dokk1 åbnede. For at undgå sammenstød med letbanen blev adgangen fra Dokk1 til Europaplads spærret.

Desuden blev det umuligt at køre ligeud fra Europaplads over Mindet ud mod Sydhavnsgade.

Det var pænt mange bilister så ligeglade med, at det ikke var nogen overdrivelse at tale om et kaoskryds.

Da Bünyamin Simsek blev rådmand for Teknik og Miljø i januar 2018, var det ham magtpåliggende at få trafikafviklingen i kaoskrydset til at fungere.

Så han satte sine embedsmænd i gang med at finde en løsning.

Løsningen blev et forsøg, hvor en række steler fra kl. 06.30 til 09.30 og 14.30 til 18.00 skyder op fra asfalten og spærrer for adgangen mellem Europaplads/Dokk1 og Sydhavnsgade.

Annonce

Utilfredse bilister

Og hvordan går det så med de steler?

Det spørgsmål har teknisk udvalgs formand, Keld Hvalsø (EL), bedt om at få besvaret. Svaret fik teknisk udvalg at se på sit sidste møde.

Og svaret er, at trafikken glider efter hensigten.

Og at mange bilister er utilfredse med den valgte løsning.

Siden stelerne begyndte at gå op og ned i august 2019, har Teknik og Miljø modtaget 26 henvendelser fra utilfredse bilister.

Utilfredsheden går især på, at bilister, der kører til Dokk1 fra syd, og som i myldretiden tidligere kunne køre ind i parkeringskælderen fra Sydhavnsgade, nu får en meget længere rejsetid på de tungt trafikerede gader, Strandvejen, Spanien og Europaplads.

På tværs af sporene

Enkelte henvendelser går på, at bilister holder på tværs af letbanesporene, da der på grund at kø i krydset ved Europaplads til tider er bilister, der kører frem, selv om færdselsloven forbyder det.

Men ifølge notatet til teknisk udvalg er omfanget af bilister, der bliver fanget på letbanens spor, af så begrænset et omfang, at det ikke giver anledning til overvejelser om at ændre i forsøget med steler.

”Forsøgsordningen påvirker vejnettet i et stort område, og generelt har Teknik og Miljø noteret en hensigtsmæssig trafikafvikling. Især giver forsøget en mere glidende afvikling af trafikken til og fra erhvervshavnen ved Marselis Boulevards tilslutning til Sydhavnsgade, da forsøget har givet anledning til en reduktion i antallet af venstresvingende bilister fra Marselis Boulevard mod Sydhavnsgade og Mindet,” står der i notatet.

Overvågningskameraer

Til gengæld er trafikafviklingen i krydset ved Europaplads blevet mere belastet end hidtil i myldretiden.

”Men i en grad, som det var forventet og med forsinkelser, som det ses andre steder i området med tæt by,” står der.

For blandt andet at undersøge, om stelerne hæves og sænkes på de rigtige tidspunkter, har Teknik og Miljø indkøbt fem termiske kameraer, der skal overvåge trafikken.

”Optagelser fra de termiske kameraer skal blandt andet bruges til at analysere på, om de automatiske steler begrænser trafikken på Mindet, så indsamlede data vil give et retvisende billede af trafikmængder, trafikantadfærd etc.,” står der i notatet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers FC

Sumpet bane aflyste kamp mellem AGF og Randers: Nu er ny dato for lokalopgør på plads

Randers For abonnenter

Stolt mor til Randers' michelinstjerne: - Vi sagde ikke 'ro på', da han ville være den bedste

Annonce