Annonce
forside

3408 knaldet for at køre for stærkt på skoleveje: Høj fart giver utryghed

Politiet har haft travlt med bødeblokken ved skoleårets begyndelse. Mange fartsyndere er forældre, der har travlt med at fragte deres børn til skole. Foto: Rådet for Sikker Trafik

Hver fjerde forælder mener, at deres børns skoleveje er utrygge at færdes på. Politiets fartmålinger viser, at deres bekymringer er reelle.

Fartbøder: Bilister med foden hvilende tungt på speederen skaber utryghed på landets skole veje. Det viser en Epinions-undersøgelse, som Rådet for Sikker Trafik og Trygfonden har fået lavet. Samtidig viser en bøderegn fra politiet, at utrygheden er velbegrundet.

3408 trafikanter blev i løbet af sidste uge præsenteret for en bøde i forbindelse med, at der i 10 politikredse blev udført fartmålinger ved en række skoleveje.

Det viser tal fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter. Samtidig viser Epinions-undersøgelsen, at hver fjerde forælder slet ikke eller kun i mindre grad er tryg ved at sende deres barn ud i trafikken på egen hånd til skole. Som hovedårsager angiver de 2030 forældre, der deltog i undersøgelsen, bilernes fart og antal samt bilisternes manglende hensyn.

- For børn kan det være svært at overskue trafikken og vurdere, om de kan nå sikkert over vejen, hvis der kommer biler. Hvis bilisterne ligefrem kører for stærkt eller er uopmærksomme, kan det give farlige og utrygge situationer for børnene. Derfor er det vigtigt, at vi får flere til at overholde fartgrænserne og vise ekstra hensyn til børnene, siger administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik, Mogens Kjærgaard Møller, i en pressemeddelelse.

Annonce

Skoletrafik

Hver fjerde forælder er utryg ved at lade deres børn transportere sig selv i skole. Det skyldes ikke mindst bilernes høje fart på skolevejene, viser en Epinionsundersøgelse. Utrygheden fordeler sig således på landsdelene:Nordjylland: 21 procent - Midtjylland: 27 procent - Syddanmark: 22 procent - Hovedstaden: 26 procent - Sjælland: 25 procent

Årsagerne til utrygheden fordeler sig således:

Mange biler: 60 procent - høj fart: 54 procent - manglende hensyn blandt bilister: 48 procent - mange cyklister: 18 procent - manglende hensyn blandt cyklister: 20 procent - mange knallerter: 11 procent - manglende hensyn blandt knallertkørere: 16 procent.

Forældrene kører selv for stærkt

Af samme grund gennemfører Sikker Trafik og TrygFonden i samarbejde med kommunerne i disse uger kampagnen "Børn på vej", i form af synlige skilte på skolevejene. Desuden får skolerne hjælp til at undervise børnene i at agere sikkert i trafikken.

Politiet bebuder fortsat kontrol på de udsatte skolestrækninger, ikke kun her ved skoleårets begyndelse, men også i løbet af skoleåret. Kontrollerne retter sig i høj grad også mod skolebørnenes egne forældre, som - lidt modsætningsfyldt - ud over at være bekymrede for deres børns sikkerhed også selv er hidsige med speederfoden:

- Vi ser desværre, at en del af de trafikanter, som vi tager i kontrollerne, er forældre, der har travlt med at få deres egne børn sikkert i skole eller har travlt, efter de har afleveret deres egne børn, lyder meldingen fra Christian Berthelsen, politiassistent i Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kommunerne skal holde stien ren. Det samme skal vi andre.

Det er naturligvis sympatisk, at et enigt Randers Byråd har besluttet at bakke op om aftalen med det mundrette navn "charter for skattelyfri kommuner" og dermed indgår i et forpligtende samarbejde med 12 andre af landets 98 kommuner. Det er dog endnu mere sympatisk, at Randers Kommune allerede i årevis har efterlevet aftalens ånd og smidt leverandører på porten, hvis sådanne bliver afsløret i skatteunddragelse eller hvidvask. Sådan skal det være, og sådan bør det også være i de 85 kommuner, der endnu ikke er en del af "charter for skattelyfri kommuner". Det kan både forbløffe og forarge, at så mange kommuner endnu ikke har valgt at bakke op om aftalen. Samvittighedsfuld og frivillig skattebetaling er en grundsten for størstedelen af vores verdenssamfund såvel som vores nære lokalsamfund. Vi har i Kronjylland og på Djursland, i resten af Danmark, i størstedelen af vores vestlige verden valgt en samfundsmodel, hvor vi ikke kun holder hjulene i gang med fælles asfalt for alle, men hvor vi også står sammen om de enorme omkostninger, der sikrer os god børnepasning, skolegang, ældrepleje, social omsorg, sygdomsbehandling og mange andre bløde værdier, som vi synes er væsentlige. Vores samfundsmodel kan kun lade sig gøre, hvis vi alle betaler den skat, som vores folkevalgte har fastsat. Vi kan mene, at skatten er for høj. Vi kan mene, at den er for lav. Men vi kan ikke mene, at vi ikke vil betale. Det gælder både privatpersoner som dig og mig, og det gælder erhvervsvirksomheder, de små såvel som de store. Den lille slagtermester i Randers skal betale skat. Det skal Danish Crown også. Den lille restauratør i Mariager skal betale skat. Det skal McDonald's også. Den lille medievirksomhed i Grenaa skal betale skat. Det skal Facebook også. Hvis ikke vi betaler vores skat, skal hammeren falde, og den skal falde hårdt. Kommunerne skal smide deres leverandører på porten, hvis ikke de betaler deres skat. Det samme skal alle vi andre. Det gælder både i det store og det små. Det gælder også ham, der kan mure en garage billigere end alle andre - hvis ikke vi skal bruge en regning og kan betale med kontanter.

Østjylland

Thorsager Kirke har næsten fået alle stole tilbage: Efterladt varevogn gemte på stjålne rundkirkestole

Annonce