Annonce
Erhverv

For en måned siden var fundamentet 'solidt': Nu skal Aarhus Airport bruge 290 mio. kr. for at holde sig på vingerne

I kølvandet på corona-pandemien har Aarhus Airport brug for penge til at sikre den videre udvikling. Derfor arbejdes der nu for, at Aarhus Kommune finder 180 millioner kroner til at hjælpe. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Corona-pandemien har ramt hårdt i Aarhus Airport. Nu kridter borgmester Jacob Bundsgaard banen op til, at Aarhus Kommune skal hjælpe lufthavnen på Djursland med 180 millioner kroner.

AARHUS: Aarhus Kommune gør klar til at skyde 180 millioner kroner i Aarhus Airport.

Det fremgår af en pressemeddelelse, som blev udsendt sent torsdag aften fra Borgmesterens Afdeling.

Aarhus Kommune er hovedaktionær i den østjyske lufthavn, som de seneste par år har haft det svært på grund af corona-pandemien.

Annonce

Derfor indstiller borgmester Jacob Bundsgaard (S) nu til Aarhus Byråd, at Aarhus Kommune som hovedaktionær bemyndiges til at indskyde op til 180,04 mio. kroner.

Et løft til Aarhus Lufthavn på 180 millioner kroner vil være en regulær lussing til børn, unge og ældre i Aarhus.

Liv Gro Jensen, byrådsmedlem for SF

Derudover skal Norddjurs Kommune og Syddjurs Kommune hver spytte 9,98 millioner kroner i puljen, og derudover skal der findes private investorer, som kan bidrage med minimum 90 millioner kroner.

Altså har Aarhus Lufthavn behov for en kapitalindsprøjtning på 290 millioner kroner i alt.

LÆS OGSÅ: Lufthavnsdirektør forklarer behov for kapitalindsprøjtning: Vi har 'brændt penge af' hurtigere end planlagt

Modsatrettede meldinger

Det er mindre end en måned siden, at Aarhus Airport præsenterede en ny administrerende direktør.

Det er den 44-årige Brian Worm, der erstatter Nicolai Krøyer, som selv har valgt at opsige direktørstillingen. Brian Worm er dermed den tredje direktør på fire år.

I forbindelse med direktørskiftet udtalte Peter Volquards Ekstrøm, som er bestyrelsesformand i Aarhus Airport, at:

- Nicolai Krøyer afleverer lufthavnen i fin form med et solidt fundament for den videre vækstrejse.

Hvordan lufthavnen på under en måned er gået fra at være i fin form med et solidt fundament til nu at have behov for en kapitalindsprøjtning på et trecifret millionbeløb, er en af de ting, Stiften forsøger at få besvaret. (opdateret: I et interview med avisen, forklarer lufthavnens direktør, at behovet for kapitalindsprøjtning var forventet)

Annonce

Modernisering midt i krise

Aarhus Airport A/S har de seneste år levet en lidt mærkværdig tilværelse, hvor der er blevet satset mange millioner på en total modernisering af lufthavnen, samtidig med, at den verdensomspændende coronakrise i lange perioder har holdt alle fly på jorden.

Det begyndte i 2019, hvor der blev gennemført en rekonstruktion af lufthavnen, der skulle gøre den økonomisk og kommercielt bæredygtig.

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) vil indstille til Aarhus Byråd, at Aarhus Kommune som hovedaktionær i Aarhus Airport bemyndiges til at indskyde op til 180 millioner kroner. Foto: Bo Amstrup

Samtidig blev den kommunale ejerkreds udvidet med en privat investor, og der blev lavet en ambitiøs strategi for at løfte passagertallet til 1,5 millioner i 2027.

Det skulle blandt andet ske ved nye, attraktive ruter, men også via en større om- og udbygning, som byder på nye og attraktive faciliteter, som skal give alle rejsende en følelse af at være VIP.

Den gennemgribende modernisering er i det store hele blevet gennemført som planlagt, men midt i den ramte corona-krisen, og det er altså det forsvundne kundegrundlag, som har trukket tæppet væk under lufthavnen.

I perioder har Aarhus Airport A/S været helt lukket på grund af rejserestriktioner i hele verden.

