Annonce
Debat

Aalborg kan - hvorfor kan Randers ikke?

Læserbrev: I Aalborg er der fremskredne planer om den 3. Limfjordsbro - et projekt til en anslået pris på 6,8 milliarder kroner (2017-priser) og vurderet intern rente på 4,2 procent. Aalborg Kommune står klar med 600 millioner kroner til projektet fordelt på 30 millioner kroner årligt over 20 år og samarbejder med erhvervslivet gennem Aalborg Alliancen (se https://aalborgalliancen.dk/ ). Projektet er beskrevet i detaljer på den tilknyttede hjemmeside (se http://3limfjordsforbindelse.nu/ ), hvor det blandt andet er værd at hæfte sig ved en imponerende medlemsliste for Komitéen for en 3. Limfjordsforbindelse. Status er, at man afventer, at Vejdirektoratet i 1. kvartal 2021 offentliggør en opdateret VVM-undersøgelse, som skal danne grundlag for en anlægslov og efterfølgende anlægsarbejder.

Godt gået, Aalborg.

Den samfundsøkonomiske analyse for Østbroen anslår anlægsomkostningerne til 1,2 milliarder kroner (2017-priser), og den interne rente til 11 procent. Der er altså tale om et projekt, der er mere end fem gange mindre og har en langt højere forrentning end projektet i Aalborg. Kraka udgav i 2018 en analyse, der sammenlignede forskellige infrastrukturprojekter i Danmark. Her var Østbroen nummer et på listen, hvor den 3. Limfjordsforbindelse var placeret på en 28. plads. Analysen kan læses her: http://kraka.dk/sites/default/files/public/notat_om_infrastrukturprojekter_1.pdf

Hvis Aalborg kan - hvorfor kan Randers så ikke?

Politikere i Randers Byråd har som argument imod Østbroen anført, at projektet er for dyrt. Sammenligningen med projektet i Aalborg viser, at dette på ingen måde er tilfældet. Hvis man antager, at Randers Kommune skulle bidrage med samme vægt i Østbro-projektet, som Aalborg Kommune bidrager med ved det 3. Limfjordsprojekt, svarer dette til cirka 106 millioner kroner. Fordeles dette over 20 år, på samme måde som man gør i Aalborg, bliver dette til godt fem millioner kroner om året.

Med en forrentning, der langt overgår, hvad man kan opnå med den 3. Limfjordsbro, burde Østbroen med en sådan kommunal opbakning kunne stå stærkt, når landspolitiske trafikinvesteringer prioriteres.

Men det kræver opbakning og arbejde fra vores lokale politikere - både dem, der sidder i vores byråd, og dem, der repræsenterer os på Christiansborg.

Lad os nu få en rigtig ringvej hele vejen rundt om Randers, som kan sikre vækst og fjerne tung trafik og trængsel fra byen. Det tager tid - og bliver ikke gennemført i næste valgperiode - men det er det eneste rigtige for Randers.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Kære Julie - tak fordi du gav mig væk

Danmark

Få overblikket over de nye rejseregler her: Hvornår må vi grænsehandle og rejse på ferie?

Randers FC For abonnenter

Næsten uanset, hvor Thomasberg kigger hen, kan han se folk, der leverer varen

Annonce