Annonce
Randers

84-årig efterladt i kulden: Blev nægtet hjælp til at komme med bussen

Når 84-årige Birthe Andersen skal med rute 231, er det med nerverne uden på tøjet. Hun er med egne ord ræd for, at det skal være en bus med trapper, for uden hjælp fra chauffør eller medpassagerer, er det umuligt for hende at få rollatoren op ad trinene. Foto: Annelene Petersen
Midttrafik beklager situationen, men fastholder, at chaufføren gjorde det rigtige ved ikke at hjælpe kvinden ind i bussen. Af sikkerhedshensyn må buschauffører nemlig ikke forlade deres plads. Nye busser uden trapper vil næste år blive indsat, men indtil da er bestemte busruter et lotteri for gangbesværede og folk med barnevogne.

Randers: Da 84-årige Birthe Andersen forleden skulle hjem fra midtbyen med bus nummer 231 til Neder Hornbæk, så hun til sin skræk, at det var en bus med trapper, der rullede ind foran hende ved busstoppestedet.

Som gangbesværet rollatorbruger er det umuligt for hende at komme ind i sådan en bus uden hjælp. Jovist, med en god portion vedholdenhed og alle sine kræfter, ville hun godt kunne hive sig selv op ad trapperne. Men hun ville aldrig kunne løfte sin rollator op samtidig.

Derfor spurgte hun bedende chaufføren om hjælp til at løfte rollatoren, men fik et nej.

Annonce

- Han ville ikke hjælpe mig. Han sagde, at han ikke måtte, fortæller Birthe Andersen, der er tydeligt påvirket af episoden.

Ikke den eneste

Da der heller ikke var nogen unge passagerer i nærheden, som kunne have kræfter til at løfte rollatoren ind, måtte den 84-årige kvinde blive stående i kulden, mens bussen lukkede dørene for næsen af hende og trillede videre.

Enten kunne hun blive stående i den kolde vind, indtil næste bus kørte en time senere og håbe, at den ville være uden trapper. Eller også kunne hun tage en taxa. Hun valgte det sidste, selv om det er en beslutning, hun kommer til at mærke resten af måneden.

- Jeg skulle nå hjem, inden jeg fik besøg af sygeplejersken, så jeg kunne ikke vente en time. Derfor måtte jeg tage en taxa. Turen kostede 141 kroner, og for mig er det mange penge. Jeg har kun min folkepension, fortæller hun.


Desværre er det en udfordring, der kan opstå, fordi chaufførerne af hensyn til sikkerheden ikke må forlade deres plads på ruten. Det skyldes, at ingen andre må kunne overtage chaufførens plads.

Thomas Mikkelsen, funktionsleder, Midttrafik


I dag er Birthe Andersen stadig ked af episoden, men den kan ikke holde hende fra fortsat at benytte busruten. For hun har ganske enkelt ikke andet valg, hvis hun skal på tur ud af hjemmet.

- Men jeg er ræd for, at det skal være en bus med trapper og en chauffør, der ikke vil hjælpe mig, sukker hun og tilføjer, at hun er langt fra den eneste af rutens faste brugere, der er gangbesværet og dermed i risiko for at blive efterladt ved stoppestedet.

Annonce

Ikke en fejl

Hos Midttrafik beklager man episoden, men fastslår også, at chaufføren ikke har gjort noget forkert. Tværtimod.

- Jeg vil gerne starte med at beklage den oplevelse, hun (Birthe Andersen, red.) har haft. Det lyder ikke rart. Desværre er det en udfordring, der kan opstå, fordi chaufførerne af hensyn til sikkerheden ikke må forlade deres plads på ruten. Det skyldes, at ingen andre må kunne overtage chaufførens plads, forklarer Thomas Mikkelsen, der er funktionsleder hos Midttrafik.

Bliver det i løbet af dagen nødvendigt for en chauffør at forlade sin plads, skal bussen slukkes og førersædet lukkes af. Noget, man ifølge Midttrafik ikke pludselig kan give sig til ved befærdede stoppesteder.

- Vi kan godt se, at det i situationer som denne er uhensigtsmæssigt, men reglen om, at chauffører skal blive på deres plads, er lavet af sikkerhedshensyn, fastslår Thomas Mikkelsen.

Annonce

Løsning i 2022

Midttrafik fortæller også, at der er en løsning på vej, omend den har lange udsigter. Og indtil den kommer, medgiver Thomas Mikkelsen, at det kan være lidt af et lotteri for gangbesværede, folk med barnevogne og andre, der ikke kan komme op ad en trappe, at tage bussen.

- På 23x-ruterne i Randers, og i særdeleshed på rute 231, bestræber vi os på at have så mange busser som muligt med lav indstigning, så gangbesværede kan komme med. Aktuelt er over 80 procent af busserne på rute 231 med lav indstigning, men ja, man kan være uheldig at løbe ind i en afgang, hvor det er en bus med trapper, siger han.

- Der er dog nye busser på vej. Så senest i sommeren 2022 vil alle busser på 23x-ruterne være med lav indstigningshøjde, lover Thomas Mikkelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Pres på testcentrene: Går efter at holde køen på maksimalt en halv time og der er flere podere på vej

Annonce