Annonce

Vil bruge tunnel-penge

Borgmester Jacob Bundsgaard foreslår at finansiere Aarhus Kommunens del af redningspakken på 180 millioner kroner af den pulje penge, der er blevet frigjort på grund af et øget statstilskud til Marselistunnelen - den såkaldte tunnelmilliard, som vi tidligere har beskrevet her i Stiften.

Det vil ske efter nærmere aftale med parterne bag aftalen om finansiering af Marselistunnellen.

- En velfungerende lufthavn med attraktive ruter er en væsentlig forudsætning for at udvikle det østjyske erhvervsliv. National og international tilgængelighed er en helt afgørende rammebetingelse for udvikling af vores landsdel og dermed som grundlag som et stærkt velfærdssamfund. På den baggrund er det afgørende, at vi fortsat investerer i en nødvendig udvikling af Aarhus Airport, forklarer Jacob Bundsgaard i pressemeddelelsen.

Annonce

En lussing til de svage

I SF, Enhedslisten og Radikale Venstre deler man ikke borgmesterens syn på, at pengene fra marselistunnelen skal holde hånden under lufthavnen.

De tre partier ønsker i stedet at bruge pengene på velfærdsløft.

- Et løft til Aarhus Lufthavn på 180 millioner kroner vil være en regulær lussing til børn, unge og ældre i Aarhus. Vi står i en situation, hvor der er pres på pasningen af de yngste og børn med diagnoser venter på hjælp. Samtidig må voksne handicappede og ældre tage til takke med knaphed i tilbuddene til dem. Derfor er det skævt at trække 180 mio. kr. ud til en lufthavn, der i forvejen har modtaget millionstøtte, siger Liv Gro Jensen (SF)

Det er imidlertid tvivlsomt, om de tre partier vil få noget at have sagt, eftersom de ikke er med i forliget bag marselistunnelen, hvor der er kommet penge i overskud efter, at Staten har overtaget projektet. Bag aftalen om Marselistunnelsen står Socialdemokratiet, Konservative og Venstre, og det er de tre partier, der formelt har serveretten i forhold til, hvad de frigivne midler skal bruges til.



Annonce
For abonnenter

Nødråb fra virksomheder: Vi ved ikke, om vi kan få råvarer om en måned. Eller hvad de koster. Og om leverandøren findes om et år

Randers For abonnenter

Nogle glæder sig, andre er bekymrede eller frustrerede: Borgere samler underskrifter mod Ringboulevardens forlængelse

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Kunne ikke fordrage den slags musik som barn: Nu scorer han endnu en pris

Sport For abonnenter

Hornbæk ånder DB og Helsted i nakken efter sent sejrsmål: - Det er skæbnens ironi, at de afgør det

Randers

Cyklistformand: Dejligt med ny cykelrampe, men hvorfor skal anlægget endnu engang tage mest hensyn til bilisterne?

Randers For abonnenter

Her er ugens bolighandler i Randers Kommune: Tre lejligheder er blevet solgt

Han organiserede uroen og kastede brosten mod EU-forbeholdene og politiet: - Det var et snydevalg, og hadet var indædt

Randers

Nyt kropas byder på særlig overraskelse og lille gimmick: Hvidsten Kro er kommet i fint selskab

Randers FC For abonnenter

Det er fedt med flere på stadion, men dukker de også op i modgang, og når der ikke er fodbold til en flad 20'er?

Sif og Andreas vil give mere til jorden end de tager: Sådan kom de i gang uden at stifte stor gæld

Randers

På trods af røg og smeltet plastic kørte Dannie næsten 500 meter i brændende bil på motorvejen: Nu er hans baby forvandlet til aske

Cirkusrevy uden Ulf og Lisbet: Velsmurt underholdning, men ingen latterkramper

Randers FC

Fan undrer sig over sikkerheden hos Randers FC, som har oplevet historisk bøderegn: - Vi gør, hvad vi kan

Sport For abonnenter

Billeder og cheftrænerens forklaring fra Kristrup, der nu hænger i en tynd tråd: - Vi er for gode til at rykke ned

Erhverv

Ingen revolution i Verdos top i denne omgang: Repræsentantskabet valgte at beholde næsten hele den gamle bestyrelse

Annonce