Annonce
Østjylland

300 elever var med til naturfagsmaraton i Grenaa

Til Naturfagsmaraton kunne de tre klassekammerater fra Auning Skole, Nikolai Andersen, Andreas Frederiksen og Morten Jakobsen, afprøve deres kunstlige ben, der skulle kunne sparke til en bold. Foto: Pernille Skjøtt Danielsen

Rekordmange 5. og 6. klasseelever har i år deltaget i innovationsforløbet Naturfagsmaraton. Onsdag blev forløbet afsluttet med en konkurrencedag for skolerne i Norddjurs Kommune i Grenaa Idrætshal. Tilbagemeldingen fra eleverne var tydelig: "Det

NORDDJURS: Det har været nogle travle uger for skoleeleverne i Norddjurs. De sidste seks til 10 uger har de i folkeskolerne bygget modeller af fordøjelsessystemet, designet kunstige ben, der ved egen kraft kan sparke til en bold, og så har nogle af eleverne opfundet et hjælpemiddel til gamle Bente og Hans Jørgen på plejehjemmet, så de nemmere har mulighed for at samle garnnøglet eller avisen op fra gulvet.

Tre piger fra 6.A på Auning Skole valgte at kaste sig over udfordringen med et hjælpemiddel til ældre mennesker. I skolen har de arbejdet og ideudviklet, og efterfølgende tog de kontakt til det lokale plejehjem for at få den rigtige målgruppe til at afprøve deres idé.

- Vi tog hen og snakkede med beboerne, og vi fik afprøvet, om det virkede, siger Frederikke Jürgensen, der sammen med klassekammeraterne Sif Rasmussen og Mathilde Poulsen måtte erkende, at de skulle tilbage på skolebænken og justere deres idé.

- Problemet var, at de ældre på plejehjemmet skulle bruge begge hænder for at bruge vores redskab. De fleste brugte rollator, så de kunne kun bruge deres ene hånd. Derfor måtte vi hjem og finde på en anden løsning, siger Mathilde Poulsen.

Annonce

Jeg kan meget bedre det her. I undervisningen sidder vi bare stille og kigger i en bog, men her bestemmer vi selv, hvad vi vil lave. Det er klart bedre end bare at sidde og læse i en skolebog.Andreas Frederiksen, elev i 6.A på Auning Skole

Fakta om Naturfagsmaraton

44 kommuner er på landsplan i gang med det 10-ugers innovationsforløb Naturfagsmaraton.Naturfagsmaraton afvikles i år for 14. gang og med en stigning i deltagerantallet for fjerde år i træk.

I skoleåret 2012/13 var der 12.000 deltagere, hvorimod der i år er 22.000 elever fra 5. og 6. klasse, der deltager.

Naturfagsmaratonopgaverne udvikles af Naturvidenskabernes Hus og naturfagslærere.

Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Grundfos og Undervisningsministeriet.

Naturvidenskabernes Hus, som er en non-profit organisation, har udviklet opgaverne og afvikler konkurrencerne.

Formålet med Naturfagsmaraton er at udvikle elevers opfindsomhed og innovationskompetencer samt øge deres interesse for og glæde ved naturvidenskab og teknologi.

Naturfagsmaraton giver samtidig natur- og teknologilærere inspiration til at arbejde med innovative opgaver i undervisningen.

Kilde: nvhus.dk

Fra venstre er Frederikke Jürgensen, Sif Spogaard Rasmussen og Mathilde Kjærsgaard Poulsen færdige med at vise deres hjælpemiddel til de ældre på plejehjem. Foto: Pernille Skjøtt Danielsen

Elever bør bruge hinanden

Det er den innovative tankegang og opfindsomhed samt at øge elevernes interesse og glæde ved naturvidenskab og teknologi, der er formålet med Naturfagsmaraton, som Naturvidenskabernes Hus har udviklet for 14. år i træk.

På konkurrencedagen fik alle eleverne mulighed for at vise hinanden deres forskellige løsninger på de samme opgaver. Der var godt 300 elever fra de syv folkeskoler i Norddjurs, som har været med til forløbet. Det glæder Finn Nørskov Mikkelsen, der er skole- og dagtilbudschef i Norddjurs Kommune.

- Her får eleverne mulighed for at finde på egne ideer og derudover også bruge og lære af hinanden, siger Finn Nørskov Mikkelsen og glæder sig over, at Norddjurs Kommune kan afholde Naturfagsmaraton for eleverne i 5. og 6. klasses de næste to år.

Ikke kun ét facit

For Conni Schneider, der er lærer på Auning skole, har det været et par travle uger for både lærere og elever, da der har været meget at se til, før tingene skulle stå sin prøve til konkurrencedagen i Grenaa Idrætshal.

- Den sidste halvanden uge har vi nærmest ikke lavet andet. For nogle elever har det været en hård proces, da der ikke er ét facit at forholde sig til. Samtidig har de også hver især et ansvar for at ende ud med et færdigt produkt, siger Conni Schneider.

En gruppe af hendes elever havde problemer med stabiliteten til deres projekt om at lave et kunstigt ben, der skulle sparke til en bold. Til konkurrencedagen gik det hele som det skulle, og drenge var tilfredse med både idé, materialevalg og den måde, som man til Naturfagsmaraton arbejder med naturfagene på.

- Jeg kan meget bedre det her. I undervisningen sidder vi bare stille og kigger i en bog, men her bestemmer vi selv, hvad vi vil lave. Det er klart bedre end bare at sidde og læse i en skolebog, siger Andreas Frederiksen fra 6.A på Auning Skole.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers For abonnenter

Bizar skrue-konflikt på Kongens Ege: - Vi har en slutbruger, der ikke opfører sig som en normal bygherre

DEBAT

Opdateret: Kommentarfeltet under artikler virker igen

INFO: Vi har haft nogle tekniske problemer på vores hjemmeside, som har betydet, at det ikke har været muligt at debattere og skrive kommentarer under artiklerne. Problemet er nu løst. Vi beklager bøvlet og takker for tålmodigheden.

Randers For abonnenter

Afsløring: Prestigeprojekt på Kongens Ege sendt til tælling - Benhårdt slagsmål om millioner

Annonce