Annonce
Østjylland

Aarhus Lufthavn vågner fra dvalen: Atter fly til København – snart også til London

Ikke et fly i sigte. Siden mandag 30. marts har corona-krisen lukket Aarhus Lufthavn fuldstændigt ned med et tab på flere millioner kr. som følge. Tirsdag 2. juni letter og lander der igen fly i Tirstrup. Foto: Jens Thaysen
Aarhus Lufthavn er langsomt ved at vågne fra sin 63 dage lange coronakrise-dvale.
Annonce

TIRSTRUP: Efter 63 dage i coronaens dybfryser er Aarhus Lufthavn i gang med en forsigtig optøning.

SAS-ruten til København – den sidste rute, corona-krisen lukkede – genåbner tirsdag 2. juni med to afgange.

Og går alt efter planen, vil man fra lørdag 4. juli igen kunne tage på storbyferie i London.

Ryanair har i hvert fald sat billetter til salg fra denne dato.

Men Aarhus Lufthavns administrerende direktør, Peer H. Kristensen, erkender blankt, at han ikke ved, om tingene går efter planen, så Ryanair virkelig kan fragte østjyder til den meget corona-plagede britiske hovedstad.

- Jeg har nemmere ved at gætte lotto-tallene på lørdag end at forudse den internationale lufttrafik efter 1. juli, siger Peer H. Kristensen.

Jeg har nemmere ved at gætte lotto-tallene på lørdag end at forudse den internationale lufttrafik efter 1. juli,

Peer H. Kristensen, direktør, Aarhus Lufthavn

Annonce

Karantæne og grænselukning

Lige nu skal passagerer, der rejser ind i Storbritannien, i karantæne i 14 dage. Og da Danmark har lukket sine grænser, kan Ryanair ikke fylde mange fly, som situationen er lige nu.

Om den er anderledes lørdag 4. juli, aner ingen.

Derfor nøjes lufthavnsdirektøren med at håbe:

- Jeg håber, at store lande som Storbritannien åbner op. Desuden begynder mange lande sydpå at åbne mere op. Jeg håber, at den danske regering begynder at tillade rejser til Spanien. Det kan være med til, at charterselskaberne kan komme i gang. Vores samarbejdspartner, Aarhus Charter, har jo ligget fuldstændig fladt uden nogen at flyve med i lang tid, siger Peer H. Kristensen.

Annonce

Charterturisme

Grækenland er et andet populært feriemål.

- Det er også et land med en relativt lav smittespredning, så man kan håbe, at der også kan komme gang i den græske charterturisme, siger Peer H. Kristensen.

Desuden har SAS planlagt en række ruter til populære feriemål fra Aarhus Lufthavn.

- Når efterspørgslen kommer, kan de gå i gang. Men det er gisninger. Vi prøver at planlægge så godt, vi kan, og har regneark fulde af forskellige scenarier, siger Peer H. Kristensen, der dagligt er i dialog med sin brancheforening.

- Efterspørgslen er i hvert fald stor. Østjyder, der har planlagt ferie, brænder efter at komme afsted. Men alt afhænger af grænseåbningerne. Så længe Udenrigsministeriet holder lande i rødt (fraråder alle ikke-nødvendige rejser, red.), har man ingen rejseforsikring. Det regulerer hele markedet, siger Peer H. Kristensen.

- Vi bliver nødt til at sætte gang i de hjul, der skaber en bedre samfundsøkonomi, og der gør luftfarten en forskel for de internationalt orienterede eksportvirksomheder, siger Peer H. Kristensen, direktør i Aarhus Lufthavn. Foto: Axel Schütt
Annonce

Tror på flere åbne grænser

Indtil videre fraråder Udenrigsministeriet alle ikke-nødvendige rejser til resten af verden frem til udgangen af denne måned.

Det gør det naturligt, at genåbningens første rute er indenrigsruten til Københavns Lufthavn.

Det sker i tiltro til, at der snart kommer internationale flyvninger fra København.

- Vi tror på, at når regeringen kommer med et udspil på fredag, kommer der flere grænseåbninger, og så vil SAS øge deres netværks-udbud. Vores fly til København dækker to behov. De direkte rejsende, altså pendlerne, og dem, der rejser videre ud i verden fra København, siger Peer H. Kristensen.

Annonce

Stort setup for to afgange

Det er lidt af en maskine, Aarhus Lufthavn må sætte i sving for blot to daglige afganges skyld.

15–20 mand skal der til. Og det er omtrent lige så meget som på en normal før-coronadag, da SAS befløj ruten til København med op til 16 daglige afgange, og der lettede og landede fly til og fra London, Stockholm, Oslo og mange andre destinationer.

- Der skal folk på check-in. Security skal bemandes, og ude ved gaten skal der folk til at tjekke boardingpas. Så er der en indsatsleder klar, hvis der opstår brand. Der er dem, der håndterer bagagen og en mand i havnekontoret, der er i dialog med kontroltårnet, remser Peer H. Kristensen op.

Annonce

Ingen rabat

Kontroltårnet betjenes af det statslige selskab, Naviair.

- Vi betaler en fast pris om året og har ingen rabat fået, mens vi har været lukket ned, siger Peer H. Kristensen.

Hvad de 63 dage uden passager-indtægter har kostet Aarhus Lufthavn, kan Peer H. Kristensen ikke sætte præcise tal på.

- Men det har kostet os nogle millioner hver måned, siger han.

Annonce

Utilfreds med refusionsregler

Lufthavnen har søgt løn-refusion. Og den har også søgt penge fra en pulje til dækning af faste omkostninger.

Men her blev den ramt af sin historie. De sidste mange regnskabsår er for Aarhus Lufthavn endt med underskud på tocifrede millionbeløb.

- Og på forhandlingernes sidste nat blev partierne enige om, at virksomheder med underskud ikke kunne få samme refusion som alle andre. Så fra at få dækket 80 procent af vores faste omkostninger, måtte vi nøjes med halvdelen. Det er vi ikke tilfredse med, siger Peer H. Kristensen.

Annonce

Gang i hjulene

Til gengæld er han meget tilfreds med, at der fra på tirsdag igen kommer trafik i lufthavnen.

- Det handler om at komme i gang, og det er der, vi er lige nu. På et eller andet tidspunkt, skal nogen sætte hjulene i gang. Vi tror ikke på, at vi kan blive ved med at leve af at tjene penge på danskere. Vi bliver nødt til at sætte gang i de hjul, der skaber en bedre samfundsøkonomi, og der gør luftfarten en forskel for internationalt orienterede eksportvirksomheder, siger Peer H. Kristensen.

Det var oprindeligt planen først at åbne indenrigsruten 8. juni, men i mandags ændrede regeringen planen ved at åbne for nødvendige forretningsrejser.

- Det fik os til at fremskynde åbningen til København, forklarer Peer H. Kristensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers FC For abonnenter

Navne, noter og bud på opstillingen: Talenter banker på mod Esbjerg

Annonce