Stort tilbagefald i maj: Letbanen var ramt af talrige aflysninger og forsinkelser

Letbanen havde ikke nogen let start på betjeningen af Grenåbanen. Foto: Kim Haugaard

Stort tilbagefald i maj: Letbanen var ramt af talrige aflysninger og forsinkelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efter at trafikken på Aarhus Letbane var blevet stabil fik den et stort tilbagefald i maj måned med masser af aflyste og forsinkede tog. Og der går lidt tid endnu, før det bliver bedre.

AARHUS/DJURSLAND: Efter fire måneder med stabil drift på Aarhus Letbane, løb letbanen i seneste måned ind i problemer med store forsinkelser og adskillige aflysninger.

Fem procent af afgangene i maj blev aflyst, mens ti procent kørte med forsinkelser, oplyser Aarhus Letbane til Århus Stiftstidende.

Til sammenligning blev kun 0,4 procent af afgangene i april 2019 aflyst, mens forsinkelserne kun ramte 2,2 procent af letbaneturene.

Passagererne har mødt denne besked mange gang i maj måned. Foto: Kim Haugaard
Passagererne har mødt denne besked mange gang i maj måned. Foto: Kim Haugaard

Forsøgte at forebygge

De store driftsproblemer opstod fra det øjeblik, hvor letbanen åbnede for trafikken på Grenåbanen og den nye strækning mellem Lisbjerg og Lystrup. I samme ombæring fordoblede letbanen trafikken på Odderbanen, så der i dagtimerne på hverdage mellem Aarhus H og Mårslet kørte fire tog i timen i hver retning.

Midttrafik havde på forhånd forsøgt at tage højde for uregelmæssigheder i letbanetrafikken, ved at lade Grenåbanetogene begynde og slutte på Aarhus H. På den måde ville Midttrafik undgå, at forsinkelser på Grenåbanen skulle forplante sig til Odderbanen.

- Nu har vi efterhånden en stabil drift. Den vil vi ikke ødelægge, når trafikken begynder på Grenåbanen, forklarede planchef i Midttrafik Ole Sørensen til Århus Stiftstidende i januar 2019.

Skulle have ventet

Den øgede trafik på Odderbanen og manglende erfaring med Grenåbanen betød dog alligevel, at letbanetrafikken blev slået ud af kurs. Forsinkelser og aflysninger opstod i et stort antal, og Midttrafik og Aarhus Letbane reagerede få dage efter. Antallet af tog mellem Aarhus H og Mårslet blev skåret ned til to afgange i timen hver vej og myldretidstogene på Grenåbanen blev aflyst.

I første omgang i to uger. De planlagte aflysninger blev herefter forlænget til 30. maj.

Ole Sørensen erkendte, at det nok havde været smartere at vente med myldretidsafgangene på Grenåbanen og kvartersdriften mellem Aarhus H og Mårslet.

- Vi burde i stedet have udvidet kørslen i etaper. Men vi troede på, at det kunne lade sig gøre. Nu kan vi se, at det var en fejl, sagde han til Århus Stiftstidende 14. maj.

Seneste udmelding er, at letbanen først er på fuld drift fra 30. juni.

Det bliver bedre

Hos Aarhus Letbane er forventningerne til juni måned, at antallet af forsinkelser bliver mindre end i maj. Derimod er det sikkert, at antallet af aflyste tog fortsat vil være stort, alene som følge af de planlagte aflysninger af letbaneafgange mellem Aarhus H og Mårslet samt myldretidstogene på Grenåbanen.

Fra 30. juni træder en ny køreplan i kraft. Den gør turen på Grenåbanen en lille smule længere - Til gengæld bliver der færre forsinkelser og aflysninger.

Selv om trafiktallene for maj måned er faldet meget tilbage i forhold til de foregående måneder, er de dog bedre end i efteråret, da trafikken på Odderbanen begyndte. I oktober 2018 var seks procent af afgangene aflyst, mens mere end 13 procent kørte med forsinkelser.

Stort tilbagefald i maj: Letbanen var ramt af talrige aflysninger og forsinkelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce