Annonce
Randers

41 har skrevet under: Bekymrede beboere og borgere kræver udvidelse af farlig vej i år

Beboerne på Højsletvej klager over, at vejen i det nordlige Randers er livsfarlig at færdes på. Blandt andet på grund af gennemkørsel af ulovlig lastbiltrafik. Foto: Annelene Petersen
Indtil videre har 41 beboere og naboer skrevet under på, at Randers Kommune bør opprioritere udvidelsen af den omdiskuterede Højsletvej i det nordlige Randers allerede i år, gerne med en kombineret cykel- og gangsti på sydsiden af vejen.

Randers: Beboere på og brugere af den meget omdiskuterede Højsletvej i det nordlige Randers er så utålmodige i forhold til politikernes manglende tilsagn om hurtig handling, at de nu har startet en underskriftsindsamling til støtte for opprioritering af udvidelsen af Højsletvej og ønsket om en kombineret cykel- og gangsti på sydsiden af vejen.

Borgerne og brugerne kræver arbejdet igangsat allerede i år.

Foreløbig har 41 personer med tilknytning til området skrevet under på, at de er bekymrede over vejens tilstand og manglende vedligeholdelse og det faktum, "at Randers Kommune bare negligerer den og ikke gør noget som helst for trafiksikkerheden".

Annonce

Lidt grus i hullerne

- Vi synes ikke rigtigt, at der sker noget. Det eneste, der sker, er, at der bliver fyldt lidt grus i hullerne en gang imellem. Vejen er simpelthen for farlig at færdes på. Der er kommet nogle nye beboere, der har mindre børn. De er utrygge ved at sende dem afsted på cykel, siger en af initiativtagerne til underskriftsindsamlingen, Christian Islev-Andresen, som er beboer på Højsletvej.


Vores forkromede håb er, at vejen bliver udvidet. Vores ønske er slet ikke, at vejen skal lukkes. Vi ved godt, at det er en vigtig trafikåre. Derfor synes vi også, at den skal have en størrelse, så den kan blive brugt.

Christian Islev-Andresen, beboer på Højsletvej


- Hvis man kigger på infrastrukturplanen, så ligger Højsletvej som punkt nummer fire. Der er lige en klimabro, Byen til Vandet og andre store løsninger, der skal laves først. Så ved vi jo, at det her ikke vil komme til at ske før om tre-fire år mindst. Det kan ikke passe, at vejen skal blive ved at være så smal, og at de i mellemtiden bare fylder grus i hver 14. dag.

Annonce

Nej fra byrådet

Det kan godt være, at borgerne i området drømmer om det, men Højsletvej vil ikke blive rykket længere frem i køen af vejprojekter.

Det besluttede et byrådsflertal nemlig mandag 8. marts.

Et mindretal, Venstre, Dansk Folkeparti og Velfærdslisten, gik på byrådsmødet ind for, at der snarest bruges penge på at få Højsletvej gjort bredere.

- Vi foreslår, at vejen prioriteres før Ringboulevardens forlængelse. Det vil gøre god gavn for borgerne og de erhvervsdrivende, og dem, der pendler på Højsletvej. Ringboulevardens forlængelse har været planlagt i 30 år, lød det på mødet fra Frank Nørgaard (DF).

Annonce

Op i helikopteren

Han gav på mødet udtryk for, at det projekt godt kan vente lidt endnu, men den tanke blev prompte afvist af Socialdemokratiet.

- Man skal nogle gange flyve lidt højere op i helikopteren, sagde det socialdemokratiske byrådsmedlem Anker Boje med henvisning til, at Ringboulevardens forlængelse hænger sammen med klimabroen og hele trafikafviklingen i byen.

En del af budgetforliget

Da Socialdemokratiet, SF, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre i efteråret 2020 indgik budgetforlig, var Højsletvej nævnt i forligsteksten:

"Ligeledes er udvidelse af Højsletvej et projekt, der har aftalepartiernes fokus, ligesom aftalepartierne er opmærksomme på, at der må forventes behov for yderligere finansiering. Dette vil blive drøftet i forbindelse med kommende års budgetlægninger, når der skal ske prioritering af ikke-disponerede anlægsmidler."

Det socialdemokratiske byrådsmedlem mener, at byrådet bør afvente, hvordan det går med de tiltag, man i miljø- og teknikudvalget har besluttet at sætte i gang. Blandt andet hyppigere opfyldning af kanterne på vejen.

Annonce

En vigtig trafikåre

Beslutningen om, at de skader, som lastbilerne laver i kanten af vejen, skal udbedres hver 14. dag i stedet for en gang om måneden, blev taget på udvalgets møde sidst i januar. Men beboer på Højsletvej, Christian Islev-Andresen, oplever, at situationen på ingen måde har forbedret sig.

- Der kommer lidt grus i hullerne. Men det bliver ikke bedre at cykle eller gå der. Vejen er ikke blevet bredere af det. Hullerne bliver lappet en gang imellem, men de opstår hurtigt igen, siger Christian Islev-Andresen.

- Vores forkromede håb er, at vejen bliver udvidet. Vores ønske er slet ikke, at vejen skal lukkes. Vi ved godt, at det er en vigtig trafikåre. Derfor synes vi også, at den skal have en størrelse, så den kan blive brugt.

Annonce

Hyppigere opfyldning

Formand for miljø- og udvalget, Frank Nørgaard (DF), udtalte for nylig til avisen, at det kan være en mulighed at undersøge andre former for materialer end sand og grus, der kan bruges som opfyldning af de huller, der opstår, når køretøjer må trække ud i rabatten af vejen. Nogle steder er Højsletvej kun fem meter bred.

Udvidelsen af Højsletvej og forlængelsen af Ringboulevarden er højt prioriterede emner i kommunens nye infrastrukturplan. Beboere på og brugere af vejen er ved at være utålmodige over for manglende handling. De ønsker arbejdet med Højsletvej påbegyndt i år. Foto: Randers Kommune/COWI

Inden for et halvt år vil miljø- og teknik udvalget se på, om en hyppigere opfyldning af hullerne i vejen har haft en effekt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Randers FC For abonnenter

Kynisk afstraffelse af Randers FC: - Jeg tænkte, hvad pokker foregår der?

Annonce