Unikt samarbejde: Ordblinde får hjælp til at komme i gang med ungdomsuddannelse

Mette Søndergaard er læsevejleder på Randers Realskole. Mikkel Frank Jensen og Signe Kusk Gjesing er ordblinde. Nu vil skolen hjælpe eleverne en lettere overgang fra grundskolen til en ungdomsuddannelse. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Unikt samarbejde: Ordblinde får hjælp til at komme i gang med ungdomsuddannelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Randers Realskole står bag nyt projekt, der skal styrke ordblindes overgang til ungdomsuddannelserne. Næste år bliver skoler i hele kommunen involveret.

Randers: Nu skal det være nemmere for ordblinde at begynde på en ungdomsuddannelse.

Derfor har Randers Realskole taget initiativ til et nyt projekt, hvor der er ekstraordinær fokus på, at ordblinde elever får hjælp, når de står i skiftet mellem 9.-10. klasse og ungdomsuddannelserne. Det sker i samarbejde med ungdomsuddannelserne og UU-vejledningen i Randers Kommune.

- Mange unge har svært ved at stå ved deres ordblindhed, når de starter på en ungdomsuddannelse. Det kan være så stor en hurdle, at mange ikke får fortalt, at de rent faktisk er ordblinde og har brug for hjælpemidler, siger Mette Søndergaard, der er læsevejleder på Randers Realskole.

Allerede 18. marts inviterer Randers Realskole ordblinde elever og deres forældre til et fyraftensmøde, hvor overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse er i fokus.

Her kan elever og forældre møde repræsentanter fra alle ungdomsuddannelser og få den nødvendige viden om, hvordan tingene foregår for de ordblinde på de forskellige uddannelser. Samtidig bliver det muligt at møde fremtidige lærere og vejledere - og ikke mindst få tips og tricks fra elever, der selv har igennem turen over vadestedet fra grundskole til ungdomsuddannelse.

- Det er vigtigt, at forældrene får at vide, hvad de har at forholde sig til. Der er ingen grund til bekymring. Ordblindhed handler ikke om intelligens, men om vanskeligheder ved at lære at læse og skrive. Eleverne kan sagtens stå ved, at de er ordblinde. Vi slæber jo alle sammen rundt på en eller anden skavank, der driller, siger Mette Søndergaard.

Det er vigtigt, at forældrene får at vide, hvad de har at forholde sig til. Der er ingen grund til bekymring. Ordblindhed handler ikke om intelligens, men om vanskeligheder ved at lære at læse og skrive. Eleverne kan sagtens stå ved, at de er ordblinde. Vi slæber jo alle sammen rundt på en eller anden skavank, der driller.
Mette Søndergaard, læsevejleder
Ordblindhed
Ordblindhed betyder, at man har svært ved at lære at læse, stave og skrive.Der er tale om en indlæringsvanskelighed, som skyldes langsom og upræcis omsætning af bogstaver og ord til sproglyde.Ordblinde har derfor især problemer med at læse og stave nye ord, fordi de har svært ved at sætte de rigtige lyde til bogstaver og bogstavfølger.Omkring syv procent af danskerne er ordblinde. Det betyder, at der i gennemsnit sidder to ordblinde elever i en klasse.

Kilde: folkeskolen.dk
Signe Kusk Gjesing og Mikkel Frank Jensen forventer begge at vælge HHX efter grundskolen. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Signe Kusk Gjesing og Mikkel Frank Jensen forventer begge at vælge HHX efter grundskolen. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Ro i maven

Mikkel Frank Jensen er ordblind. Han går i 10. klasse på Randers Realskole og skal efter sommerferien i gang med en ungdomsuddannelse. Han synes godt om Randers Realskoles initiativ. Det giver ham ro i maven.

Mikkel Frank Jensen fik konstateret ordblindhed i 4.-5. klasse og har arbejdet med det siden.

- Jeg var ikke så god til dansk. Det kunne jeg tydeligt mærke. Men jeg ville gerne, og med hjælp fra mine forældre og skolen er det gået stærkt derfra. Jeg synes ikke, det er synd for en, fordi man er ordblind. Det vigtigste er, hvordan man selv reagerer på det. Hvis man selv tror på, at det nok skal fungere, så tror andre også på en. Det er min erfaring, siger Mikkel Frank Jensen

Mikkel Frank Jensen skifter til HHX efter sommerferien. Hvad der derefter skal ske, er han ikke helt sikker på, men det må gerne have noget med salg og mennesker at gøre.

- Jeg er i hvert fald 100 procent klar, siger Mikkel Frank Jensen.

Mobiltelefonen er et nyttigt redskab for ordblinde elever, også for Mikkel Frank Jensen. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Mobiltelefonen er et nyttigt redskab for ordblinde elever, også for Mikkel Frank Jensen. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Afklaret

Signe Kusk Gjesing går i 9. klasse. Først i 8. klasse blev det opdaget, at hun var ordblind.

- Jeg har altid døjet med at læse, så jeg lærte teksterne udenad, men det blev selvfølgelig sværere, jo højere op i klasserne, jeg kom. Jeg var til ordblindetest i både 6. og 7. klasse, men fik at vide, at der ikke var noget i vejen, men at jeg var en af de bedste i klassen. Det var først, da jeg kom her i 8. klasse, at det blev opdaget, og der blev gjort noget ved det. I dag føler jeg mig afklaret, og at det er sådan, det er, siger Signe Kusk Gjesing.

Ordblindhed er arveligt, og Signes bror kæmper også med de drilske ord. Derfor består hver dag af 20 minutters læsning derhjemme.

- Min forældre går meget op i det. Det hjælper til, at jeg ikke sakker alt for meget bagud, siger Signe Kusk Gjesing, der har stor glæde af de teknisk hjælpemidler, der følger med i form af computer-programmer og mobiltelefon.

Hun regner med at fortsætte i 10. klasse på Randers Realskole, inden hun skal på HHX.

- Hvad jeg skal bagefter, ved jeg ikke endnu, men jeg har ikke travlt med at blive hurtigt færdig. Jeg overvejer at tage et sabbatår eller to.

Klædt på til faglighed

Læsevejleder Mette Søndergaard roser de ordblinde elevers ukuelighed.

- Der er ikke noget, der kan stoppe jer. I er klædt på til faglighed og tør tale om det. Det er i hvert fald ikke ordblindhed, der bremser jer, siger Mette Søndergaard.

Hun mener, at noget af det unikke ved projektet er den personlige kontakt, der bliver i overgangen fra det ene forløb til det andet.

Det er planen, at Randers Realskoles erfaringer skal foldes ud i hele Randers Kommune. Det glæder Christian Møller, der er skolens udviklings- og souschef.

- Det er lavt hængende frugter, der ikke har været sat i system tidligere, men her kan vi udvikle en model, som skoler, elever og forældre kan få glæde af i hele Randers Kommune, siger Christian Møller.

Ud af Randers Realskoles 382 afgangselever er de 25 ordblinde.

Unikt samarbejde: Ordblinde får hjælp til at komme i gang med ungdomsuddannelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce