Annonce
Østjylland

Aarhus vil fremrykke klimaindsats: - Det giver ingen mening, at vi køber benzinbiler

Aarhus Sporveje er ved at forberede, at der kan oplades eldrevne busser ved linje 13's endestation ved Fuglebakkevej/Høgevej. Frem mod 2030 skal alle busser i Aarhus skiftes ud med batteridrevne busser for at medvirke til at gøre kommunen CO2-fri i 2030. Foto: Axel Schütt
Aarhus Byråd arbejder på en grøn transportplan for kommunen. Den skal nu fremrykkes med straks-initiativer. Samtidig vil byrådet kikke på ændrede rejsevaner for ansatte og politikere og muligheden for at klimakompensere flyrejser ved at rejse træer i Aarhus.

AARHUS: Mens vi venter på en endelig beslutning om landstrømanlæg til de store skibe i Aarhus Havn, arbejder kommunen på andre fronter med klimainitiativer, der skal fremme den grønne omstilling i Aarhus.

På sit næste møde om små to uger skal byrådet tage stilling til en række straks-initiativer, der kan gøre kommunens egen transport fossilfri inden 2030.

- Vi er i gang med at skrive på en grøn transportplan for kommunen, som skal være klar næste år, men da der er et stort politisk pres på at gøre noget for klimaet, vil byrådet allerede på mødet 26. juni få et udkast til planen at se, samt blive præsenteret for en række straksinitiativer, fortæller kommunens klimachef Henrik D.H. Müller.

Annonce

Da der er et stort politisk pres på at gøre noget for klimaet, vil byrådet på næste møde få et udkast til grøn transportplan at se, samt blive præsenteret for en række straksinitiativer.

Henrik D.H. Müller, klimachef i Aarhus Kommune

Stop for benzinbiler

Et af initiativerne er et stop for indkøb af benzin- og dieselbiler på under to ton til kommunen.

- Det giver ingen mening, at vi fortsætter med at købe benzinbiler. Så hvis byrådet vedtager det, vil vi fremover kun købe el-biler. Dermed vil flåden af køretøjer blive udskiftet løbende frem mod 2030, fortæller klimachefen.

Varevogne og lastbiler over to ton er endnu vanskelige at få som el-køretøjer. Dog vil Aarhus Sporveje om kort tid lave forsøg med elbusser. Planen er frem mod 2030 at udskifte alle busser til batteridrift. Det vil lette CO2-udledningen og give renere luft i Aarhus.

- Vi vil også stille krav til de køretøjer, vi anvender fra eksterne leverandører, det være sig taxaer og busser til handicapkørsel og skolebusser. Her kan det blive aktuelt at kikke på kontrakterne og stille krav. Men det afgørende er, at kommunen selv går forrest for derefter at stille de samme krav til leverandørerne, siger klimachefen.

Elcykler overalt

For eksempel kunne det blive et krav at hvis man ikke kan undgå taxakørsel, ja så skal det være med en elbils-taxa.

I forvejen har store dele af hjemmeplejen under Sundhed og Omsorg de senere år skiftet til grønne og lydløse elbiler og el-cykler. Selv den øverste ledelse på rådhuset tager elcykler, når den skal ud til møder på lokalcentrene.

- Elcykler er allerede meget udbredt i alle afdelinger. Vi har en politik om at alle rejser for kommunens ansatte på under fem kilometer skal foregå på cykel, derfor er der elcykler opstillet ved mange afdelinger, fortæller Henrik D.H. Müller.

Lokal klimakompensation

Et andet initiativ, der nu skal indarbejdes i den kommende grønne transportplan, er retningslinjer for transport og rejser, herunder CO2-afgift på flyrejser. Denne del kommer med efter forslag fra Alternativet, der også presser på for at fremrykke en fossilfri kommunal transport til allerede i 2025.

I byrådet forleden bakkede alle partier op om et forslag fra Socialdemokratiet om at kompensere flyrejser med skovrejsning i Aarhus frem for at købe sig til træprojekter ude i verden.

Den grønne transportplan skal også indeholde en analyse af medarbejderes og politikeres rejsevaner. I forvejen er der i kommunen en politik om, at medarbejdere ikke tager fly indenrigs. Skal man til København foregår det med tog på almindelig klasse - man må heller ikke køre turen i egen bil.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
DEBAT

Opdateret: Kommentarfeltet under artikler virker igen

INFO: Vi har haft nogle tekniske problemer på vores hjemmeside, som har betydet, at det ikke har været muligt at debattere og skrive kommentarer under artiklerne. Problemet er nu løst. Vi beklager bøvlet og takker for tålmodigheden.

Annonce